AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #1 Skrevet 9. april 2011 Hei! Jeg skal nå flytte ut av min leilighet. Da jeg overtok denne hadde tidligere leietakere tatt med seg gardinstenger, persienner osv. Så, etter å ha forhørt meg med han jeg leide hos, monterte jeg nye. Tenkte nå å høre om den som evt. skal overta leiligheten vil kjøpe disse hos meg, da leiligheten har veldig spesielle vinduer. Synes nå å ha lest en plass at ting som står fastmontert i leiligheten (som f.eks. lameller) ikke kan taes med når man flytter? Kan dette stemme?
ioli Skrevet 9. april 2011 #2 Skrevet 9. april 2011 Lameller etc som er satt opp av huseier, og som ER i leiligheten når du flytter inn kan du selvsagt ikke ta med. At du levner dine gardinstenger er ikke et problem, men du kan ikke kreve at de som leier neste gang skal "kjøpe de" av deg. Hadde bare levnet de der hvis jeg var deg, uten å forespørre om de ønsket å kjøpe. Her vi leier er det lameller i vinduene, fordi det er mye gåtrafikk forbi vinduene, og mye innsyn. Disse er utleiers, og skal selvsagt henge der når vi slutter å leie. Her hang det f.eks et knaggesystem i gangen, som jeg regner med at en tidligere utleier har hengt opp. De lot den henge, fordi det hadde blitt store, sjenerende skruehull dersom de tok den ned. Fikk selvsagt ingen forespørsel om å kjøpe dette fra forrige leietaker.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #3 Skrevet 9. april 2011 Hei! Jeg skal nå flytte ut av min leilighet. Da jeg overtok denne hadde tidligere leietakere tatt med seg gardinstenger, persienner osv. Så, etter å ha forhørt meg med han jeg leide hos, monterte jeg nye. Tenkte nå å høre om den som evt. skal overta leiligheten vil kjøpe disse hos meg, da leiligheten har veldig spesielle vinduer. Synes nå å ha lest en plass at ting som står fastmontert i leiligheten (som f.eks. lameller) ikke kan taes med når man flytter? Kan dette stemme? Ring nye leietaker og spør o de er intr. i å ta over stengene. Si du vil spørre før du tar de ned. Siden det er spes.vinduer så kan man ante de vil måtte kjøpe nye alikavel
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #4 Skrevet 9. april 2011 Ring nye leietaker og spør o de er intr. i å ta over stengene. Si du vil spørre før du tar de ned. Siden det er spes.vinduer så kan man ante de vil måtte kjøpe nye alikavel Lurt! Tusen takk -TS
Lady in blue Skrevet 9. april 2011 #5 Skrevet 9. april 2011 Jeg tar det som en selvfølge at alt jeg henger opp på veggene i ei leid leilighet skal bli igjen når jeg flytter så lenge de er hengt opp med noe som lager større hull enn små bildestifter. Altså at ting som må skrus fast og vil etterlate stygge hull blir hengende. Jeg trodde det var vanlig.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2011 #6 Skrevet 10. april 2011 Da vi er studenter, så er det ikke slik at vi har råd til å kjøpe nye gardinstenger og levne i hver leilighet vi leier. Har nå tenkt på noe nytt.. Kanskje vi kunne sport han vi leier hos, som aldri har bodd der om han vil kjøpe disse, siden dette vil spare leiligheten for mye slitasje. Samme med innmaten til skyvedørgarderoben på soverommet og dopapirholderen (som er festet med sugekopp). Dette ville jo vært lurt for oss, og lurt for han siden dette vanligvis er slik som er inkludert når man leier. Hva tror dere? - TS
Gjest Blondie65 Skrevet 10. april 2011 #7 Skrevet 10. april 2011 Gardinstengene skal henge igjen. At forrige leieboer kom unna med å ta disse ned er ditt problem når du ikke påpekte det.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 13. april 2011 #8 Skrevet 13. april 2011 Jeg blir å ta med meg gardinstengene når jeg en dag flytter herfra. Men det er bare fordi det allerede var oppheng til stenger (de metallgreiene som skrus inn i veggen var her, forrige leietaker hadde kun tatt med seg selve stanga) her når jeg flyttet inn, og jeg kjøpte noen ganske fine stenger som passet på de samme hengslene. Jeg gjorde også utleier oppmerksom på dette med manglende stenger når jeg flyttet inn, så jeg har ingen betenkteligheter når det kommer til å ta de med meg. Jeg har jo heller ikke skrudd noe inn i veggen, det blir å se helt likt ut som da jeg flyttet inn. TS: som andre her sier, så er det vanlig å la ting bli igjen i leiligheten om det er skrudd fast og liknende. Leiligheten skal være i så nær som mulig samme stand som da du overtok den, og da er det bedre å la en ekstra knagg du har hengt opp bli igjen enn å etterlate et stort skruehull i veggen. Hvorfor skal dere absolutt ha penger for ting dere har tilført leiligheten da? Jeg ser poenget med å ha dårlig råd, men om dere ikke har avtalt noe på forhånd, blir det jo litt teit å si til huseier "forresten, vi har kjøpt og hengt opp gardinstenger, og hengt opp diverse ting med sugekopp på baderommet, vil du betale oss for dette, så lar vi det bli igjen?". Jeg hadde også blitt ganske skeptisk om jeg skulle flytte inn et sted, og de forrige leieboerne hadde ringt meg og spurt om jeg ville kjøpe gardinstengene... Men det er nå meg da..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå