Gå til innhold

En bror der ute...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er dette litt på siden av hva dere nok mener dette forumet skal brukes til,men altså...

I går fikk jeg vite at jeg har en eldre bror som er adoptert bort..

Har lenge visst at jeg har en bror til,men far har alltid svart at han ikke visste hvor han var,og det har jeg alltid syntes var rart for det likner ikke faren min. Så i går fikk jeg endelig et skikkelig svar da...

Far gjorde ei gravid (lå med ho en gang)mens han fremdeles var gift med sin ekskone.(Han er nå gift på ny med min mor.)Den gravide reiste til sin farmor i Oslo og fikk barnet der.Hun ville adoptere barnet bort,faren min ville da heller adoptere barnet selv,men det nektet hun.Far gikk til lensmannen for høre om dette var mulig,noe det visst ikke var. Dette var på 70tallet.Far måtte skrive under på adopsjonspapir.Ekskona fikk visst ikke vite noe,tror jeg. Tror ikke halvsøsknene mine vet noe heller.

Far forteller at hun som ble gravid fikk en del skyldfølelse og psykiske problem etter dette, og har angret seg på det hun gjorde.Hun fikk blant annet far til å love at om sønnen tok kontakt så måtte han gi beskjed til henne. Tror hun forventet at sønnen ville ta kontakt når han ble voksen...og er lei seg fordi han ikke har gjort det. Denne sønnen må være rundt 30 år i dag.

Da lurer jeg på:

Må adoptivforeldre oppgi til barna at de er adopterte?

Hvor vanlig er det at de da vil søke kontakt med biologiske foreldre?

Er det noen mulighet for oss å spore opp denne broren min?

Kan far min sende forespørsel til adopsjonsbyrå eller noe?

Eller har kanskje far fraskrevet seg retten til det?

Bør han la vær å gjøre noe?

Har denne sønnen krav på å arve min far?

Synes det er litt trist jeg.Å ha en bror der ute et sted og ikke kjenne han...

Hadde jeg vært adoptert selv så tror jeg at jeg ville lett etter mine biologiske foreldre.Men samtidig så hadde jeg nok vært litt redd for at de var noen jeg ikke ville like...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det beste dere kan gjøre er og ta kontakt med ett adopsjonsbyrå og høre med de.

tror ikke de kan hjelpe dere å spore opp broren din for det har de ikke lov til, men de kan vel skrive i sakspapirene at dere er interisert i kontakt hvis denne mannen begynner og lete etter sin familie.

kan jo hende den mannen har egne barn og nå og da kan det jo hende at han på en måte gjerne vil komme i kontakt med den biologiske familien, nå tenker jeg på for å få vite om evt arvelige sykdommer og sånne ting, men også kanskje for å lære litt om sitt biologiske opphav.

håper noen kan gi dere ett sikkert svar på hva dere kan gjøre. ønsker dere lykke til i hvert fall.

Gjest Anonymous
Skrevet

Du kan også kontakte fylkesmannen i Oslo. Det var den instansen som hadde med adopsjoner å gjøre på 70-tallet.

Skrevet

Jeg tror ikke adopsjonsbyrået har lov til å gi ut opplysninger om broren din.

Men det er mulig de kan gi han beskjed om at du ønsker kontakt, så blir det bli opp til han om han ønsker å ta kontakt direkte med deg/dere.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei!

Du får ikke vite noe om du henvender deg til Fylkesmannen. Jeg er adopert selv og jeg tok kontakt med fylkesmannen fordi jeg ville ha kontakt med halvsøsken, men fikk det ikke. Det eneste jeg fikk vite var navnene på biologiske foreldre, men dem ville jeg ikke ha kontakt med, dessverre!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror ikke adopsjonsbyråene har hatt med denne adopsjonen og gjøre, det er vel heller slik som sies lengre opp her, at det er fylkesmannen.

Adotivforeldrene har ikke plikt til å si til barnet at han er adoptert. Sønnen har ikke arverett siden han er adoptert bort, han har arverett etter adoptivforeldrene sine.

Skrevet
Hei!

Du får ikke vite noe om du henvender deg til Fylkesmannen. Jeg er adopert selv og jeg tok kontakt med fylkesmannen fordi jeg ville ha kontakt med halvsøsken, men fikk det ikke. Det eneste jeg fikk vite var navnene på biologiske foreldre, men dem ville jeg ikke ha kontakt med, dessverre!

Men med navn på biologiske foreldre kan du jo finne navn på halvsøsken via andre kanaler?

Skrevet

Jeg skaffet navnene på biologiske foreldre, og da tiden var moden satte jeg inn annonse i et ukeblad. Slik fikk jeg kontakt med mine halvsøsken. Det fungerte, men det går sikkert via internett også.

• 3 uker senere...
Skrevet

Dette er litt på kanten, men likevel.

Kjenner en jente som var vokst opp uten å vite noe om faren sin. Da hun som voksen tok kontakt med han, var noe av det største hun opplevde at hun plutselig hadde søsken. Hun som var enebarn hadde alltid ønsket seg det og det var faktisk vel så stort som at hun fikk kontakt med faren.

Skrevet

Mener å ha hørt flere ganger at Frelsesarmeen er ganske flinke til å finne folk.............

• 2 måneder senere...
Skrevet

Far/mor kan ta kontakt med fylkesmannen. Så får det bortadopterte barnet sannsynligvis et brev med beskjed om at foreldre ønsker kontakt. Barnet kan avgjøre selv dersom han/hun ønsker å ta kontakt med far/mor.

Dersom barnet tar kontakt med fylkesmannen, så får mor/far brev om at barnet prøver å finne ut hvem det er. Jeg mener at far/mor kan nekte at barnet får vite det også, men at barnet får vite hvilket fylke det ble født i eller noe sånt noe.. Jeg er litt på usikker grunn her, men jeg husker jeg ble overrasket over at barnet kan ha så vanskelig for å få noe som helst informasjon i denne prosessen.

At man ikke får opplyst om halvsøsken synes jeg er greit. Kanskje de ikke vet noe om at de har halvsøsken.

Uansett er det en tøff prosess. Jeg kjenner to som har tatt kontakt med den biologiske moren. Det har gått bra, men det har også vært vanskelig. Særlig det at de blir dratt mellom sin "opprinnelige" familie, og biologiske familie... Dessuten at grunnen til at mor ble gravid og adopterte bort barnet gjerne er en sår historie...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...