Gjest tollo Skrevet 9. april 2011 #1 Skrevet 9. april 2011 Håper dette ikke bare blir et syteinnlegg, men sitter nå her på jobben med hodepine og mega trøtt og vondt i hele kroppen så tendensene er der:) I går hadde naboen fest og det skjer ikke ofte. Det som derimot skjer ofte er at han spiller musikk. Dunk dunk dunk musikk, kanskje 4 dager i uken. Det er med styrke slik at vi må skru opp lyden på tv eller sette på bakgrunnsmusikk hvis vi har besøk for å døyve lyden. Noen ganger kliner han til med ekstra styrke og takrennene rister i huset vårt. Vi bor i et borettslag, rekkehus. Lyden bærer veldig godt både gjennom treværk og takrenner. Jeg har aldri sagt noe på dagtid, men spiller han veldig høyt på kvelden har jeg ringt på og sagt at våre to barn som sover vegg i vegg ikke får sove. Da beklager han og skrur ned med en gang. Han virker oppriktig som at han er lei seg for det. Han er 17 år. Bor sammen med moren som sjelden er hjemme. Har vel sagt fra til han snart 10 ganger på det siste året. I tillegg kjøpte jeg et hyggelig kort som jeg la i postkassen deres og sa at det hadde vært fint om de kunne skru ned lyden etter kl 19 da barna mine skal sove da. Naboene våre har også vært der og sagt i fra. Så i går toppet det seg med denne festen. Full musikk frem til noen i veien ringte på og ga beskjed, da dempet han musikken. Da var det bare dunkingen vi hører og kjenner. Den er så sterk at vi allikevel ikke får sove. Kl 01 ble det omsider stille og en del folk ble stående utenfor å kakle og le til 02. DA sovnet jeg. Er jeg helt på jordet og veldig sart eller er dette bare helt uakseptabelt? Har jo selv vært ung og likt både musikk og festing. Alt jeg tenker på er om vi kan komme frem til et slags kompromiss med han? Er det noen som har noen tips om en måte og gå frem på som virker?
kamela Skrevet 9. april 2011 #2 Skrevet 9. april 2011 Det er vanligvis ok med musikk osv. frem til klokka 23, og så skal natteroen senke seg. At naboen skal være stille etter klokka 19 tror jeg neppe du kan forlange. Hva sier husordensreglene? 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #3 Skrevet 9. april 2011 Ja, hva sier husordensreglene? Har dette borettslaget et oppegående styre som evt. kan se nærmere på dette? Jeg skjønner din frustrasjon, samtidig kan man ikke forvente at alle innretter seg etter oss som har barn (sier ikke at du mener det altså!). Har du prøvd å snakke vennlig med moren? Kanskje hun ikke vet det?
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #4 Skrevet 9. april 2011 Stillhet etter klokken 19 kan du ikke forvente. Enten har fyren gullfiskhukommelse eller så er han ikke så oppriktig lei seg som han gir uttrykk for. Han har fått såpass mange beskjeder at det burde ha sunket inn. Ring politiet om han dunker i vei midt i uka. I helga må man godta litt mer lyd synes jeg men i ukedagene må naboene få kunne sove uten at takrennene rister. 2
Gjest ergerv AD Skrevet 9. april 2011 #5 Skrevet 9. april 2011 Reglene sier at det skal være ro etter kl 22. De gangene jeg har gått inn rundt kl 19 har jeg kun bedt han om å dempe fra høy (med risting i takrenner osv) til litt lavere, så jeg forventer ikke fullstendig tystnad da (selvom jeg skulle ønske det:)) Så spørsmålet er vel mer, må man akseptere skikkelig dunkemusikk i det hele tatt? Tenkte jeg skulle gå over når jeg ser moren hans og prøve meg på en snakk med henne. Har bare lyst til å være realistisk og ikke skape nabokrangel. Tenkte å snakke med henne før jeg evt går til en styresak. Jeg må nesten legge til at jeg akkurat nå er litt tynnslitt etter at jeg mistet moren min bare for noen dager siden. Jeg vet jo at min terskel er litt lavere nå. Men som sagt var festen i går bare det som fikk begeret til å renne over (tårer tårer), det er den daglige "støyen" jeg er opptatt av. Tenkte ut mang en hevnaksjon i natt. Plassere trampolinen til ungene intill deres gjerde, ringe på der i morges kl 07 osv osv. Man blir litt irrasjonell når man får for lite søvn.
Gjest tollo Skrevet 9. april 2011 #6 Skrevet 9. april 2011 Reglene sier at det skal være ro etter kl 22. De gangene jeg har gått inn rundt kl 19 har jeg kun bedt han om å dempe fra høy (med risting i takrenner osv) til litt lavere, så jeg forventer ikke fullstendig tystnad da (selvom jeg skulle ønske det:)) Så spørsmålet er vel mer, må man akseptere skikkelig dunkemusikk i det hele tatt? Tenkte jeg skulle gå over når jeg ser moren hans og prøve meg på en snakk med henne. Har bare lyst til å være realistisk og ikke skape nabokrangel. Tenkte å snakke med henne før jeg evt går til en styresak. Jeg må nesten legge til at jeg akkurat nå er litt tynnslitt etter at jeg mistet moren min bare for noen dager siden. Jeg vet jo at min terskel er litt lavere nå. Men som sagt var festen i går bare det som fikk begeret til å renne over (tårer tårer), det er den daglige "støyen" jeg er opptatt av. Tenkte ut mang en hevnaksjon i natt. Plassere trampolinen til ungene intill deres gjerde, ringe på der i morges kl 07 osv osv. Man blir litt irrasjonell når man får for lite søvn. Det var TS som skrev denne. Vet ikke hvorfor nicket ble sånn:)
Alvina Skrevet 9. april 2011 #7 Skrevet 9. april 2011 Jeg er veldig var for bassen fra naboen, har hørt at lyden (bass) forplanter seg selv om man ikke trenger spille så høyt. Ta en prat med han og spør om han kan dempe bassen. Det daglige er ofte en plage, en fest i ny og ne synes jeg man skal tåle. 1
Gjest Eugene Onegin Skrevet 9. april 2011 #8 Skrevet 9. april 2011 Så lenge det ikke er bråk etter 24:00 så bryr jeg meg ikke. 1
HopelessFear Skrevet 9. april 2011 #9 Skrevet 9. april 2011 Kjenner meg igjen i dette. Bodde for ikke så lenge siden attmed en som gjerne spilte skikkelig høy dunkdunk musikk, gjerne opp til 3-4 tiden om natta. Veldig lytt, så en hørte det hele tiden, selv om en hadde tven høyt. Huseier hadde en klar regel om at det skulle være stilt klokka 23. Etter mange advarsler og måneder ga jeg rett og slett opp. Jeg orket ikke det bråket lenger. Huseier hadde snakket med ham mange ganger, men ga ham alltid en ny sjanse.
LukaFrost Skrevet 9. april 2011 #10 Skrevet 9. april 2011 Neste gang han spiller høy musikk ringer du på hos han og ber han inn til dere sånn at han får høre hvordan hans musikk høres hos dere.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #11 Skrevet 9. april 2011 Det avhenger av hva som står i husordensregelene. Her i bygården skal det være stille mellom 23:00 og 07:00. Med tillegg om ingen bygningsarbeider og musikkøving etter klokka 19 på helgedager. Mellom 07:00 og 23:00 må en finne seg i det aller meste.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #12 Skrevet 9. april 2011 Mellom 07:00 og 23:00 må en finne seg i det aller meste. Dette er jeg svært uenig i. Folk kan vel fremdeles ta hensyn til naboene sine selv om klokka ikke er 23:00? Det er ekstremt forferdelig å høre på "dunk dunk"-bass hver dag, da hadde jeg heller sett at de tok seg en fest én dag i uka og holdt på hele natta, i stedet for at de holder på sånn om hverdagene, HVER DAG. Det gjør de i mitt borettslag, noe jeg overhodet ikke aksepterer. Som sagt, det går an å tenke på at man er flere i et borettslag. De gangene det har vært ille, har det spilt EKSTREMT høyt, hva er vitsen? Kan de ikke bare høre på musikken med normalt volum når de ikke fester, slik at de får høre på musikken OG naboene deres kan leve et normalt liv?! 7
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #13 Skrevet 9. april 2011 Synes det er en god ide å be ham inn sånn at han får høre hvordan det høres ut hos deg. I tillegg kan du be ham bruke headsett litt mer. Allikevel. At dine unger legger seg tidlig er ditt problem. Folk slutter ikke å leve av den grunn. Du kan ikke forvente at alle skal ta hensyn til det. I borettslag er det regler. Når dette brytes og kanskje da gjentatte ganger så hadde jeg tatt det opp med styret. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #14 Skrevet 9. april 2011 Dette er jeg svært uenig i. Folk kan vel fremdeles ta hensyn til naboene sine selv om klokka ikke er 23:00? Det er ekstremt forferdelig å høre på "dunk dunk"-bass hver dag, da hadde jeg heller sett at de tok seg en fest én dag i uka og holdt på hele natta, i stedet for at de holder på sånn om hverdagene, HVER DAG. Det gjør de i mitt borettslag, noe jeg overhodet ikke aksepterer. Som sagt, det går an å tenke på at man er flere i et borettslag. De gangene det har vært ille, har det spilt EKSTREMT høyt, hva er vitsen? Kan de ikke bare høre på musikken med normalt volum når de ikke fester, slik at de får høre på musikken OG naboene deres kan leve et normalt liv?! Så klart. Men man kommer nok ikke langt med en klage på støy fra nabo på tider av døgnet der det ikke husordensreglementet er klar på at det skal være stille.
Harlekin Skrevet 9. april 2011 #15 Skrevet 9. april 2011 (endret) Synes det er en god ide å be ham inn sånn at han får høre hvordan det høres ut hos deg. I tillegg kan du be ham bruke headsett litt mer. Allikevel. At dine unger legger seg tidlig er ditt problem. Folk slutter ikke å leve av den grunn. Du kan ikke forvente at alle skal ta hensyn til det. I borettslag er det regler. Når dette brytes og kanskje da gjentatte ganger så hadde jeg tatt det opp med styret. 19:00 er normal leggetid for småbarn, det. Men jeg er enig i at TS ikke kan forlange fullstendig stillhet, noe hun ikke gjør. Jeg synes ikke det er for mye forlangt at lyden blir dempet, akkurat som jeg ikke synes det er for mye forlangt å begrense ungeskrik og herjing til etter klokken ni om morgenen. Hensyn går begge veier. Endret 9. april 2011 av Harlekin
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #16 Skrevet 9. april 2011 Du er ikke den eneste som 'lider' ts. Jeg vil heller ha en natts skikkelig fest enn konstant dunk dunk dunk til alle døgners tider. Det går rett og slett løs på sinnstilstanden og høre på det bråket. Dunk dunk bass opplevde jeg som tortur :gjeiper: Har en romkamerat som har soverom over meg og begynner kl 9 om dagen og holder på til 5 om morgen. Han er åpen med meg at han lider av insomnia og går til lege for det. Men for faen, skal jeg også bli søvnløs? Den dunkingen og legg til vibreringen av bassen som gjennomsyrer veggene i rommet + taket mitt gjør meg gal. Hver natt sender jeg melding ( som regel etter kl 24.00) kan du vær så snill dempe lyden, allikevel er det samme musikk neste natt. Hvordan er det mulig å være så hjernedød??? Han demper alltid musikken, men må jeg virkelig spørre? Det er så jævlig respektløs og hensynsløst. Jeg vet så altfor godt hvordan du har det TS, spesielt hvordan det til slutt går løs på det mentale når det er konstant.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #17 Skrevet 9. april 2011 Du er ikke den eneste som 'lider' ts. Jeg vil heller ha en natts skikkelig fest enn konstant dunk dunk dunk til alle døgners tider. Det går rett og slett løs på sinnstilstanden og høre på det bråket. Dunk dunk bass opplevde jeg som tortur :gjeiper: Har en romkamerat som har soverom over meg og begynner kl 9 om dagen og holder på til 5 om morgen. Han er åpen med meg at han lider av insomnia og går til lege for det. Men for faen, skal jeg også bli søvnløs? Den dunkingen og legg til vibreringen av bassen som gjennomsyrer veggene i rommet + taket mitt gjør meg gal. Hver natt sender jeg melding ( som regel etter kl 24.00) kan du vær så snill dempe lyden, allikevel er det samme musikk neste natt. Hvordan er det mulig å være så hjernedød??? Han demper alltid musikken, men må jeg virkelig spørre? Det er så jævlig respektløs og hensynsløst. Jeg vet så altfor godt hvordan du har det TS, spesielt hvordan det til slutt går løs på det mentale når det er konstant. Vet du, jeg er helt enig. Jeg gråter omtrent hver dag fordi jeg ikke får gjort noe som helst under all dunkingen. Det er jo umulig å studere her (jeg bor i en studentby...), ikke engang sov-i-ro I TILLEGG TIL et, unnskyld språkbruken, jævla hørselsvern demper dunkinga. Skal man virkelig finne seg i å bruke hørselsvern bare fordi klokka ikke er 23:00?! Jeg synes dette er forferdelig, enda verre er det at jeg er "stuck" her en god stund til. Det er nemlig ingen andre boalternativer her for øyeblikket... 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2011 #18 Skrevet 10. april 2011 Vet du, jeg er helt enig. Jeg gråter omtrent hver dag fordi jeg ikke får gjort noe som helst under all dunkingen. Det er jo umulig å studere her (jeg bor i en studentby...), ikke engang sov-i-ro I TILLEGG TIL et, unnskyld språkbruken, jævla hørselsvern demper dunkinga. Skal man virkelig finne seg i å bruke hørselsvern bare fordi klokka ikke er 23:00?! Jeg synes dette er forferdelig, enda verre er det at jeg er "stuck" her en god stund til. Det er nemlig ingen andre boalternativer her for øyeblikket... Skrev sitert innlegg. Jeg har kontrakt ut juni som jeg har hatt siden september. Så jeg får heller ikke flyttet på meg. Jeg har gråti en gang pga dunkingen. I tillegg lurer jeg på om jeg er helt gal som reagerer så sterkt, er godt å høre at jeg har selskap i en til. Jeg bruker noen ganger Hearoes (staves sånn) ørepropper på dagtid, du får tak i de rimelig billig på eBay, verdt å prøve. Ellers så er jeg påpasselig med å studere på biblioteket, og drive med hobbyer og aktiviteter, slik at jeg utsetter meg minst mulig for lyd situasjonen, men faen heller, en må jo sove. Og det burde ikke være nødvending å klage på musikken, en burde skjønne det selv. Romkameraten min studterte medisin i to år, før han skiftet studieretning, så intelligensen hans er det jo ingenting i veien med. Som motvekt til musikken, sett på din egen musikk på full guffe, da får du hans musikk ut av hodet, og du opplever at du i alle fall har noe bestemmelserett over hva du må hører på.
onyx Skrevet 10. april 2011 #19 Skrevet 10. april 2011 Huff, det er slitsomt med sånn dunking og selv hadde jeg nok sagt fra og samtidig foreslått løsninger til naboen, f.eks. slike pegs man setter under høyttalere slik at vibrasjoner ikke skal forplante seg (ja, de hjelper litt) og gode trådløse øretelefoner. Sistnevnte har vi selv fordi det i en liten leilighet er veldig greit når en vil se tv og den andre lese bok. Hvis naboene min hadde klaget på at jeg bråkte ville jeg nok gjort mitt for å minimere problemet, men det kreves jo at jeg er informert om mulige løsninger.
Alvina Skrevet 10. april 2011 #20 Skrevet 10. april 2011 Så lenge det ikke er bråk etter 24:00 så bryr jeg meg ikke. Så fint da... Det avhenger av hva som står i husordensregelene. Her i bygården skal det være stille mellom 23:00 og 07:00. Med tillegg om ingen bygningsarbeider og musikkøving etter klokka 19 på helgedager. Mellom 07:00 og 23:00 må en finne seg i det aller meste. Nei, man skal ikke finne seg i det meste. Husregleglementet ble oppfunnet før bass-forsterkeren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå