Gå til innhold

Hvordan brette jobbsøknaden/CV?

MsPaddington

Anbefalte innlegg

Altså, jeg skjønner at den skal brettes i tre deler, men skal skriften være på innsiden eller utsiden? Og hvilken vei skal den ligge inne i konvolutten? Skal skriften ligge opp eller ned, hvis skriften er utenpå, skal den vende mot framsiden eller baksiden? Håper dere skjønner spm mine! Jeg vil gjerne gjøre det rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvordan søknaden er brettet bryr vi oss ikke om innenfor min bransje. Hvilken type jobb er dette siden brettingen er viktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Det eneste jeg passe på når jeg bretter er at brettekanten ikke ligger oppover (jeg bretter bare i to deler), for da kan det hende at papirene blir delt i to hvis mottakeren åpner konvolutten med en kniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan søknaden er brettet bryr vi oss ikke om innenfor min bransje. Hvilken type jobb er dette siden brettingen er viktig?

Kanskje det er i serviettbransjen? :fnise:

Det vanlige er å brette arket så skriften kommer inn, men det har ingen ting å si.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mann jeg kjenner kaster alle søknader som er brettet feil rett i søppelen før han i det hele tatt leser dem. Men når jeg tenker meg om kan det godt være at de ikke er like strenge i den bransjen jeg skal inn i :fnise: Det er læreryrket jeg skal søke meg inn i, og der er kanskje ikke slikt like viktig som blant sivilingeniører...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En mann jeg kjenner kaster alle søknader som er brettet feil rett i søppelen før han i det hele tatt leser dem. Men når jeg tenker meg om kan det godt være at de ikke er like strenge i den bransjen jeg skal inn i :fnise: Det er læreryrket jeg skal søke meg inn i, og der er kanskje ikke slikt like viktig som blant sivilingeniører...?

Kaster dem i søpla før han leser dem? Tar han dem opp igjen og leser dem? Dette er nok en gærning, for jeg har aldri noen sinne hørt at noen tar bretting av ark så alvorlig. Ikke bekymre deg for det, det finnes bare ett eksemplar av denne mannen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hørtes nesten mer spesielt ut enn å ikke ansette noen pga navnet.

Om du møter på en slik arbeidsgiver kan du egentlig være glad for at du bretter papiret feil og ikke blir ansatt der. Da finnes det sikkert mange flere uvesentligheter han pirker på, istedet for å fokusere på noe som er relevant for jobben du gjør.

Jeg bretter forøvrig arket i tre med overskriften opp og resten i "trekkspill" under. Om det er riktig vet jeg ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes heldigvis ikke bretting når det søkes på mail og jeg har inntrykk av at de fleste vil ha søknaden der for tiden. Det viktigste er å finne en eller annen måte å skille seg ut fra mengden.

Hilsen en søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er denne personen, og har du meldt fra til hans overordnede om hans idiotiske oppførsel?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du krøller sammen arkene til en klump før du putter de oppi, eventuelt klipper de i småbiter og lager puslespill for mottaker, er nok brettingen av arkene revnende likegyldig for de fleste arbeidsgivere. To eller tre brett, trekkspill eller sirkel, tekst inn eller ut - ditt valg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan ikke forstå at dette er viktig.

Enten søker du stilling som statsautorisert jobbsøknadbretter, og da bør du vel allerede vite hvordan den brettes. Eller så søker du annen stilling der mottaker neppe noterer seg hvilken vei arket er brettet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mann jeg kjenner kaster alle søknader som er brettet feil rett i søppelen før han i det hele tatt leser dem.

:skratte: Glad jeg slipper å jobbe for denne mannen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med en a4 konvolutt?

Jeg trodde aldri noen sendte CV i noe annet enn en A4 str jeg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg ville brukt A4 konvolutt.

Og ja det er faktisk noe som er korrekt bretting, men ingen søknader vil bli avvist pga feil bretting - bortsett fra han nevrotiske dusten som burde fått advarsel.

Når man åpner konvolutten med en brevåpner eller ved å rive konvolutten skal man, når man kikker ned i konvolutten kunne lese den øverste delen av brevet uten å ta det ut av konvolutten. Dette stemmer også over ens med vinduskonvolutter - her er det jo som kjent viktig at adressen på brevet kommer i vinduet og da er det jo også slik at når man kikker ned i konvolutten så ser man øverste del av brevet.

Ved en tredelt bretting betyr dette at den øverste 1/3 brettes med skrift ut (da blir den andre 1/3 bli liggende inn) og den siste med den blanke siden ut.

Ved todelt bretting brettes brevet på midten på skriftsiden og bretten legges nederst i konvolutten (slik at man fortsatt kan lese øverste del av brevet når konvolutten er åpnet uten å ta brevet ut av konvolutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Med mindre du krøller sammen arkene til en klump før du putter de oppi, eventuelt klipper de i småbiter og lager puslespill for mottaker, er nok brettingen av arkene revnende likegyldig for de fleste arbeidsgivere. To eller tre brett, trekkspill eller sirkel, tekst inn eller ut - ditt valg.

Før pc og mail,så var brettingen en ting man lærte. Gikk kontorkurs for 100 år siden, og dette var da veldig viktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Det er læreryrket jeg skal søke meg inn i, og der er kanskje ikke slikt like viktig som blant sivilingeniører...?

Ta det med ro: dette er ikke vanlig blant sivilingeniører, heller!

Jeg bretter forøvrig arket i tre med overskriften opp og resten i "trekkspill" under. Om det er riktig vet jeg ikke.

Slik gjør jeg det også :)

Jeg trodde aldri noen sendte CV i noe annet enn en A4 str jeg......

Jeg har aldri brukt A4-konvolutt til jobbsøknader (med eller uten CV), og har fått mange jobbtilbud likevel.

Det at arbeidsgivere ønsker elektroniske søknader for tiden er en sannhet med modifikasjoner. De fleste offentlige virksomheter, samt mange store private har innført nettbaserte jobbsøkersystemer, men flertallet av bedrifter i Norge er av typen små og mellomstore, og i disse er det litt lenger mellom sånne systemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta et origamikurs. Kanskje en svanefasong er tingen? :sjenert:

Fra spøk til alvor, dette var enda en ting å bekymre seg over når man søker jobb. Jeg er sannelig glad jeg søkte min jobb elektronisk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva gjør han om noen ber om søkerliste da? Han har jo ikke oversikt over hvem som har søkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...