Gjest Anonymous Skrevet 3. november 2003 #1 Skrevet 3. november 2003 Hvis det står i en stillingsannonse at det er en fordel om vedkommende som søker er god på punching- hva betyr det?? Dette virker som drømmejobben- bortsett fra dette ordet jeg ikke skjønner hva betyr. :-? Noen som kan hjelpe meg? Det er en kontorjobb.
Usikker Skrevet 3. november 2003 #2 Skrevet 3. november 2003 Punching = registrering av posteringer/andre ting i et program. Altså er det en (stor) fordel at du kan å bruke regnemaskin......... for ved punching er det oftest den biten av tastaturet som benyttes. Regnskapsførere "puncher" når de bokfører bilagene. Puncher inn/taster inn kontonr, beløp, bilagsnr osv. Bankansatte "puncher" når de foretar overføringer, betalinger til/fra konto. DU sjøl puncher når du sitter på nettbanken og registrerer dine betalinger! Selve ordet punching brukes vel kanskje mest når det er snakk om "mengder av bilag/transaksjoner". Vet ikke jeg - men ordet kommer vel kanskje fra engelsk, "to punch" - som betyr "å slå"............ altså "slå inn opplysninger" i denne sammehengen! Hilsen "punche-dama" 8)
Gjest Anonymous Skrevet 3. november 2003 #3 Skrevet 3. november 2003 Tusen takk, usikker. Jammen dette kan jeg vel fort lære? Jeg lurer også litt på hvordan jeg skal sende søknad og CV når det ikke står noe om dette i stillingsannonsen.. Både e-post og adresse til arbeidsgiver/kontaktperson er oppgitt. Kan jeg velge, da?
Gjest Anonymous Skrevet 3. november 2003 #4 Skrevet 3. november 2003 Jammen dette kan jeg vel fort lære? Selvsagt lærer du dette fort, sekretærjobber er ikke akkurat så krevende intelligensmessig!
Diva Skrevet 3. november 2003 #6 Skrevet 3. november 2003 Selvsagt lærer du dette fort, sekretærjobber er ikke akkurat så krevende intelligensmessig! Neivel ? Så de er ikke det ? Tror du hvemsomhelst hønsehue kan jobbe som sekretær ? Jeeeezzz :o - snakk om yrkessnobberi -
Gjest Anonymous Skrevet 3. november 2003 #7 Skrevet 3. november 2003 Tror du hvemsomhelst hønsehue kan jobbe som sekretær ? Ja, jeg tror de aller fleste som kan skrive norsk og kan bittelitt om pc'er har forutsetning for å være sekretærer, selvsagt med opplæring til den aktuelle stillingen.
chimp Skrevet 3. november 2003 #8 Skrevet 3. november 2003 Er ikke punching en litt feil benevnelse fra gamle dager da man punchet s k hullkort??? Mener alt heter dataregistrering i dag jeg! Hører faktisk ofte noen bruke dette uttrykket feilaktig når det er litt større mengder dataregistrering det er snakk om.
Usikker Skrevet 3. november 2003 #9 Skrevet 3. november 2003 Mulig det Chimp - at det er litt "gammeldags".............. men hos min arbeidsgiver heter det faktisk "punching" idag også.......... men nå har jo firmaet mitt eksistert i 150 år snart - så det kan jo hende at det "henger i" noe gammelt.............. (OBS - jeg har ikke vært ansatt der såååå lenge altså......) Men jeg ser nå ordet brukt ofte.......... og det er jo det samme som "dataregistrering" da............ Helt enig med deg der! Nok om det - vår "gjest" skjønte hvertfall hva det var snakk om - og DET er det viktigste!
chimp Skrevet 3. november 2003 #10 Skrevet 3. november 2003 Mulig det Chimp - at det er litt "gammeldags".............. men hos min arbeidsgiver heter det faktisk "punching" idag også.......... men nå har jo firmaet mitt eksistert i 150 år snart - så det kan jo hende at det "henger i" noe gammelt.............. (OBS - jeg har ikke vært ansatt der såååå lenge altså......) Men jeg ser nå ordet brukt ofte.......... og det er jo det samme som "dataregistrering" da............ Helt enig med deg der! Nok om det - vår "gjest" skjønte hvertfall hva det var snakk om - og DET er det viktigste! Jeg mener det blir feilaktig brukt og at punching er noe ganske annet enn dataregistrering!!!
Quinden Skrevet 3. november 2003 #11 Skrevet 3. november 2003 Ja, jeg tror de aller fleste som kan skrive norsk og kan bittelitt om pc'er har forutsetning for å være sekretærer, selvsagt med opplæring til den aktuelle stillingen. Tydelig du ikke er oppdatert når det gjelder sekretærer anno 2003. De må kunne mer enn å koke kaffe og sitte på sjefens fang. Det er slutt på stenografi, sekretærer må kunne en god del innen mye, så det lite intelligente innslaget ditt var bortkastet. Nei, er ikke sekretær selv, men jeg har jobbet på kontor og vet at hvis ikke det var for sekretærene hadde mye stoppet opp. :evil:
Usikker Skrevet 3. november 2003 #12 Skrevet 3. november 2003 Hva mener du er forskjellen da Chimp?? Jeg mener at å punche er det samme som å registrere data jeg da....... men mulig andre "legger noe annet" i det?? Kanskje jeg har noe å lære her??? 8)
Gjest Anonymous Skrevet 3. november 2003 #13 Skrevet 3. november 2003 Tydelig du ikke er oppdatert når det gjelder sekretærer anno 2003. De må kunne mer enn å koke kaffe og sitte på sjefens fang. Det er slutt på stenografi, sekretærer må kunne en god del innen mye, så det lite intelligente innslaget ditt var bortkastet. Nei, er ikke sekretær selv, men jeg har jobbet på kontor og vet at hvis ikke det var for sekretærene hadde mye stoppet opp. :evil: Jeg er sekretær selv og vet hva jeg snakker om. Jobben er nitrist. Arbeidsdagen består i å gjøre enkelt regnskapsarbeid, skrive brev, føre bilag og ta telefonen. Enkelt, lite krevende mentalt og gørr kjedelig. Men det jeg gjør er selvsagt helt nødvendig for arbeidsplassen min, jeg har aldri sagt at sekretærer ikke er viktige. Men jeg holder fortsatt på mitt; man trenger ikke så veldig høy iq for å mestre jobben.
Quinden Skrevet 3. november 2003 #14 Skrevet 3. november 2003 Ja, da har du kanskje ikke havnet på rette plassen. Jeg var på flere shippingkontorer og der var sekretærjobbene både utfordrende og interessant... synd du syns du har en kjedelig jobb... kanskje du kan gjøre noe med det??
Gjest Anonymous Skrevet 3. november 2003 #15 Skrevet 3. november 2003 Ja' date=' da har du kanskje ikke havnet på rette plassen. Jeg var på flere shippingkontorer og der var sekretærjobbene både utfordrende og interessant... synd du syns du har en kjedelig jobb... kanskje du kan gjøre noe med det?? [/quote'] Jeg er aktiv jobbsøker, men får ikke jobber jeg er kvalifisert for. Kjipt å være nyutdannet med lang utdannelse uten å få den jobben man har lyst på.
Diva Skrevet 3. november 2003 #16 Skrevet 3. november 2003 Jeg er sekretær selv og vet hva jeg snakker om. Jobben er nitrist. Arbeidsdagen består i å gjøre enkelt regnskapsarbeid, skrive brev, føre bilag og ta telefonen. Enkelt, lite krevende mentalt og gørr kjedelig. Men det jeg gjør er selvsagt helt nødvendig for arbeidsplassen min, jeg har aldri sagt at sekretærer ikke er viktige. Men jeg holder fortsatt på mitt; man trenger ikke så veldig høy iq for å mestre jobben. Kanskje det er DIN jobb som er nitrist, uengasjerende og krever minimalt med intelligens ? Håper du er klar over at det er forskjell på sekretærstillinger og. De fleste bør være ganske flinke i språk, helst flere enn norsk skriftlig og muntlig, og de må også ha en svært høy sosial intelligens i tillegg til sundt vett og normal intelligens. Skjønner at det kjipt å være nyutdannet med lang ( og kort ) utdannelse uten å få en jobb man trives i. Dessverre er det mange som har det slik nå. Håper ting snur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå