Gjest Anea. Skrevet 8. april 2011 #1 Skrevet 8. april 2011 Gå inn på denne siden: messiansk.no Leser du det som står der så vil du skjønne med en gang at det er den rette vei. Kort sammenfatning, kilder/tatt ut fra http://www.messiansk.no/dokumenter/hvatrorvi.htm: Det finnes bare en Gud, Bibelens Jahve. Det finnes bare en vi kan bli frelst ved, Jahves Sønn Yeshua, også Gud. Jahve og Yeshuas felles ånd, Den hellige ånd, er Bibelens uttrykk for Jahves og Yeshuas nærvær. Mennesket er skapt etter Jahves lignelse med potensiale til å bli åndeliggjort og arve det evige liv. Bibelen er Jahves Ord til mennesket. I den finnes alt et menneske trenger for å forstå Jahves vilje, og meningen med livet. Bibelen er ferdigskrevet og trenger ingen tillegg. Det er Jahves Ånd som åpenbarer dens sammenhenger og åndelige dybder. Frelse betyr å bli frelst fra fortapelse på den dag da alt skal avgjøres, før evigheten. Å bli frelst betyr å få være med Jahve og Yeshua i all evighet. Dåpen er en paktshandling, en villet, symbolsk handling som viser Jahve at den som omvender seg og lar seg døpe, tror på Yeshua som sin Frelser og vil følge ham. Å tro på Yeshua betyr å vitne om ham og leve etter den måte han levde Jahves Lov, Torahen. Jødene er det folk Jahve utvalgte seg som en følge av løftene til Abraham, Isak og Jakob. Troende hedninger får i dåpen adgang til de samme løfter som jødene og blir podet inn på det samme Messiastreet som Yeshuatroende jøder. Ved troen på, og livet i samsvar med Yeshua, blir jøder og hedninger ett folk. Det er Jahves vilje - ”Kirken” har aldri tatt over jødenes plass som Jahves utvalgte folk! Tvert i mot – Jahves Torah, hans sabbat og hans høytider er for alle bibel- og Yeshuatroende mennesker og skal ikke erstattes av menneskelagde dager og tradisjoner. Kristen er en tittel som mennesker har laget. Yeshuas etterfølgere kalte seg Troende og Menigheten ble kalt ”Veien”. Jeg har søkt etter sannheten lenge, og enderlig fant jeg den! 3
Gjest Spinell Skrevet 8. april 2011 #4 Skrevet 8. april 2011 Følg den som leter etter sannheten, sky den som sier han har funnet den 12
Gjest Eugene Onegin Skrevet 8. april 2011 #6 Skrevet 8. april 2011 Jeg hater og måtte si det men du har blitt lurt av falske profeter, det der er ikke sannheten
karolinn Skrevet 8. april 2011 #7 Skrevet 8. april 2011 Livet er en evig søken. Du kan tro, du kan håpe, men sannheten får du ikke vite før du selv forlater denne verden. 3
sequin Skrevet 8. april 2011 #8 Skrevet 8. april 2011 Tusen tegninger, les teksten. Er både svart og hvit, er både glad og trist, han så på passet mitt og kastet blikket og traff meg. For jeg var fuglen på bakken og han var tvunget til å ville kappe vingene av meg før jeg fikk sunget - Sunget ut om profeten og om gud. Alle disse temaene som ellers er tabu. Du, tør du å si du ber i smug når du veit at mange av dine ville sett på deg som sjuk For det er sjukt at du må si at Gud setter oss fri, jeg utsetter å si at du ser på en Muslim, til jeg allerede har gjort et inntrykk. Venter til vi blir litt kjent og Magdi er ikke sinnsyk. Du er ikke redd fordi det er ukjent - Du er redd fordi du tror du kjenner meg og jeg er ustemt - Falsk. Du må stemme meg fint. For at jeg er hyggelig jeg, selvom - det er ikke fordi jeg er Muslim. ref. Yaom al iama, gn oa nar/ oa kano iama, fishof allah Er både hvit og svart, er både rik og blakk. Hun sa hun aldri hadde møtt en kar som ikke drakk. Og spurte meg om gud dømte meg i svart-hvitt - for tilogmed Muslimene hun kjente drakk litt. Men brorskapet er ikke lengere mellom de som tror på det samme. Har en bror som en Hindu, og det handler om å godta at andre har en mor som - og kanskje en far som - lærte dem noe annet om livet - som at himmelen er et mål og livet kanskje er en casting. Hakke masse svin på skogen men jeg har masse marsvin. Og ett marsvin er hodepine og Asperin. Og hvis det får oss til å gjøre gode ting så hva synes du om - la meg tro på Gud ogsånn - aner du hvor mange som har spurt meg om det du spurte om? Lurte på hvorfor jeg ikke tar de valgene de tar - du kan ikke gi Gud - Så bare gi faen. ref. Yaom al iama, gn oa nar/ oa kano iama, fishof allah Så de kaller meg grå, for jeg var ute om natta men jeg tror på gud og dommedagen derpå. Få venner vet om bønneteppet mitt. Baba har ikke sett de feilene sønnen hans begikk, så jeg takker Gud, men har ikke en talsmann. Ta'kke en drink, ta'kke dop, ta'kke avstand. ta'kke spørsmål når du bruker feil finger - For ett ord sier mer enn tusen tegninger. ref. Yaom al iama, gn oa nar/ oa kano iama, fishof allah 1
Jinta Skrevet 8. april 2011 #9 Skrevet 8. april 2011 Det som er så synd er at når noen mennesker oppdager det de mener er sannheten utelukker de hva andre tror, og måtte mene. De blir blinde og kanskje også tråkker på andre. Nesten alle jeg har møtt som har en sterk tro har sett veldig ned på andre som måtte mene noe annet enn dem selv. Eller syntes synd på dem. Troende har også en tendens til å være mer dømmende mot andre mennesker enn hva mannen i gata er. Veldig synd for folk som er annerledes og hvis det er uforskyldt, å bli møtt av slike fordømmende individer. Jeg tror kanskje at det finnes engler eller noen slags hjelpere uten at jeg blir helt Martha av den grunn. At man mener man innehar den absolutte sannhet er det mange som har tjent mye penger på, se bare på USA og de "superchurch" greiene de har der. 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2011 #10 Skrevet 8. april 2011 Det som er så synd er at når noen mennesker oppdager det de mener er sannheten utelukker de hva andre tror, og måtte mene. De blir blinde og kanskje også tråkker på andre. Nesten alle jeg har møtt som har en sterk tro har sett veldig ned på andre som måtte mene noe annet enn dem selv. Eller syntes synd på dem. Troende har også en tendens til å være mer dømmende mot andre mennesker enn hva mannen i gata er. Veldig synd for folk som er annerledes og hvis det er uforskyldt, å bli møtt av slike fordømmende individer. Jeg tror kanskje at det finnes engler eller noen slags hjelpere uten at jeg blir helt Martha av den grunn. At man mener man innehar den absolutte sannhet er det mange som har tjent mye penger på, se bare på USA og de "superchurch" greiene de har der. Folk elsker å føle seg utvalgte og spesielle og religion kan være et umerket verktøy i så måte.
guttsomeranonym Skrevet 9. april 2011 #11 Skrevet 9. april 2011 Jeg hater og måtte si det men du har blitt lurt av falske profeter, det der er ikke sannheten he he
Gjest Anea. Skrevet 9. april 2011 #12 Skrevet 9. april 2011 Gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg. 1
Gjest Anea. Skrevet 9. april 2011 #13 Skrevet 9. april 2011 Jeg hater og måtte si det men du har blitt lurt av falske profeter, det der er ikke sannheten Så hva mener du er sannheten? Og hvordan kan du vite at det er falske profeter?
Gjest Anea. Skrevet 9. april 2011 #15 Skrevet 9. april 2011 Det som er så synd er at når noen mennesker oppdager det de mener er sannheten utelukker de hva andre tror, og måtte mene. De blir blinde og kanskje også tråkker på andre. Nesten alle jeg har møtt som har en sterk tro har sett veldig ned på andre som måtte mene noe annet enn dem selv. Eller syntes synd på dem. Troende har også en tendens til å være mer dømmende mot andre mennesker enn hva mannen i gata er. Veldig synd for folk som er annerledes og hvis det er uforskyldt, å bli møtt av slike fordømmende individer. Jeg tror kanskje at det finnes engler eller noen slags hjelpere uten at jeg blir helt Martha av den grunn. At man mener man innehar den absolutte sannhet er det mange som har tjent mye penger på, se bare på USA og de "superchurch" greiene de har der. Dette her er ikke sant. Jeg tolker bibelen bokstavelig, og jeg er ikke fordomsfull. Jeg kan ta et eksempel med homofili. Selvom det står i bibelen at det er synd med homofili respekterer jeg homofile. Jeg har ikke noe imot homofile. Så når kjendiser foreksempel har gått ut av skapet som homfile har jeg ikke hatt noe imot det. Men selv ville aldri utført noe homofili, og hvis homofile hadde spurt meg hva jeg syns om homofili hadde jeg rådet dem til å ikke gjøre det, men man bestemmer selvfølgelig selv. Og det respekterer jeg. 1
Gjest Eugene Onegin Skrevet 9. april 2011 #16 Skrevet 9. april 2011 Så hva mener du er sannheten? Og hvordan kan du vite at det er falske profeter? Når jeg finner sannheten skal jeg si hva jeg mener sannheten er hvordan vet du at de ikke er faltske profeter ? 2
Gjest Anea. Skrevet 9. april 2011 #17 Skrevet 9. april 2011 Når jeg finner sannheten skal jeg si hva jeg mener sannheten er hvordan vet du at de ikke er faltske profeter ? Fordi når jeg leser hva de tror på så bare vet jeg at det er sannheten. I lang tid har jeg lest om forskjellige kristne retninger og vært på gudstjenester men ingen trodde det samme som meg. Men denne retningen tror akuratt likt som meg. Og jeg leser bibelen, og de tror det bibelen sier. Det er den sanne retningen. De følger bibelen. Da er man ikke falske profeter. 1
Gjest Eugene Onegin Skrevet 9. april 2011 #18 Skrevet 9. april 2011 Fordi når jeg leser hva de tror på så bare vet jeg at det er sannheten. I lang tid har jeg lest om forskjellige kristne retninger og vært på gudstjenester men ingen trodde det samme som meg. Men denne retningen tror akuratt likt som meg. Og jeg leser bibelen, og de tror det bibelen sier. Det er den sanne retningen. De følger bibelen. Da er man ikke falske profeter. Kanskje er det sannheten for deg. Men at det er sannheten for deg betyr ikke at det er sannheten for meg eller andre.
Dyreelskern Skrevet 9. april 2011 #19 Skrevet 9. april 2011 hvis homofile hadde spurt meg hva jeg syns om homofili hadde jeg rådet dem til å ikke gjøre det, men man bestemmer selvfølgelig selv. Og det respekterer jeg. Det er ikke et valg å være homofil. Jeg hadde antageligvis "valgt" å være hetero for mange år siden, hvis det var så lett. Da hadde jeg sluppet mye dritt opp gjennom årene. Når du sier at du hadde "rådet dem til å ikke gjøre det", som om de har valgt sin egen legning, da viser du at du ikke respekterer det. Hvordan skal man velge ut hvilke av de eldgamle levereglene som gjelder? Den om å ikke klippe håret? Den om å ikke ligge med en mann som man ligger med en kvinne? (det hadde da virkelig aldri falt meg inn å ligge med en mann, så den går bra for meg). Den om å ikke spise sjømat? Den om at kvinner med mensen er urene og ikke kan oppholde seg sammen med andre? Hvorfor er det med homofile viktigere enn det med at bare Gud skal dømme? Hvis det var sånn at BARE Gud får dømme, da hadde vel ingen hatt noe i mot homofile, hedninger, skilte og de som ikke lever sånn som én religiøs gruppe mener er riktig, fordi Gud er den eneste som får dømme. 5
Gjest Anea. Skrevet 9. april 2011 #20 Skrevet 9. april 2011 Kanskje er det sannheten for deg. Men at det er sannheten for deg betyr ikke at det er sannheten for meg eller andre. Det fins bare en sannhet. Alt annet er vranglære. Men selvfølgelig kan folk tro noe annet er sannheten, og det resoekterer jeg 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå