AnonymBruker Skrevet 8. april 2011 #1 Skrevet 8. april 2011 Jeg og kjæresten min er mer eller mindre presset av søskene (og foreldrene) våre til å ha ungene deres som brudepiker og brudegutter(vi har ingen barn selv, og det vil vi heller ikke ha). Foreldrene våre betaler bryllupet, å de sier de ikke betaler visst ikke ungene får ha disse rollene. Det er 5 jenter i alderen 2,3,3,5,14 og 5 gutter i alderen 1 1/2, 4,4,7 og 12. Dette er den største dagen i mitt liv, en dag der jeg skal skinne og være mittpunktet. Jeg er egentlig overhodet ikke intrisert i en haug med ville unger som for det første støyer og lager uro, og for det andre tar mye oppmerksomhet fra bruden. De skal gjøre litt forskjellig i kirken, bl.a strø orikdeèr og gullsterner, bære ringene, en skal gå med lysstav, og de minste vet jeg ikke hva skal gjøre, de er bare presset på oss. Hvordan i all verden skal man holde et slikt gjeng i ro, og mest mulig anonym. Jeg tenkte kanskje å kjøpe litt godterier de kunne være opptatte av, men nå hører jeg til min forskrekkelse at noe sier unger blir ennå mer gærn av søtsaker Dessuten vil de kanskje bli grisete på fingrene av slikt (skrekk og gru) og kunne finne på å ta borti kjole min slik at den får flekker. Hvis man gir de varm melk med honnig rett før de går inn blir de kanskje så trøtte at de nesten sovner, og holder seg rolig? Er det noen der ute som har noen gode tips og råd til hvordan vi kan holde disse rolig, gjerne både under kirken og middagen. (man kan vel ikke dope de heller, selv om jeg skulle hatt god lyst ). 3
FruN Skrevet 8. april 2011 #2 Skrevet 8. april 2011 Hva mener den andre halvdelen av midtpunktet? Altså din kjære..
Anglofil Skrevet 8. april 2011 #3 Skrevet 8. april 2011 Dere får betale for det selv, da kan dere bestemme selv. Dere får gi dem en is, slik foreslått over her, eventuelt legge opp til noen leker for dem/eget bord med tegnesaker, leker osv. Mvh Yvonne 1
lilleGrethe Skrevet 8. april 2011 #4 Skrevet 8. april 2011 10 brudepiker og svenner hørtes litt voldsomt ut! Vi hadde to (takk Gud, vi har bare én niese og én nevø), og det gikk kjempegreit. Men hvis dere er presset til å ha alle, ville jeg anbefalt et par punkter: Ikke sett dem alle ved siden av hverandre i kirken, spesielt hvis de er barn som kan hause hverandre opp til å tøyse og bråke. Sett dem sammen med foreldrene, evt besteforeldre - noen som kjenner barna og som kan holde dem rolige. Still krav til foreldrene deres - dvs forklar hvordan deres tanker og ønsker for dagen og barna er. Foreldrene må forberede barna på hva de skal gjøre, at de må oppføre seg pent og være stille i kirken og når noen holder taler. Avtal med foreldrene hva som skjer dersom barna blir trøtte og evt grinete. Skal de hjem og legge seg (og hvem tar dem med hjem)? Skal de ha med en barnevakt på stedet som kan passe på dem (i et annet rom)? Jeg har vært barnevakt i bryllup selv, og tok med niesen til bruden hjem når det begynte å bli leggetid for henne. Det gikk fint, men det var da bare ett barn, ikke ti. Våre to holdt ut hele kvelden, men de var 4-5 år gamle, og festen varte kun til 0100. Ha noen stille aktiviteter som barna kan gjøre uten at det forstyrrer. Vi hadde en pose til hver av dem med tegnesaker (fargebok og blyanter), klistremerker, engangskamera, kjærlighet på pinne og ballonger. Denne fikk de litt før middagen, og det gikk kjempefint. Men dette er relativt veloppdragne barn i utgangspunktet - det hjelper absolutt. Det du spør om med oppgaver ser jeg ikke helt problemet med. Må de ha noen oppgaver utover å se søte ut? Kle dem opp i søte kjoler/dresser, og la dem gå etter (evt før) deg inn kirken.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2011 #5 Skrevet 8. april 2011 Jeg ville rett og slett gitt dem noe de blir syke av, dårlig pølse eller noe sånt. De blir sittende på dass et par dager, noe dere selvsagt "ikke kan noe for", så forelsrene betaler likevel. Vinn-vinn-situasjon! 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2011 #6 Skrevet 8. april 2011 Når dere blir regelrett presset til å ha med dere et helt barnetog opp midtgangen *grøss*, så ville jeg ikke nølt med å gjort det som var nødvendig for å sikre meg noenlunde ro i rekkene. Tegnesaker og sånn er vel og bra, men det ser jo litt rotete ut hvis de skal sitte der i kirkebenken som en annen barnehage, liksom. Her har du planlagt i detalj med utsmykning av kirken i temafarger til DIN store dag, og så skal slektninger ta fra deg glansen med barna sine, og få alt fokus på dem - som vanlig!! Melk og honning er både sølete og oppskrytt - man blir vel ikke noe særlig nedgiret av det. Hvis du skal ha det med, må det vel bli på termoser, og da er det vel naturlig at det blir forloverens jobb å ordne med det (noe må hun jo kunne gjøre, hun også, og stille opp litt). Og nå får jeg vel pes, men jeg hadde vurdert å smugle litt Sobril eller noe oppi der, jeg. Ingen finner det ut, vel. Eller i hvert fall en uskyldig allergipille eller noe. Du er tross alt i en nødvergesituasjon her!! 3
Niennas Skrevet 9. april 2011 #7 Skrevet 9. april 2011 Vel, jeg ville ha rottet meg sammen med hun på 14 og sagt at det var hennes jobb å holde ro i rekkene, og hvis hun var flink, skulle hun få 500 (eller noe). Så ville jeg ha satt meg ned med dem alle og fortalt at dette var en veldig viktig dag, og at det var utrolig viktig at de holdt seg rolig, ellers (nå kan du velge om du vil være good cop or bad cop) 1. ellers får de ikke masse pølser og is etterpå, og de vil vel gjerne ha det? 2. Kommer den store stygge mannen som er naken under jakka si og tar dem med i kjelleren. Og hvis noen prøver seg, så bare send dem et "Hva-sa-jeg-om-den-stygge-mannen?!"-blikk. Men fra halvspøk til helalvor: De fleste, iallefall de på 3 år og utover er jeg ganske sikker på er mottagelig for bestikkelser. Tenk på alt det digge som kommer etter vielsen, hvis de bare klarer å være kjempesnille i akkurat en liiiiten time. (Og skal du bli sett på som en god tante, så får du lage en liten godtepose til hver av dem, eller noe. Du trenger jo ikke ha noe med de å gjøre etter vielsen? )
Emma3 Skrevet 9. april 2011 #8 Skrevet 9. april 2011 Det var ganske mange! Trudde ikkje det var vanlig med så mange brudepiker/brudesvenna? På ei anna side er det ein ære å få vere brudepike/-svenn, og ingenting man kan kreve. Hadde aldri falt meg inn å kreve dette. Hadde det vore meg, hadde egbetalt for mitt eget bryllup, og dermed bestemt over det. For meg hadde det blitt vel voldsomt med så mange, og heilt uaktuelt. Som andre seier, dei lar seg muligens bestikke.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #9 Skrevet 9. april 2011 Om jeg var deg ville jeg gjort det jeg kunne for å forhindre at 10 unger blir presset inn i bryllupet mot min vilje. Ikke bare kommer de til å kreve mye oppmerksomhet i løpet av bryllupet og festen etterpå, det er også høyst sannsynlig at foreldrene insisterer på å ha dem med på brudebildene. Og å få et akseptabelt bilde av 10 unger + brudepar er ingen enkel sak, så det kommer nok til å (a) ta mye tid og/eller (b) resultere i bilder som ikke er pene. Jeg synes det er rimelig frekt å presse ungene sine på deg, men når situasjonen er som den er vil jeg si at den beste løsningen er at dere betaler bryllupet selv.
aprilslankeren Skrevet 9. april 2011 #10 Skrevet 9. april 2011 Skulle nesten tro at dine foreldre var mine foreldre. Jeg opplevde at både svigers og mine foreldre kom drøssende med krav om at mine nevøer og nieser skulle være brudepiker og svenner. Jeg hadde da følgende aldre:Gutter: 2på 3 år 2på 4 år, 1 på 5, 2på 6,2på 8 2på 9, 2på 10, jenter: 3 på 3 år, 3 på 4 år, 1 på 6 år, 3 på 7 år, 1 på 9 år og hele 4 stk på 10 år. Vi hadde også 6 forlovere hver, en som skrev under papiret på hver av oss og resten bare som delte oppgaver seg i mellom. Jeg sa at hvis jeg skulle ha disse ungene, så ble det sånn at forelderen måtte ta ansvaret, jeg liker barn jeg altså, men jeg ville tross alt ikke få ødelagt dagen vår. De oppførte seg utrolig alle sammen. Dette var i 1990. Desverre røyk ekteskapet mitt etter 9 år. Så i 2009 fant jeg en flott mann, ingen statsfolk i familien, hans foredre var døde, og jeg har brutt kontakten. Da vi giftet oss i 2010, var bryllupet vårt bygget opp slik vi ville ha det. Vi hadde ganske mange totalt, 37 til middagen, og 94 totalt. Vi hadde hans sønner på 12 og 13 år som brudesvenner, og min forlovers datter som hele livet har drømt å være brudepike, hun var da 13 og min kjæres forlover sin datter som var 12. Angrer ikke et sekund. Men dette fløy langt ut over det jeg skulle svare på, samle alle sammen av foreldre og still krav til de.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå