Gå til innhold

Megapixel ?

Anbefalte innlegg

Gjest krystallen
Skrevet

Hva vil megapixel si ?

Jeg skal kjøpe meg ny mobil og så at den kun har 2 megapixel men, hva vil dette egentlig si ? Den jeg har nå har 3,2 megapixel.

Er 2 megapixel dårlig ? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Antall megapiksler betyr hvor god oppløsning det er i mobilkameraet, for å si det enkelt. Hvor skarpe bildene blir, særlig merkbart når de skal vises/printes i større format (f.eks. A4).

2 mpx er helt grei oppløsning, for få år siden var det ansett som supert til mobilkamera å være (i forhold til de første variantene), men nå finnes det jo enda bedre alternativer på markedet. For å sammenligne så har middels bra digitalkameraer i dag ofte mer enn 10 mpx.

Skrevet (endret)

Et bilde består av pixler, altså punkter. Et digitalkamera har en bildebrikke som består av mange slike punkter. Har et kamera 2 megapixler, betyr det at bildebrikken har 2 millioner pixler.

Pixler har ingenting med skarphet å gjøre, det er det bl.a. optikken som bestemmer. Jeg har en dSLR på 6 megapixler. Jeg er villig til å vedde ganske mye på at et bilde blåst opp i posterstørrelse blir mye bedre fra min dSLR med lusne 6 MP enn fra en mobil med 8 eller 10 MP. Skarpheten og kvaliteten på bildene avhenger av mye mer enn megapixler, blant annet kvalitet på optikk, størrelsen på bildebrikken, kvaliteten på bildebrikken osv. I tillegg blir bilder fra kameraer med fysisk små bildebrikker, som i mobiltelefoner, med mange megapixler dårlige.

Endret av aluminium
Gjest krystallen
Skrevet

Ja da ble jeg usikker.

Jeg valgte heller å kjøpe et kamera med 12 megapixel jeg da.

AnonymBruker
Skrevet

Et bilde består av pixler, altså punkter. Et digitalkamera har en bildebrikke som består av mange slike punkter. Har et kamera 2 megapixler, betyr det at bildebrikken har 2 millioner pixler.

Pixler har ingenting med skarphet å gjøre, det er det bl.a. optikken som bestemmer. Jeg har en dSLR på 6 megapixler. Jeg er villig til å vedde ganske mye på at et bilde blåst opp i posterstørrelse blir mye bedre fra min dSLR med lusne 6 MP enn fra en mobil med 8 eller 10 MP. Skarpheten og kvaliteten på bildene avhenger av mye mer enn megapixler, blant annet kvalitet på optikk, størrelsen på bildebrikken, kvaliteten på bildebrikken osv. I tillegg blir bilder fra kameraer med fysisk små bildebrikker, som i mobiltelefoner, med mange megapixler dårlige.

Antall piksler indikerer oppløsning og dermed også skarphet når bildet øker i format. På et relativt rimelig prisnivå er det lite som skiller det ene kameraet fra det andre, når det kommer til optikk, også når det gjelder mobiltelefoner. Sånn sett ikke av stor betydning for den gjennomsnittlige forbruker, som man nok sannsynligvis er når man ikke vet hva megapiksler betyr. Du snakker fra et mer avansert fototeknisk ståsted.

Skrevet

Når du skal ha bildet opp på en poster vil vanligvis flere megapixler være en fordel, men det er ikke usannsynlig at et bilde som kommer fra en mobil med færre pixler kan gi et bedre bilde på posteren. Det kommer an på kameraet i de to forskjellige, ikke antallet megapixler. Jeg skal imidlertid være enig i at det ikke alltid er så store forskjeller mellom telefonene, men dette kan man enkelt finne ut ved å google telefonene og finne eksempelbilder tatt med de ulike modellene...

For å si det sånn, jo flere pixler man har, jo mindre trenger man å blåse opp hver enkelt pixel for å dekke hele posteren. Dette kan man enkelt skjønne ved å hente to ulike bilder med ulik oppløsning fra google og zoome inn. Det med færrest pixler (megapixler) vil naturligvis se dårligst ut når man zoomer slik at det dekker hele skjermen, evt. printer det ut på et stort ark.

Her er et eksempel:

ca 0,5 megapixel:

http://farm6.static.flickr.com/5023/5602451213_b1a3329517_b.jpg

ca 1,5 megapixel:

http://farm5.static.flickr.com/4105/5602450997_e9514167c7_o.jpg

Bildet er nøyaktig det samme, bare at det ene er 3 ganger større.

Gjest krystallen
Skrevet

Hehehe DETTE her forstår jeg meg null på.

Gjest Blondie65
Skrevet

Dette er egentlig enkelt å forklare. Se bort fra dataverdenen.

Se på et broderi istedet.

For et lite broderi - f.eks. for et monogram på et lommetørkle - trenges ikke så veldig små sting. Det holder lenge og blir pent og med noe som er nok så grovt.

Men se for deg at du skal brodere et bilde av et landskap, der himmelen har en mengde skyer i forskjellige fargenyanser, det er en eng på bildet med gule løvetann, etc.

La oss si at dette landskapsbildet skal være 1x1 meter. Jo større sting du bruker - f.eks. hvis du har 100 x 100 sting på dette bildet - jo mindre detaljer vil du kunne se på bildet.

Hvis du øker til 1000 x 1000 sting vil du se at bildet får flere detaljer.

Det er da nøyaktig det samme med megapixler. Jo høyere tall, jo finere tetthet på "pixlene" ("stingene") og jo mindre grovt blir bildet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...