Gjest Mimmi Mummi Skrevet 8. april 2011 #1 Skrevet 8. april 2011 Selv i det beste familier er det vel krangler eller "krig" innimellom. Er det ikke likevel sånn at man MÅ klare å være hyggelig mot hverandre i noen timer? Er det sånn at man ikke klarer å oppføre seg for jubilantens del? (Snakker ikke om tilfeller der det er misbruk, vold osv, men kort og godt krangler) Blir så oppgitt og lei meg at jeg bare har lyst til å gråte
Gjest pysepusen Skrevet 8. april 2011 #2 Skrevet 8. april 2011 Det er ikke alltid alle er like gode venner i familien, men vi klarer da alltid skjerpe oss litt. Noen er gjerne litt mer kjølige mot hverandre enn andre, men for jubilanten sin del bør man ta seg selv i nakken og skjerpe seg de timene!
karolinn Skrevet 8. april 2011 #3 Skrevet 8. april 2011 Hos oss er det en del ting som har skjedd, og vi velger å ikke invitere enkelte personer til det som skjer av konfirmasjoner og bryllup. Det er ikke noen andre anledninger vi kan møtes på, men om det hadde vært slik så hadde vi nok klart å holdt fred. Man blir ikke mer venner av å gjøre resten av familien/vennene deltagende i krangelen.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2011 #4 Skrevet 8. april 2011 Jeg synes man burde klare å skjerpe seg for noen timer ja. Jeg har selv et særdeles anstrengt forhold til en slektning som jeg treffer i slike familieselskaper. Det knyter seg i meg og jeg skulle ønske jeg aldri trengte å se denne personen igjen hele mitt liv, men i familieselskaper later jeg som ingenting. Direkte varm og hjertelig blir jeg jo aldri overfor denne personen, og jeg prøver å unngå å sitte ved siden av eller andre situasjoner som krever mer kontakt enn et høflig "hei" osv. Det gjør vondt for meg bare å være i samme rom som denne personen, men jeg trenger ikke gjøre det vondt for alle andre også. Så jeg smiler og later som ingenting. I en annen familie jeg har tett tilknytning til er det ikke like lett. Der er det enkelte personer som nekter å dukke opp hvis visse andre personer er der, så det er alltid noen inviterte som ikke kommer på pur trass. Og om disse erkefiendene skulle finne på å dukke opp samtidig blir det skuling og dårlig skjulte hatkommentarer florerer. Det blir en ubehagelig stemning for alle rundt, og det er kjempetrist.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #5 Skrevet 9. april 2011 Selv i det beste familier er det vel krangler eller "krig" innimellom. Er det ikke likevel sånn at man MÅ klare å være hyggelig mot hverandre i noen timer? Er det sånn at man ikke klarer å oppføre seg for jubilantens del? (Snakker ikke om tilfeller der det er misbruk, vold osv, men kort og godt krangler) Blir så oppgitt og lei meg at jeg bare har lyst til å gråte jeg ser ikke det store poenget åå tromme sammen folk til selskap når det er krig. jeg møter uansett ikke opp i slike forhold. Hvorfor skulle jeg det? for denne ene dagens skyld? når vi ike kommer til å se de ellers. Nei takk. Hold krigene for dere selv
Gjest Mimmi Mummi Skrevet 9. april 2011 #6 Skrevet 9. april 2011 jeg ser ikke det store poenget åå tromme sammen folk til selskap når det er krig. jeg møter uansett ikke opp i slike forhold. Hvorfor skulle jeg det? for denne ene dagens skyld? når vi ike kommer til å se de ellers. Nei takk. Hold krigene for dere selv Du og kusine Trine kranglet om en gutt når dere var 17 år, og har ungått hverandre siden. Deres felles kusine Stine skal gifte seg, klarer ikke du og Trine da å være til stede på samme bryllupsfesten?
kaprifolen Skrevet 9. april 2011 #7 Skrevet 9. april 2011 Tror heldigvis de fleste av oss klarer å oppføre oss ved familiesammenkomster. Synes det er trist der noen får ødelegge for andre som ikke har noe med konflikten å gjøre. Selv hadde jeg satt krav om god oppførsel om jeg var vertinne. Men jeg har kuttet ut min ene onkel, og invitrer ikke han i lag. Men ingen andre i familien har kontakt med han heller. Den dagen han går bort, vil jeg være åpen for å inkludere min tante igjen. Jeg forstår at hun er lojal mot sin mann, og at hun vet hva han har gjort for å gjøre andre forbanna Den dagen han dør, sitter hun uforskyldt igjen alene, og det ønsker jeg ikke.
Gjest Mitta Skrevet 9. april 2011 #8 Skrevet 9. april 2011 Broren min må dessverre invitere sin forsurende svigermor til bryllupet til hans datter. Alle vet at hun vil glo olmt på enkelte og være rett og slett sur. Min niese har et greit forhold til bestemoren, derfor må hun inviteres. Tenk bare for en flott dag det ville blitt for alle om svigermoren bare kunne ta seg sammen et par timer? Demonstrativ oppførsel merkes ikke bare av oss som vet om det, men av absolutt alle rundt, og til sjuende og sist også bruden.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #9 Skrevet 9. april 2011 Vi har også denne problemstillingen i vår slekt. En nær slektning har et drikkeproblem, og må drikke seg til mot i sosiale sammenkomster... Sist ble h*n ganske krakilsk og lagde bare kvalm. Jeg gruer meg til en konfirmasjon litt frem i tid der det er "naturlig" at vedkommende må være med... H'n er på kant med de fleste i familien. Så jeg vet at enkelte ikke er i stand til å oppføre seg for syns skyld.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #10 Skrevet 9. april 2011 Vi har også denne problemstillingen i vår slekt. En nær slektning har et drikkeproblem, og må drikke seg til mot i sosiale sammenkomster... Sist ble h*n ganske krakilsk og lagde bare kvalm. Jeg gruer meg til en konfirmasjon litt frem i tid der det er "naturlig" at vedkommende må være med... H'n er på kant med de fleste i familien. Så jeg vet at enkelte ikke er i stand til å oppføre seg for syns skyld. Her har det aldri blitt servert alkohol når det gjelder konfirmasjon. Er jo ungdommens dag det her. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #11 Skrevet 9. april 2011 Eh...vedkommende sørget selv for skjenkinga..! Den foregikk i selskapet...som var alkofritt... :frown:
Gjest imli Skrevet 9. april 2011 #13 Skrevet 9. april 2011 Her tar me oss saman i tre timar. Alle familieselskap/bursdagar er alkoholfri, dermed går det heilt fint
leirbål Skrevet 11. april 2011 #14 Skrevet 11. april 2011 Her tar me oss saman i tre timar. Alle familieselskap/bursdagar er alkoholfri, dermed går det heilt fint Det er ikke servering av alkohol som skaper disse problemene. I mange familier er det en eller flere som ikke kan/ vil ta seg sammen av hensyn til de andre. Årsakene kan være mange. F.eks: manglende empati og sosial forståelse, et alkoholproblem el. Så selv om alle unntatt en person i en konflikt tar seg sammen, er det nok til å ødelegge et selskap for mange. Du er heldig som ikke har noen slike i familien. Det er jo ikke noe andre enn den det gjelder kan endre på.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #15 Skrevet 11. april 2011 Du og kusine Trine kranglet om en gutt når dere var 17 år, og har ungått hverandre siden. Deres felles kusine Stine skal gifte seg, klarer ikke du og Trine da å være til stede på samme bryllupsfesten? Ungdomskrangler tenker jeg ikke på i slike sammenhenger. Et eks. En del av fam.har brutt kontakt med en annen del av fam. De hverken hilser,har ringt eller noe på mange år. Så skal de arrangere bryllup, da er de programforpliktet til å invitere. Jeg føler ikke for å møte opp der.
leirbål Skrevet 11. april 2011 #16 Skrevet 11. april 2011 Ungdomskrangler tenker jeg ikke på i slike sammenhenger. Et eks. En del av fam.har brutt kontakt med en annen del av fam. De hverken hilser,har ringt eller noe på mange år. Så skal de arrangere bryllup, da er de programforpliktet til å invitere. Jeg føler ikke for å møte opp der. Det er en grunn til at brudeparet inviterer dere alle sammen. Dere betyr mye for dem, og de ønsker å dele dagen med dere alle sammen. Å ikke møte eller å vise sine negative følelser er rett og slett egoistisk synes jeg. Hvor mange foreldre har ikke gjennomgått en fryktelig skilsmisse og ønsker mest av alt å aldri se eller snakke til den andre igjen. Men de snakker og samarbeider jevnlig i mange år av hensyn til barnet/ barna. Det samme er i andre sammenhenger. Man møter opp, smiler og er hyggelig av hensyn til den/ de som inviterte. Et høflig hei til personen(e) er vanligvis nok. Å ikke møte eller å vise de negative følelsene vil stort sett bare gå utover de som ikke har del i konflikten.
Gjest imli Skrevet 11. april 2011 #17 Skrevet 11. april 2011 Det er ikke servering av alkohol som skaper disse problemene. I mange familier er det en eller flere som ikke kan/ vil ta seg sammen av hensyn til de andre. Årsakene kan være mange. F.eks: manglende empati og sosial forståelse, et alkoholproblem el. Så selv om alle unntatt en person i en konflikt tar seg sammen, er det nok til å ødelegge et selskap for mange. Du er heldig som ikke har noen slike i familien. Det er jo ikke noe andre enn den det gjelder kan endre på. Folk med alkoholproblem blir i alle fall mykje lettare å ha i selskaper utan alkohol! I enkelte tilfeller får det vel vere greit at folk held seg unna, men det skal tungtveiande grunnar til, i alle fall når det gjeld barneselskap. Sjølv om eg er separert, ber eg eksmannen i bursdagen til våre felles ungar. Tykkjer det er idiotisk med eit selskap hos mor og eit hos far. Og ekteskapet vårt tok ikkje slutt fordi me "vokste frå kvarandre" for å seie det slik. Med mindre den eine er voldeleg mot den andre e.l, bør folk kunne ta seg saman i 3 timar for barnas skuld.
leirbål Skrevet 11. april 2011 #18 Skrevet 11. april 2011 Folk med alkoholproblem blir i alle fall mykje lettare å ha i selskaper utan alkohol! I enkelte tilfeller får det vel vere greit at folk held seg unna, men det skal tungtveiande grunnar til, i alle fall når det gjeld barneselskap. Sjølv om eg er separert, ber eg eksmannen i bursdagen til våre felles ungar. Tykkjer det er idiotisk med eit selskap hos mor og eit hos far. Og ekteskapet vårt tok ikkje slutt fordi me "vokste frå kvarandre" for å seie det slik. Med mindre den eine er voldeleg mot den andre e.l, bør folk kunne ta seg saman i 3 timar for barnas skuld. Ja, jeg er enig i at selskaper generelt bør være alkoholfrie. Det er ikke alle som har lyst til å kringkaste at de ikke takler å innta eller være rundt mennesker som inntar alkohol. Det kan være alkoholikere- tørrlagte eller ikke, noen som har vonde erfaringer og derfor får det fælt når de er rundt mennesker som drikker ol. Hvis det er barn til stede synes jeg det bør være null toleranse for alkohol. Men det jeg mente er at veldig mange ikke tar seg sammen de få timene selv om det går utover andre, uten at det er alkohol med i bildet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå