Gå til innhold

Muntlig Vs. Skriftlig  

34 stemmer

1. 1. Hva vil du helst ha?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager kan man ikke velge mellom muntlig og skriftlig eksamen?

Jeg velger vekk enkelte utdannelser/fag pga av mange muntlige eksamener, mens andre kun vil ha muntlige. Hva liker du best? Hvorfor kan man ikke velge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker best de muntlige. Jeg føler at jeg får bedre oversikt til å vise hva jeg er god for når jeg kan forklare direkte overfor en person som lytter. Jeg liker og føler meg komfortabel under muntlige framføringer, og det faller bare naturlig for meg å stå og snakke foran mennesker.

Jeg er også glad i skriftlige oppgaver, men de kan bli litt rotete noen ganger når man skal ha fått med så og så mye innhold på en viss tid. Det stresser meg litt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kunne betalt mange tusen for å slippe muntlig, og heller hatt skriftlig.. Muntlig eksamensform er sløsing av ressurser og gir deg ikke muligheten til å vise hva du kan. Det burde helt klart vært mulig å velge bort dette.

AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig å kunne formidle kunnskap både muntlig og skriftlig, så jeg synes det er viktig og riktig å ha begge eksamenstypene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager kan man ikke velge mellom muntlig og skriftlig eksamen?

Fordi det er to VIDT forskjellige måter å formidle kunnskap på? Er det fag med mye faktaspørsmål og mindre resonnementer er muntlig greit, er det større greier som helst krever lengre redegjøringer og analyser for å vise at du har skjønt stoffet så må man ha skriftlig.

Skrevet

Jeg foretrekker selv skriftlig. Muntlig eksamen gjør meg mye mer nervøs og usikker, og nettopp derfor bør jeg ha slike eksamener. Det er bedre å møte det man er usikker på enn å unngå det.

Skrevet

Foretrekker helt klart de muntlige. Ved å snakke direkte til en person får jeg mye bedre fram hva jeg kan om emnet og ting blir mye mer oversiktlige. I tillegg er jeg veldig glad i å snakke og forklare. Muntlige fremføringer har alltid vært min greie.

På en skriftlig eksamem blir det mer stress for min del. Mye som skal skrivest ned, jeg får ofte jernteppe og glemmer viktig informasjon.

Skrevet

Begge deler er like greit, men foretrekker muntlige - fortere ferdig :gjeiper:

Skrevet

Jeg foretrekker så absolutt skriftlig, det er da jeg får vist hva jeg kan.

Skrevet

Skriftlig, uten tvil. Uttrykker meg mye bedre skriftlig enn muntlig, og har i grunnen alltid gjort det.

• Liker 1
Skrevet

Skriftlig. Egentlig er jeg flinkere til å formidle noe muntlig enn skriftlig, men jeg blir så forferdelig nervøs før en muntlig eksamen, derfor hater jeg hele greia. De 15 siste minuttene før jeg skal inn går alt i surr og jeg holder på å svime av hver gang. :P

Skrevet

Foretrekker muntlig, det er også lettere å få gode karakterer på muntlige eksamener, mener hvertfall jeg.

Skrevet

helt klart skriftlig! jeg glemmer alltid helt enkle ting når jeg har muntlig eksamen, fordi jeg er så nervøs. skal ha en del muntlige eksamener til våren, og prøver å jobbe med det, men det er ikke så lett...

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg skal ta den så liker jeg best skriftlig. Etterpå er muntlig bedre - sannsynligvis bedre karakter. Statistisk sett så gjør studenter det mye bedre muntlig, både på universitetet og på vgs.

Skrevet

Jeg føler meg mye mer avslappet og konsentrert under skriftlig enn under muntlig. Jeg får tid til å få tenkt meg om og formulert meg slik jeg vil.

Skrevet

Synes det burde vært med en valgmulighet til: Ingen av delene :fnise:

Men om jeg må velge foretrekker jeg skriftlig. Er ikke så flink til å snakke for meg, og blir veldig nervøs om jeg må ha muntlig eksamen. Men tror også det kommer mye an på sensor. Og så er det jo greit at de kan hjelpe til, om en står fast (selv om en går ned i karakter).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg foretrekker definitivt skriftlig, selv om de er strengere med karakterene på skriftlig eksamen. Heller det enn å skjelve og hakke tenner av nerver.

Skrevet

Jeg er nok flinkere muntlig enn skriftlig, men jeg foretrekker likevel skriftlig. Jeg synes at det er koselig med eksamensdag, og liker å ha hele dagen til rådighet. Min ambisjon på de gjenstående emnene mine er ikke høyere enn at jeg er fornøyd med C, og det bruker å gå bra på skriftlig. På muntlig er jeg veldig enten/eller.

• 8 år senere...
Skrevet (endret)

Muntlig! (Kom ikke opp i skriftlig i dag!! 😄 ))

Det er ingen hemmelighet om at det er MYE lettere å få en 5.er i muntlig enn en 5.er i skriftlig.
Å få 4.er i skriftlig krever til og med en del... 
Hvis du er den personen som ikke tåler stress og ubehag, da er muntlig selvfølgelig ikke din greie.. Er du mentalt sterk og gir blanke f*en, da er muntlig eksamen akkurat skapt for deg!

Muntlig > Skriftlig 

Endret av FunnyBoy123
Skrevet

For å si det slik: hadde jeg fått valget mellom å skrive en hjemmeeksamen på størrelse med en bachelor oppgave på 2 uker, eller en 30 minutters muntlig eksamen, så hadde jeg glatt valgt den førstnevnte. Og selvfølgelig hadde jeg også valgt vanlig skriftlig skoleeksamen isteden for muntlig. 

Jeg sliter slik med nervøsitet at jeg får ikke vist ordentlig hva jeg kan under muntlige eksamener. Men ja, synes man fint kunne fått litt valgalternativer noen ganger slik at man både får vist seg fra sin beste side, men også får trent seg på det man av ulike grunner ikke mestrer like bra. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...