fionel Skrevet 7. april 2011 #1 Skrevet 7. april 2011 Jeg tenkte jeg skulle lage påske marengs ikveld og ha med på jobben i morgen, jeg har aldri laget dette før, men har hørt det er veldig enkelt, så jeg satte igang. Fant plutselig ut av jeg ikke hadde bakepapir, så brukte heller små muffins former og tok bare oppi litt "røre" Da jeg skulle sjekke de underveis var de harde utenpå men rennende inni, når jeg igjen skulle sjekke nå etter en time var de FULLE av bobler. ( tenk deg skummet som kommer når du tar boblebad med skum fx. Hva i alle dager gjorde jeg galt? Blandet eggehvitte og sukker.
Frk. Belle Skrevet 8. april 2011 #2 Skrevet 8. april 2011 Så kjedelig når ting ikke funker Er ikke helt sikker på hva som kan ha skjedd men... Hvor lenge piske du blandingen? Var den skikkelig seig og stiv? Har også hørt at eggehvitene kan ødelegges hvis de piskes FOR hardt til å begynne med. Piske på sakte fart først så de får strekt seg litt å så kjøre på etterhvert.
Elensire Skrevet 8. april 2011 #3 Skrevet 8. april 2011 Det er mulig at hvitene ble pisket for hardt. Men jeg må ærlig innrømme at jeg har hatt akkurat samme problemet selv tidligere. skulle lage marengsbunner til konfekt til jul, og de ble helt mislykket. Men jeg har kommet over en del tips på nettet i det siste. Blant annet tips om å bruke kremortartari (pulver som kjøpes på apoteket) eller noen dråper sitron saft i eggehvitene når en begynner å piske. Det stabiliserer hvitene og gjør de stivere. sukkerete skal og i litt og litt, ikke alt på en gang. Jeg lagde pikekyss i går og brukte kremortartari i (1/4 ts så skal ikke mye til), og hadde i sukkeret litt og litt. De ble kjempe fine! stekte de med varmluft, og det var merkbart bedre enn med over og under varme. så forsøk litt sitron i med eggehvitene når du begynner å piske de. Når det er blitt fluffy så tilsetter du sukkeret litt og litt
fionel Skrevet 8. april 2011 Forfatter #4 Skrevet 8. april 2011 takk for tips Da gjør vi ett nytt forsøk ikveld :D
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå