AnonymBruker Skrevet 7. april 2011 #1 Skrevet 7. april 2011 Jeg har en sjef, som jeg vet hennes sjef igjen vil ha sparket. men hun sparker henne ikke. en ting er vel at denne sjefen som trolig en gang skal bli sparket trengs å bli erstattet, ellers går det til dundas med firmaet, men bortsett fra det så lurer jeg på hvorfor hun ikke blir sparket på dagen? la oss si hun har fast ansettelse, noe jeg antar. er det vanskelig å sparke noen da? For hun er ganske ny, men jeg tror prøvdtiden hennes er over nemlig. er det vanskelig å gi noen sparken mtp loven?
karolinn Skrevet 7. april 2011 #2 Skrevet 7. april 2011 Det er ganske vanskelig å gi noen sparken ja, spesielt etter at prøvetiden er gått ut. Å gi noen avskjedigelse er verre enn å si opp noen. Arbeidsmiljøloven § 15-7. Vern mot usaklig oppsigelse Arbeidstaker kan ikke sies opp uten at det er saklig begrunnet i virksomhetens, arbeidsgivers eller arbeidstakers forhold. Saklige grunner kan feks være innskrenking, kommer for sent og er borte uten grunn, stjeler, rusproblemer, gjør arbeidet dårlig osv.. man skal uansett ha varsler på forhånd. Det ligger rom for tolkning på hva som er saklig og ikke. Så om man er spesielt interessert kan man jo lese Aml, og gjerne hva som er rettspraksis.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2011 #3 Skrevet 7. april 2011 Ja, det er vanskelig. Arbeidsgiver må ha gode grunner for å sparke en arbeidstaker. Tror ikke det er lovlig å sparke noen på dagen, de fleste har jo oppsigelsestid i kontrakten. Selv om sjefen ikke liker vedkommende og vil ha henne bort så kan det godt hende sjefen din faktisk gjør jobben sin, og får hun sparken urettmessig kan hun gå til retten og få erstatning.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2011 #4 Skrevet 7. april 2011 Ja, det er vanskelig. Arbeidsgiver må ha gode grunner for å sparke en arbeidstaker. Tror ikke det er lovlig å sparke noen på dagen, de fleste har jo oppsigelsestid i kontrakten. Selv om sjefen ikke liker vedkommende og vil ha henne bort så kan det godt hende sjefen din faktisk gjør jobben sin, og får hun sparken urettmessig kan hun gå til retten og få erstatning. Ja, ok. Som jeg trodde... Merker at sjefen over henne virkelig sliter pga henne, men hun forblir der jo, og dette tærer på hele firmaet. jeg vil legge til at hun er ekstremt manipulativ, og at hun gjør ting som er ganske usynlige, slik at hun syker/mobber de ansatte på en usynlig måte, og slik holder hun på med sin sjef også. For å sparke henne, så måtte man hatt noe på henne, og det blir veldig vanskelig slik hun holder på. Man får vel i grunn håpe hun gjør en skikkelig brøler, eller går på en smell og sier opp selv.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2011 #5 Skrevet 7. april 2011 Det er ganske vanskelig å gi noen sparken ja, spesielt etter at prøvetiden er gått ut. Å gi noen avskjedigelse er verre enn å si opp noen. Arbeidsmiljøloven § 15-7. Vern mot usaklig oppsigelse Arbeidstaker kan ikke sies opp uten at det er saklig begrunnet i virksomhetens, arbeidsgivers eller arbeidstakers forhold. Saklige grunner kan feks være innskrenking, kommer for sent og er borte uten grunn, stjeler, rusproblemer, gjør arbeidet dårlig osv.. man skal uansett ha varsler på forhånd. Det ligger rom for tolkning på hva som er saklig og ikke. Så om man er spesielt interessert kan man jo lese Aml, og gjerne hva som er rettspraksis. Men arbeidet gjør hun absolutt for dårlig. F.eks hun slurver, glemmer ting, gir oss ansatte feil opplysninger (med vilje), osv. Jeg antar at hun har fått flere varsler, men hun kjører på og turer frem som aldri før... takk for råd om aml også
Glitnir Skrevet 8. april 2011 #6 Skrevet 8. april 2011 Tror ikke det er lovlig å sparke noen på dagen, de fleste har jo oppsigelsestid i kontrakten. Sparken på dagen = avskjed Sparken med oppsigelsestid = oppsigelse
Gjest Passing by Skrevet 8. april 2011 #7 Skrevet 8. april 2011 Ja, det er vanskelig og sånn må det vel også være. Men jeg tror mange arbeidsgivere kunne vært flinkere til å benytte seg av prøvetiden som faktisk er en tid for utprøving av den ansatte, til å følge opp vedkommende litt bedre. Følg med på utførelsen av arbeidet, ha jevnlige oppfølgingssamtaler hvor man påpeker hvor det eventuelt måtte være rom for forbedringer, og med skriftlige referater. For bruker man prøvetiden på aktiv oppfølging så kan man også lettere kvitte seg med folk som ikke fungerer som forventet i jobben, og det vil da være dokumentert gjennom referatene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå