Eske Skrevet 7. april 2011 #1 Skrevet 7. april 2011 Aller først er jeg klar over at det finnes gode studieoversikter på flere nettsider, det jeg er ute etter her er erfaringer og menneskers historier. Jeg aner ikke hva jeg vil. Jeg kunne tenkt meg fag som juss, psykologi, sosialantropologi, ernæring og journalistikk, men er veldig åpen for andre forslag. (Jeg må innrømme at det nok hadde blitt ernæring om jeg ikke hadde hatt bare generell studiekompetanse.) Jeg vil aller helst studere i Trondheim fordi jeg er fryktelig hjemmekjær (bor i Nord-Norge, og Bergen og Oslo er LANGT unna), men er likevel åpen for gode forslag. Jeg ønsker et studie som er mulig å få jobb i etter endt utdannelse, og selv om jeg ikke har behov for store summer vil jeg selvsagt ha et brukbart lønnsnivå (altså slik at jeg får litt igjen for tre eller fem år utdanning, kjipt å like gjerne kunne jobbet i butikk da). Hva studerer/studerte du, hvorfor og jobber du med det idag? Ut fra det jeg har skrevet om meg selv, hvilke studier vil du foreslå? (Og til sist: Hva synes du om folk som lar studiested påvirke studievalg? Jeg må innrømme at jeg føler meg feig, men samtidig blir jeg dårlig av tanken på å være så langt unna alt jeg er glad i.)
Gjest Armule Skrevet 7. april 2011 #2 Skrevet 7. april 2011 Jeg var bombesikker på at arkeologi var studiet for meg, og heldigvis hadde Universitetet i Tromsø det. For jeg hadde ikke hatt lyst til å reise til verken Oslo, Bergen eller Trondheim Men det er klart, hvis du gir opp sjanser til å reise i utlandet i forbindelse med studier, f.eks., så ville nok jeg satt meg ned og tenkt grundig gjennom prioriteringer! Studier er bare en kort del av livet, og det må man utnytte Ellers kan jeg ikke egentlig anbefale arkeologi, siden jobbsjansene ikke er så store etter endt master! men det er veldig interessant og spennende, da.
Eske Skrevet 7. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 7. april 2011 Takk for svar, Arnøy! Selv tror jeg ikke at akkurat utenlandsopphold i selve studiet ville blitt noe problem når det først er påbegynt, da jeg i utgangspunktet synes sånt er veldig spennende. Det er mer tanken på å flytte brutalt langt hjemmefra for flere år som er problemet, og det nærmest uten mål og mening.... Selv har jeg alltid syntes at arkeologi virker veldig spennende, men det er ikke helt det jeg er ute etter. Det med jobbmuligheter trekker selvfølgelig også en del ned. Flere som vil fortelle hva de gjør?
AnonymBruker Skrevet 8. april 2011 #4 Skrevet 8. april 2011 Hadde jeg vært deg, hadde jeg prøvd meg på juss i Tromsø! Jeg er også en hjemmekjær nordlending, men studiet jeg ønsket å gå hadde de ikke lengre nord enn på Østlandet. Ikke minst ser det ut til at jeg må bli her etter jeg er ferdig å studere, pga. jobbmulighetene. Er nesten sånn at jeg av og til tenker at jeg skulle ha studert noe slik at jeg kunne ha fortsatt å bo i Nord-Norge. Journalistikk har jeg hørt er "bortkastet" å studere, men jeg aner ikke. De andre studieønskene dine finnes vel i Tromsø de også?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå