Gå til innhold

Balkongbygging i sameie negativt for meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I sameiet mitt er det nå en prosess som sannsynligvis kommer til å ende med balkongbygging, bekostet av innskudd fra hver enkelt som får balkong. For min del er dette ganske krise, jeg bor i første etasje og får ingen glede av balkongene, og i tillegg kommer sannsynligvis lysforholdene i leiligheten min til å bli mye dårligere når balkongen over skygger. Verdien på min leilighet kommer rett og slett til å synke, og så jeg som snart skal selge!

Noen som har noe peiling på hva jeg evt har rett på, evt noen kompensasjon fra sameiet fordi verdien på min lelighet synker? Det finnes jo byggeregler i hytt og pine når man har enebolig, men kan sameiet virkelig fatte vedtak som senker verdien på enkelte selveierseksjoner så lenge de har det nødvendige flertall? (Noe de evt får, siden det er et stort flertall som faktisk tjener på dette.)

Det er en liten "tarm" med fellesareal rett utenfor de fire leilighetene i første etasje som blir berørt, der det evt kunne gått an å bygge markterrasser. I så fall hadde vi også fått økt verdien på leiligheten, selv om dette utearealet fra før av er skyggefullt pga bratt skråning. Er dessverre redd vi ikke får gjennomslag for dette siden det da blir mindre fellesareal, og at spesielt den oppgangen som allerede har balkonger kommer til å stemme nei til dette. Arealet er lite brukt, men de vinner jo ingenting på detm

Så: har jeg noen rettigheter når et vedtak i sameiet kommer til å sørge for et verdifall for min selveierleilighet mens andre kommer til å tjene masse på det?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvordan reglene er, men synes jo at dere på bakkeplan også burde få mulighet til å bygge platting/altan inntil deres leiligheter - dette må jo sikkert være mulig på en eller annen måte?

Ang. lysforhold vil vel neppe balkongene over deg bygge såpass mye utover at de skyggelegger din leilighet? Hvis dette likevel skjer, vil det muligens kunne senke verdien på din bolig - samtidig har du jo ikke noe uteområde som tilhører din leilighet, så da blir det jo ingen altan/hageflekk å skyggelegge likevel?

Vet ikke om verdien på din leilighet vil gå ned, den kan jo holde seg stabil selv om de andre leilighetenes verdi øker?

Står det ingenting om regler o.l i vedtektene for sameiet?

Hva med å selge litt før du egentlig hadde tenkt evt - altså før balkongene bygges om du er redd for verdisenkning? :)

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å selge litt før du egentlig hadde tenkt evt - altså før balkongene bygges om du er redd for verdisenkning? :)

Planlagte byggeprosesser skal informeres til interessenter før salg. Det kan dermed påvirke verdien lenge før balkongene faktisk blir bygget.

• Liker 1
Skrevet

Verdien kan bli langt mer påvirket av hvordan markedet er akkurat når du selger enn den blir av at leiligheten over får en balkong.

Det eneste som innvirker på din leilighet er lysforhold. 1. etasje ligger som regel lavere i verdi enn høyere etasjer uansett, blant annet pga lysforhold. Jeg skjønner ikke helt hva det er du mener skal påvirke verdien av din leilighet så drastisk at du vil få gjort noe med vedtaket? Slik jeg skjønner det betaler jo de som skal ha balkongene for dem.

AnonymBruker
Skrevet

I sameiet mitt er det nå en prosess som sannsynligvis kommer til å ende med balkongbygging, bekostet av innskudd fra hver enkelt som får balkong. For min del er dette ganske krise, jeg bor i første etasje og får ingen glede av balkongene, og i tillegg kommer sannsynligvis lysforholdene i leiligheten min til å bli mye dårligere når balkongen over skygger. Verdien på min leilighet kommer rett og slett til å synke, og så jeg som snart skal selge!

Noen som har noe peiling på hva jeg evt har rett på, evt noen kompensasjon fra sameiet fordi verdien på min lelighet synker? Det finnes jo byggeregler i hytt og pine når man har enebolig, men kan sameiet virkelig fatte vedtak som senker verdien på enkelte selveierseksjoner så lenge de har det nødvendige flertall? (Noe de evt får, siden det er et stort flertall som faktisk tjener på dette.)

Det er en liten "tarm" med fellesareal rett utenfor de fire leilighetene i første etasje som blir berørt, der det evt kunne gått an å bygge markterrasser. I så fall hadde vi også fått økt verdien på leiligheten, selv om dette utearealet fra før av er skyggefullt pga bratt skråning. Er dessverre redd vi ikke får gjennomslag for dette siden det da blir mindre fellesareal, og at spesielt den oppgangen som allerede har balkonger kommer til å stemme nei til dette. Arealet er lite brukt, men de vinner jo ingenting på detm

Så: har jeg noen rettigheter når et vedtak i sameiet kommer til å sørge for et verdifall for min selveierleilighet mens andre kommer til å tjene masse på det?

Bodde slik selv engang. Altanen over meg skygget ikke inn til meg i første. Det er slik at flertallet bestemmer.

Vi hadde også slike leiligheter på bakkeplan ved uteområdet som ikke hadde balkonger. Det var ikke noe å klage på, for de så da de flyttet inn hvordan det var.

Har aldri hørt noen som har fått forringet verdien på leilighet pga balkongbygging hos andre.

At utearealet er lite brukt, er ikke et argument.Du må legge frem skisse for styret om forslag hvordan du kan få det med platting ved din leilighet

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Jeg er absolutt ikke ute etter å stoppe vedtaket, jeg skjønner godt at mine naboer ønsker balkonger. :) Jeg er bare fortvilet på egne vegne og ønsket å forhøre meg om muligheten til å evt få noe kompensasjon fra sameiet tilsvarende fallet i verdi på leiligheten (Ved å f.eks få tatt en takst før og etter utbygging og få utbetalt differansen e.l.). Evt andre løsninger, som gjør at jeg ikke sitter igjen med svarteper...

Jeg er 100% sikker på at lysforholdene i min stue kommer til å bli betydelig dårligere enn det de er i dag, pga at jeg allerede ser rett ut i en skråning som er ganske bratt og allerede skygger for noe lys. Balkongen i etasjen over kommer evt til å bli plassert akkurat slik at den skygger for der lyset kommer fra i dag.

Selvfølgelig er det markedet som i aller største grad bestemmer verdien på leiligheten, men det er jo ikke til å komme fra at mange potensielle kjøpere er opptatt av lysforhold. Er ikke noe særlig å måtte ha på full belysning inne midt på en solskinnsdag... Leiligheten ligger ellers veldig bra til til å være 1. etasje, med utsyn kun mot bakgård og den omtalte skråningen, så det er lite innsyn og sånne problemer som ellers er i første etasje.

Forskjellen fra det siste Anonyme bruker forteller om er jo at jeg ikke så hvordan det var før jeg flyttet inn, jeg har bodd her i tre år med lys i stua, og verdien på min bolig forringes av dette eventuelle vedtaket.

Vi som bor i 1. etasje kommer selvfølgelig til å fremme forslag på ekstraordinær generalforsamling om at vi skal få bygge markterrasser eller lignende (stua blir jo like mørk, men da går det jo opp i opp med at vi plutselig har uteplass). Problemet er jo bare at vi da tar litt av fellesareal, og selv om dette er tilnærmet ubrukt er det vel tvilsomt om 2/3 av sameiet lar oss få det (evt kjøpe det billig) bare for å være greie. Balkongene tar jo bare "luftareal" og plager kun oss i første etasje, mens de som allerede har balkonger ikke kommer til å merke noe til dem og dermed sikkert stemmer ja. Markterrassene kommer de derimot til å merke hvis de plutselig får lyst til å benytte arealet bak gården. :sukk:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...