Gå til innhold

Skatteberegning på skatteetaten.no

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd å finne ut hvordan min skatt vil bli seende ut om jeg velger å flytte ut og bli enslig forsørger. FOr å finne ut dette brukte jeg skatteberegningsprogrammet som ligger inne på skatteetaten.no, og la inn mine tall. Men etter tre forsøk så blir jeg mer og mer frustrert. Det kan vel ikke være slik at jeg skal skattes kraftigere (høyere skatteprosent ) i skatteklasse 2 med høyere fradrag enn som gift i skatteklasse 1

Med samme tall i beregningen, men kun skatteklasse 1/ 2 som endring gikk jeg opp fra 28% i klasse 1 til 34% i skattekasse 2.

Er det andre som har testet dette og fått samme svar?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du gift? Hugs i såfall at du og ektefelle blir likna saman. Så om han har låg inntekt vil du óg få lågare trekk.

AnonymBruker
Skrevet

Skatteberegningsprogrammet viser ikke altid realiteten desverre.

Mitt eksempel viser stort avvik mellom det programmet mener og hva "selvangivelsen" mener.

Jeg bruker nøyaktig de samme tallene som vises på min selvangivelse, hvor skatteberegningsprogrammet mener at jeg har betalt ca 10000 for mye i skatt i 2010. Mens realiteten ifølge foreløpig beregning som fulgte selvangivelsen er at jeg har skattet 3000 for lite.

Skrevet

Skatteberegningsprogrammet viser ikke altid realiteten desverre.

Mitt eksempel viser stort avvik mellom det programmet mener og hva "selvangivelsen" mener.

Jeg bruker nøyaktig de samme tallene som vises på min selvangivelse, hvor skatteberegningsprogrammet mener at jeg har betalt ca 10000 for mye i skatt i 2010. Mens realiteten ifølge foreløpig beregning som fulgte selvangivelsen er at jeg har skattet 3000 for lite.

Jeg må innrømme jeg ikke skjønner dette.

Jeg får beregningsprogrammet til skatteetaten til å stemme på krona hvert år og jeg har kanskje litt (bare litt) komplisert selvangivelse.

Masse aksje/aksjefondstransaksjoner. Forskjellige fradrag...etc.

Stemmer alltid. Helt eksakt.

AnonymBruker
Skrevet

Er du gift? Hugs i såfall at du og ektefelle blir likna saman. Så om han har låg inntekt vil du óg få lågare trekk.

Min mann tjener mer enn meg, så det ligger ikke der.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må innrømme jeg ikke skjønner dette.

Jeg får beregningsprogrammet til skatteetaten til å stemme på krona hvert år og jeg har kanskje litt (bare litt) komplisert selvangivelse.

Masse aksje/aksjefondstransaksjoner. Forskjellige fradrag...etc.

Stemmer alltid. Helt eksakt.

Jeg skal innrømme at jeg ikke skjønner det selv. Tidligere år har skattebregningsprogrammet stemt på øret. Men nå så er det et avvik på over 13000,-. Jeg har en gjennomsnittlig "ren" selvangivelse med ordinære foreldrefradrag, rentefradag, litt formueskatt, skatteklasse 2 m.m. Så hvor programmet avviker (iforhold til meg iallefall) vet jeg ikke. Men kjenner et par andre som har samme problemet med skatteberegningen for 2010, og de har mindre fradrag og mindre kompleksitet enn meg.

AnonymBruker
Skrevet

Min mann tjener mer enn meg, så det ligger ikke der.

Skatteberegningsprogrammet skal stemme. Det er sikkert noe som ikke er lagt inn helt riktig.

Har du lagt inn alle hans tall i tillegg når du beregner hvordan dere kommer ut hvis du ikke er enslig?

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste jeg endrer på programmet er om jeg skal lignes i klasse 1 eller 2, og får 6 % høyere skatt i klasse 2.

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste jeg endrer på programmet er om jeg skal lignes i klasse 1 eller 2, og får 6 % høyere skatt i klasse 2.

På hvilken måte endrer du klasse? Klasse er jo ikke et eget valg i det programmet...

Har du lagt inn alle tallene til mannen din også?

Har du lagt inn antall barn?

Hvor stor nettoformue har du alene?

Hvor stor nettoformue har du og mannen tilsammen?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke lagt inn min manns inntekt Det er irrelevant i dette tilfellet. Jeg har lagt inn min inntekt så langt i år, og forventet inntekt resten av året. Jeg har lagt inn samme fradrag på begge forsøkene.

Når jeg haker av for skatteklasse 2 må jeg legge inn antall unger og ungenes alder for å komme videre.

Nettoformuen er negativ i alle tilfeller.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke lagt inn min manns inntekt Det er irrelevant i dette tilfellet. Jeg har lagt inn min inntekt så langt i år, og forventet inntekt resten av året. Jeg har lagt inn samme fradrag på begge forsøkene.

Når jeg haker av for skatteklasse 2 må jeg legge inn antall unger og ungenes alder for å komme videre.

Nettoformuen er negativ i alle tilfeller.

Å, du mener beregningen som kommer frem på søknad om skattekort?!?!

I såfall stiller det seg helt annerledes. Denne beregningen er jo direkte knyttet til ditt fødselsnummer. Det ligger inne i systemet at du er gift, og da vil klasse 2 gi høyere skatt enn klasse 1 siden dere begge har inntekt. Du får ikke til å beregne hvordan det blir med klasse 2 som enslig der.

Etter som du skrev skatteberegningsprogrammet, så trodde jeg du mente skatteberegningsprogrammet. Det er det programmet der du kan plotte inn all info, og så kommer frem til sum skatt.

Dersom du har vanlig lønnsinntekt, og ikke vil motta overgangsstønad som enslig, og ellers ikke har noen ekstreme fradrag eller andre spesielle forhold ved likningen, så vil klasse 2 som enslig gi ca 12000 mindre i sum skatt i 2011.

Skattekort. Hvordan det virker inn på skatteprosenten får du regne ut selv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...