Gå til innhold

Dåp

Anbefalte innlegg

Gjest bling bling
Skrevet

Noen spørsmål angående dåp.

Vi ønsker barnedåp i kirken. Men har veldig lyst til at dette bare skal være for familien rundt barnet, akkurat som man gjør ved et bryllup om dere skjønner... Vi har og lyst på mer personlige musikalske innslag og lyst til å pynte kirken litt...

Noen som har erfaring med dette? Har bare lest at man må ha det på en søndag, at kriken må være åpen for alle, at man må følge ritualet og at det ikke er anledning til noe krumspring her... Sukk...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ved dåpen blir barnet medlem i menigheten der dere bor, det er derfor dette regnes som en offentlig begivenhet og dåpen foretas i en vanlig gudstjeneste. Det er også derfor presten holder fram barnet og sier "Dette er Petter, Guds barn og vår bror. Ta godt imot ham i dag og alle dager!" (ev. annerledes formulert, men ca. samme innhold)

Hvis dere ønsker en privat barndåp, må dere spørre den lokale presten, men dette er altså ikke vanlig. Hvis dåpen betyr en del for dere, kan dere kanskje heller velge å gjøre noe personlig i gudstjenesten? F.eks. delta som tekstlesere, forbedere e.l.?

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Det vanligste er å døpe barnet under en vanlig gudstjeneste, men man kan også gjøre det feks etterpå. I den menigheten jeg går er det hvert år før konfirmasjontiden noen konfirmanter som døper seg (siden de ikke er døpt som små), og det skjer ikke under gudstjenesten, 14-åringene synes ikke det er så kult at hele menigheten ser på;) Spør presten, og med mindre han/hun er altfor overarbeidet så går det nok fint.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar. Flere som har noen erfaringer?

Ser liksom for oss egne musikkinnslag etc...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble døpt da jeg gikk på barneskolen. Dette ble en helt privat sermoni med kun foreldre, prest og faddere. Tipper det var en vanlig hverdag. Altså så er det en mulighet for å få det mer privat. Snakk med presten så vet du mer.

Skrevet

Jeg har kun vært i en dåp, så skal ikke påstå at dette er norm. Denne dåpen ble holdt i en kirke på et lite sted hvor det ikke er gudstjeneste hver søndag, og da kunne de velge en av søndagene hvor det ikke var annonsert vanlig gudstjeneste. De hadde også egne sanger og trykket opp program, slik som i et bryllup. Skulle tro det går like greit å finne en prest som kan utføre sermonien før eller etter den vanlige gudstjenesten også. Husk at man kan bruke hvilken prest man vil, man må ikke bruke den presten som "hører til" kirken.

Kirken skal alltid være åpen for alle, og man følger alltid de samme ritualene, enten det er snakke om dåp, bryllup eller vanlig gudstjeneste, men det er alltid rom for små krumspring. Som andre sier: hør med presten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...