Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hvorfor smatter hundene?

Anbefalte innlegg

Gjest Aria.
Skrevet

Ja, hvorfor? :)

Noen sier det er pga. redsel/usikkerhet.

Min gjør det hvis jeg koser med henne, eller når hun legger seg for å sove.

Gjest Lamia Lenis
Skrevet

Tror det er forskjellige grunner til at hunder gjør det. Mine gjør det når de skal dempe meg eller seg selv eller hverandre :)

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

For hester er det gjerne et tegn på underkastelse. For hunder aner jeg ikke, men min gjør det når hun skal legge seg - og da klinger det ikke helt at hun gjør det fordi hun er usikker...?

Gjest missEva
Skrevet

Min hund gjør det både titt og ofte, da i forskjellige sammenhenger. Spesielt når hun får kos eller når hun legger seg. Så tror ikke det har noe sammenheng med redsel/usikkerhet nei :)

Gjest Aria.
Skrevet

For hester er det gjerne et tegn på underkastelse. For hunder aner jeg ikke, men min gjør det når hun skal legge seg - og da klinger det ikke helt at hun gjør det fordi hun er usikker...?

Hmm, nei folk sier mye forskjellig. Derfor jeg lurer:) Det er jo ganske søtt og sjarmerende. En kompis sier at hans gjør det når den blir redd. Eks. hvis noen krangler høylytt.

Mens min bare gjør det når vi koser, når skal sove, eller bare sitter og koser seg. Så det virker mer som en kose-greie hos min. Men lurer uansett på hvorfor? For å fortelle omgivelsene at "nå koser jeg meg"?

Eller betyr det "la meg være" ?

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg ser heller ikke helt at det kan bety "la meg være", når hunden min gjerne oppsøker meg når hun gjør dette.

Kanskje det betyr "kan vi kose" eller "kan jeg få komme bortil deg"? Det gir jo litt mening mtp underkastelse, at hun "spør" først.

Skrevet

Fordi de lurer på hvordan du smaker. :fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener dere med smatting? :sjenert:

Gjest Aria.
Skrevet (endret)

Fordi de lurer på hvordan du smaker. :fnise:

Hjælp! Håper ikke det.. :overrasket:

Edit; vet ikke hvordan jeg skal forklare smatte. Må liksom vise det :ler: Nesten som når vi gjør det, tar tunge litt utover og ja.. smatter. Haha, nei sorry, klarer ikke forklare.

Endret av **Nora**
Skrevet

Tror det er forskjellige grunner til at hunder gjør det. Mine gjør det når de skal dempe meg eller seg selv eller hverandre :)

Signerer denne:) Smatting er et dempende signal.. De gjør det ofte for å roe seg, roe andre(hunder, eier),for vise at de ikke er farlige, for å vise at de vil være i fred, at de er ukomfortable i situasjonen, når de skal slappe av osv... Det kan bety mye, det kommer nok ann på situasjon og hund:)

Anbefaler i samme slengen boken "Hundens dempende signaler" av Turid Rugås til alle som har hund:D

Skrevet

Gammelhunden min smatter når han vil vise at han har lyst på en godbit, eller er sulten. Smatter mens han stirrer meg like inn i øynene. :)

Gjest Lamia Lenis
Skrevet

Signerer denne:) Smatting er et dempende signal.. De gjør det ofte for å roe seg, roe andre(hunder, eier),for vise at de ikke er farlige, for å vise at de vil være i fred, at de er ukomfortable i situasjonen, når de skal slappe av osv... Det kan bety mye, det kommer nok ann på situasjon og hund:)

Anbefaler i samme slengen boken "Hundens dempende signaler" av Turid Rugås til alle som har hund:D

:D Jeg lurte nemlig også på hva denne smattingen de stadig drev med kunne bety, så jeg leste nettopp den boken du nevner ;) Da fant jeg ut at de bruker dempende signaler hele tiden, og smatting er bare èn måte. Det er morsomt å observere når man først begynner å forstå hunden :) Ekstra morsomt er det når man har fler enn èn, å se språket de bruker seg i mellom :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

:D Jeg lurte nemlig også på hva denne smattingen de stadig drev med kunne bety, så jeg leste nettopp den boken du nevner ;) Da fant jeg ut at de bruker dempende signaler hele tiden, og smatting er bare èn måte. Det er morsomt å observere når man først begynner å forstå hunden :) Ekstra morsomt er det når man har fler enn èn, å se språket de bruker seg i mellom :)

Helt enig! Og etterhvert blir det til at man går å "leser" andre hunder hele tiden, føler ofte jeg forstår hunder bedre enn eier gjør :biggrin:

Husker spesielt en gang da jeg "observerte" en dame med en midels stor hund. Denne hunden skulle hilses på av en far med en liten gutt. Gutten går etter hunden, hunden går unna og setter seg med ryggen til gutten. Gutten fortsetter å følge etter hunden, hunden gjesper. Gutten fortsetter og skal klappe hunden, hunden gjesper igjen, denne gangen med lyd.. Jeg står ved siden av og sier at "stakkars hunden da, den synes ikke situasjonen er noe særlig, ser dere ikke at den sier ifra?" - ingen bryr seg om hva jeg sier, og gutten fortsetter å følge etter hunden. Hunden går ned i lekestilling et par ganger, til slutt mens den gjesper. Hundeier og barnefar synes dette er kjempemorro, hunden er jo sååå søt og de tror den vil leke med gutten... Til slutt går de hver sin vei, og hunden blir ENDELIG tatt ut av situasjonen den ikke trivdes i!

Dete var et prakteksemplar av en situasjon med en tydelig ukomfortabel hund som viser veldig tydelige dempende signaler!

Heldigvis gikk den bra og hunden var meget tålmodig. Hadde det derimot gått galt hadde det vel vært store avisoppslag allà(skrives det slik??) : "Hund skambet gutt helt uprovosert" (da skambet fordi der står det ALLTID når det er hund inblandet desverre.... Alle husker vel da Mette-Marit ble skambitt av den lille valpen deres... Alikevel turte hun å la den fortsette å leve sammen med prinsene og prinsessene deres :ironi: )

Jeg tror faktisk den boka kan være et av de viktigste verktøyene i hundekassa, syns nesten den burde vært pålagt å lese for alle hundeeiere!

Mange stygge episoder kunne ha vært ungått :fy_fy::biggrin:

Endret av lykkeliten 2010
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...