Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg studerer nå på min bachelor i økonomi og administasjon. Ønsker å gå profilering regnskap til neste år, så er målet å sitte igjen med en maste i økonomi og administasjon. Hvor kan jeg få jobb med denne utdanningen? Hva gjør egentlig en siviløkonom? Gjør man det samme som en regnskapsfører?

Noen som vet sånn ca. hvor man kan forvente i nybegynner lønn?

Er nemlig litt forvirret for tiden, så tar i mot alle innspill og hjelpende hender :sjenert:

Skrevet

Henger meg med på denne, kanskje kommer det litt mer "utradisjonelle" svar enn det universitetets hjemmesider har :)

Skrevet

Som siviløkonomer med spesialisering på regnskap tenker jeg på en gang på økonomiansvarlig. Da jobber man mer med budsjetter, prognoser, rapporter osv. og er en del av ledelsen. Man får neppe den jobben uten erfaring, men jeg har sett flere annonser for økonomiassistent eller tilsvarende. Kanskje man må begynne i en regnskapsstilling.

Ellers er det nok mange som blir analytikere av forskjellige slag. Og mange daglige ledere har bakgrunn som siviløkonom, men de har også en god del år med erfaring.

Hva slags lønn du kan forvente er jeg mer usikker på, men du kan nok ihvertfall regne med 400.000,-

Hva har du lyst til å jobbe med da? Hvorfor tok du den utdannelsen?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å studere på NHH for å bli siviløkonom, men er ikke sånn kjempeinteressert i tallbehandlig og matematikk, men er heller ikke slik at jeg er dårlig til dette. Er bare mer interessert i i markedsføring, ledelse, økonomisk teori osv. Er det muligheter for å få jobb mer innenfor disse feltene etter endt studie? :)

AnonymBruker
Skrevet

Siviløkonom er jo bare en tittel man kan få med en relativt vagt definert fagkombinasjon, det er ikke en fastsatt utdannelse i seg selv, som "jurist" eller "lærer". Selv om man er siviløkonom betyr det ikke at man nødvendigvis driver masse med tall, det er jo mange siviløkonomer som har fordypning i markedsføring på mastergraden, for eksempel. Hvor du kan få jobb og hva du vil jobbe med som siviløkonom har i bunn og grunn veldig lite med tittelen din å gjøre, men avhenger av hvilke fag du selv velger å ta. Siviløkonomer arbeider med alt mulig, de. Noen tar masteren i regnskap og revisjon og arbeider med det, andre tar finans og arbeider i den bransjen, noen tar samfunnsøkonomi og arbeider i f.eks. forvaltning, og sånn fortsetter det.

Hvis du velger å bli siviløkonom med fordypning i markedsføring, får du sikkert jobb i det feltet. Ledelse er litt mer vagt, fordi det finnes få predefinerte stillinger innen feltet og de færreste får lederstillinger som nyutdannede.

AnonymBruker
Skrevet

^Tusen takk for raskt svar! Siviløkonom med fordypning i markedsføring hørest veldig smart ut. Hadde 6'er i både markedsføring og økonomi på vgs, så vurderte jo sterkt å studere markedsføring, men hører ikke så mye positivt om det studiet. Mange som sier at de fleste ender i salgsstillinger, og at det er et typisk studie som mindre motiverte elever velger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...