Thomasine Skrevet 3. november 2003 #1 Skrevet 3. november 2003 Jerngryta mi begynner å bli "tørr" i bunnen... Har jevnlig smurt den inn med olje, og den tørkes ALLTID etter vask på varm plate!!! Hva annet kan jeg gjøre?! Er veldig glad i denne gryta!!![
Gjest Anonymous Skrevet 3. november 2003 #3 Skrevet 3. november 2003 Fortsett med å smøre den med olje, men unngå å bruke den til mager mat ei stund. Syra i f. eks tomater løser opp fettet, så det bør du også unngå. Når du er fornøyd med bunnen, kan du gå over til å bruke den på "gamlemåten" igjen. Når den "tørker" igjen gir du den en ny "fetekur". Såpe/vaskemiddel løser opp fett, så hvis du kan, så bør du unngå å vaske den med såpe. Det går bra med skikkelig varmt vann også.
Thomasine Skrevet 3. november 2003 Forfatter #4 Skrevet 3. november 2003 Okej, Revetispa, men hva er "fet mat" ?! Vi er som du sa inne i en "mager" periode i heimen, her går det i kylling og fisk!!
Titti Skrevet 3. november 2003 #5 Skrevet 3. november 2003 Lurer og på det her, min gryte (som jeg ikke bruker så veldig ofte.....) ser litt sånn smårusten ut???? Jeg bruker å smøre den med olje.
jordbær Skrevet 3. november 2003 #6 Skrevet 3. november 2003 Ikke bruk vaskemiddel når du vasker den. Skrubb den i varmt vann og smør den inn ved behov, så blir den god som ny!
Gjest Anonymous Skrevet 3. november 2003 #7 Skrevet 3. november 2003 Behandling og vedlikehold av jerngryter: http://www.80dager.no/teknikker/jerngryte.shtml Lykke til!
Tjorven Skrevet 3. november 2003 #9 Skrevet 3. november 2003 Behandling og vedlikehold av jerngryter: http://www.80dager.no/teknikker/jerngryte.shtml Lykke til! Jeg har prøvd disse tipsene, men gryta mi er fortsatt ikke fin. Plages med at gryta er rusten innvendig, selvom jeg smører den med olje og alt sammen....
Gjest gjest1 Skrevet 11. november 2003 #10 Skrevet 11. november 2003 Lag smultringer. Da blir gryta stående ganske lenge med varmt fett i og det får trekke skikkelig inn. Gryta blir som ny igjen. GÅ ALDRI FRA EN GRYTE MED VARMT FETT. Det aller beste trikset er å bruke den OFTE. Vi bruker den ca to ganger i uken og har aldri hatt problemer med rust eller at den tørker ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå