Gå til innhold

Hjep!!! Jerngryta mi!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jerngryta mi begynner å bli "tørr" i bunnen... :(

Har jevnlig smurt den inn med olje, og den tørkes ALLTID etter vask på varm plate!!!

Hva annet kan jeg gjøre?! Er veldig glad i denne gryta!!![

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Fortsett med å smøre den med olje, men unngå å bruke den til mager mat ei stund. Syra i f. eks tomater løser opp fettet, så det bør du også unngå.

Når du er fornøyd med bunnen, kan du gå over til å bruke den på "gamlemåten" igjen. Når den "tørker" igjen gir du den en ny "fetekur".

Såpe/vaskemiddel løser opp fett, så hvis du kan, så bør du unngå å vaske den med såpe. Det går bra med skikkelig varmt vann også.

Skrevet

Okej, Revetispa, men hva er "fet mat" ?! :)

Vi er som du sa inne i en "mager" periode i heimen,

her går det i kylling og fisk!! :lol:

Skrevet

Lurer og på det her, min gryte (som jeg ikke bruker så veldig ofte.....) ser litt sånn smårusten ut???? Jeg bruker å smøre den med olje.

Skrevet

Ikke bruk vaskemiddel når du vasker den. Skrubb den i varmt vann og smør den inn ved behov, så blir den god som ny!

Skrevet

Takk for informativ link!! :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Lag smultringer. Da blir gryta stående ganske lenge med varmt fett i og det får trekke skikkelig inn. Gryta blir som ny igjen. GÅ ALDRI FRA EN GRYTE MED VARMT FETT.

Det aller beste trikset er å bruke den OFTE. Vi bruker den ca to ganger i uken og har aldri hatt problemer med rust eller at den tørker ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...