Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal flytte til Bergen neste år.

Har noen, noen tips om hvor det lønner seg å bo gjennom studentskipnaden?

Eller hvor det ikke lønner seg å bo?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det lønner seg å søke veldig tidlig sånn at du får bosted gjennom samskipnaden, alt annet er grisedyrt. På SiB.no kan du se hvor mye det koster på de forskjellige stedene, alt som ligger utenfor sentrum er som regel billigst.

Skrevet

Det er greit å være på sentrumssiden av Puddefjordsbroen, men hyblene på Frydenbø er fine. Det er egentlig alt jeg vet. Det, og at de fleste utvekslingsstudentene bor på fantoft.

Gjest stillness
Skrevet

Ja,hadde inntrykk av at mange førsteårsstudenter ble plassert på Fantoft når jeg bodde i Bergen.

Helt greit der,men veldig slitt og kanskje litt upersonlig.

Bodde også en stund på Frydenbø og trivest jeg veldig godt.Fin hybel og koselige naboer :)

Om du ikke skal bo gjennom SIB så er vel kollektiv det rimeligste selv om du sikkert kan være heldig,men du vil vel gjerne bo nært sentrum også kanskje..

Vil anbefale deg å bo gjennom SIB i begynnelsen hvis du ikke er kjent i Bergen så kan du jo flytte et annet sted hvis du ender opp et sted hvor du ikke trives.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg ville holdt meg unna Fantoft. Liker meg ikke der.

Men jeg må bare føye til en liten ting - det er JAMMEN ikke enkelt å få studentbolig i Bergen. Da jeg var førsteårsstudent, så skrøt de sånn av at de prioriterte utenbys førstegangsstudenter. Javel? Jeg bor hundrevis av kilometer unna Bergen, var førsteårsstudent og hadde aldri vært i Bergen da jeg søkte.

Men fikk jeg hybel? Nope. Men en kompis bosatt i Bergen fra før, han fikk. Litt tilfeldig tildeling der ja...

Skrevet

Ja, veit det er vanskelig. Derfor jeg tenkte å søke nå.

Er bare greit å vite litt hvordan tingene er, så man vet hva man burde sette høyest på lista ;)

Gjest Blondie65
Skrevet

De holder nå på å bygge 700+ nye hybler på Grønneviksøren/Møllendal. Så kapasiteten økes kraftig allerede fra høsten 2011 og når alt er ferdig utbygget våren 2012. Dette er virkelig sentrumsnært og det ligger flott til også ved Store Lungegårdsvann.

Skrevet

Damsgård er også veldig ålreit!

Men det spørs jo litt på hvor du skal studere og.. Skal du på medisin så er alrek greit f.eks, skal du på universitet eller tekniske fag på HIB vil jeg anbefale damsgård/frydenbø/gyldenpris/grønneviksøren, grønneviksøren eller damsgård er perfekt hvis du skal på fysioterapi osv.. Fins boliger i sentrum og, men der er det vel stor pågang.

AnonymBruker
Skrevet

Er det veeeldig dyrt å leie privat hybel/liten leilighet sentralt i Bergen? Kunne tenkt meg å bo i Sandviken f.eks.

Gjest Blondie65
Skrevet

Er det veeeldig dyrt å leie privat hybel/liten leilighet sentralt i Bergen? Kunne tenkt meg å bo i Sandviken f.eks.

Det er fryktelig dyrt ja.

Skrevet

Sandviken er ett av de dyreste stedene i byen du kan leie/eie. Der er det svinedyrt for gamle hybler med dårlig standar.

Gjest Blondie65
Skrevet

Samtidig finnes jo Hatleberg Studenthjem - så det er jo mulig. Men da er vi utenfor det jeg kaller anstrengt gåavstand til sentrum.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye da ca? Snakker vi 8-10.000 i måneden eller?

Spør siden jeg ikke har peiling, aldri bodd i storby!

Skrevet

Hatleberg er ikke gå-avstand i mine øyne iallfall.. Kanskje sykkelavstand, men da har vi jo dette flotte Bergensværet som ikke akkurat innbyr til å være mer ute enn man må enkelte dager..

Hybel i sentrum er dyrt ja, tror rom i kollektiv ligger på 4000+ nå.. Og sandviken er i mine øyne den mest "usentrale" sentrumsbydelen, med mindre du skal gå på NHH (og da må du velge mellom gåavstand til sentrum og gåavstand til skolen..)

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvor mye da ca? Snakker vi 8-10.000 i måneden eller?

Spør siden jeg ikke har peiling, aldri bodd i storby!

5-8000/mnd. Nede i 5000/mnd snakker vi virkelig nedslitte kott.

AnonymBruker
Skrevet

^Takk for svar! Hvilke bydeler vil dere anbefale da om man ønsker å bo sentralt i Bergen?:) Besøkte en venninne som bodde 40 min gangavstand fra byen, det syns jeg var i lengste laget.

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på det samme selv! Hvor bør man bo hvis man vil bo i nærheten av juridisk fakultet? Håper å komme inn på juss nå til høsten.

Skrevet

Lurer på det samme selv! Hvor bør man bo hvis man vil bo i nærheten av juridisk fakultet? Håper å komme inn på juss nå til høsten.

Hvis man skal bo nærme juridisk fakultet, er det området på Sydnes/Nygårdshøyden som er det aller nærmeste. Egentlig er alt i sentrum i ålreit nærhet, altså :)

Pass deg uansett hvis du skal ut på det private markedet. Altfor mange utleiere som er desperate og prøver å overbevise deg om at steder som krever 40 min med melkerutebuss er "svært sentrale". Er ikke lett når man ikke kjenner Bergen, men en god pekepinn etter min mening er å sjekke adressene på kartet. Alt som er "innenfor" de broene du ser, er safe. På den siden av Bergen som du ikke ser noen bro, ville jeg valgt kong oscars gate som en god pekepinn. Beveger du deg nevneverdig utenfor det, begynner det muligens å bli litt langt til jussen :)

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

1-roms ligger nok på 6000+ for en hybel med ok standard, rundt 5000 og opp for dårlig standard...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...