Gå til innhold

Er det sant at babyer kan miste pusten av sterk vind?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det sier samboeren min, og sier jeg ikke må gå ut med han om det blåser veldig (med mindre han ligger lunt nedi vogn). Evt ha et teppe foran åpningen på bilsete til ungen når vi går ut..

Har merket at ungen gisper etter luft om han får vind på seg, så stemmer dette?

Skrevet

Babyer har veldig flat nese, og det ville ikke forundre meg om de har problemer når det blåser kraftig. Det er jo et kjent problem for hunderaser med "innovernese" så det kan hende det er noe i det mannen din sier.

Gjest pysepusen
Skrevet

Ja, det stemmer. Men jeg vet ikke hvorfor.

Skrevet

Forestill deg at du går i motvind, da blir luften i nesen dratt ut man får ikke puste, det er vel det som skjer med bittsmå babyneser også?

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Kan det handle om lukkerefleksen i nesen? Babyer lukker jo nesen når du blåser dem i ansiktet, akkurat som når de får ansiktet under vann. Da kan kanskje sterk vind framkalle det samme?

Endret av Spinell
  • Liker 1
Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg kan miste pusten av sterk vind, hvis den kommer plutselig, når jeg runder et hjørne f.eks., og hos babyer er den refleksen sterkere enn hos voksne. Men det er jo ikke farlig, man slutter ikke å puste av det, det blir bare et kort opphold.

Det er jo for eksempel praktisk å blåse litt på en baby for å få den til å lukke munnen og svelge, i noen tilfeller.

Skrevet

Kan det handle om lukkerefleksen i nesen? Babyer lukker jo nesen når du blåser dem i ansiktet, akkurat som når de får ansiktet under vann. Da kan kanskje sterk vind framkalle det samme?

skulle tro det har en sammenheng ja

Om en blåser på en baby,vil den automatisk holde pusten.Fikk dette demonstrert på barnesykehuset da lillmann var dårlig.

Skrevet

Ja det stemmer. Eg skulle gå tur med snuppa mi i går, og er VELDIG glad for at det blåste med en gang vi kom ut døra, får vi måtte snu med en gang for hun fikk ikke puste...

AnonymBruker
Skrevet

Ja det stemmer. Eg skulle gå tur med snuppa mi i går, og er VELDIG glad for at det blåste med en gang vi kom ut døra, får vi måtte snu med en gang for hun fikk ikke puste...

I vogna?

Gjest Eurodice
Skrevet

Misforstår jeg deg nå, eller mener du virkelig at man ikke kan gå tur med en baby når det blåser ute?

Skrevet

Det har ikke noe med flat nese å gjøre. :fnise: Det er lukkerefleksen. Som andre skriver over her lukker munn og nese seg når man blåser en baby i ansiktet slik man f.eks gjør på babysvømming. Det betyr ikke at babyen mister pusten for godt i sterk vind, men refleksen kan utløses, ja.

Gjest Heloise
Skrevet

Har merket at ungen gisper etter luft om han får vind på seg, så stemmer dette?

Ehm.. Jeg gjør det jeg og, og så vidt jeg vet er jeg ingen baby.

Tror dette er en naturlig refleks de aller fleste har.

Skrevet

Misforstår jeg deg nå, eller mener du virkelig at man ikke kan gå tur med en baby når det blåser ute?

Nei, eg hadde henne i bæresele :) glemte å skrive det...

AnonymBruker
Skrevet

Ehm.. Jeg gjør det jeg og, og så vidt jeg vet er jeg ingen baby.

Tror dette er en naturlig refleks de aller fleste har.

Litt forskjell der da. Min gisper også skikkelig om den får litt vind på seg og det er ekkelt. Høres ut som han ikke får puste. Og jeg er mer bekymret for et spedbarn enn for en voksen dame kan du si....

AnonymBruker
Skrevet

Vi som er voksne kan jo puste gjennom munnen da, men det kan vel ikke de små babyene?

Annonse
Gjest Eurodice
Skrevet

Nei, eg hadde henne i bæresele :) glemte å skrive det...

Ok. Jeg leser i dette forumet av og til, og for meg som "garvet" mor synes jeg nok at en del nybakte mødre til tider kan være noe hysteriske. For eksempel er det ikke verre enn å holde et skjerf eller et jakkeslag over hodet til babyen når det blåser veldig, legge den i vognen og pakke godt rundt, sette på trekket med vindskjermen, så ligger babyen lunt og godt.

Skrevet

Hadde ikke så lyst å gå å holde rundt hodet hennes i en time :)

• Liker 1
Gjest Heloise
Skrevet

Babyer skal visstnok ha en refleks som gjør at de ikke svelger vann også, am I right? Det har jeg i alle fall blitt fortalt av mange mødre. Kan tenkes det er samme refleks. og jeg sa aldri at man skulle være like redd for meg som for en baby. Jesus :P

Gjest Eurodice
Skrevet

Hadde ikke så lyst å gå å holde rundt hodet hennes i en time :)

Det skjønner jeg. Men jeg tenkte at vognen var satt ute først, klar til å legge babyen nedi :) .

Skrevet

Vi som er voksne kan jo puste gjennom munnen da, men det kan vel ikke de små babyene?

Nei små babyer har dårlig utviklet evne til å puste med munnen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...