Gå til innhold

To katter pluss en hund er lik galskap?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i ferd med å få meg katt, og er inne på tanken om å få meg enda en katt slik at katten ikke blir alene-katt. Er snakk om å ha innekatt, og da har jeg hørt at de helst burde være to eller flere.

Og til neste år er planen å få meg hund. Det begynner da å ligne på en liten dyrepark, og jeg skulle gjerne hatt noen innspill på det her. Jeg kommer til å bo på hybel til å begynne med, og forhåpentligvis en liten leilighet i god tid før jeg går til anskaffelse av hunden.

Lurer også litt på hva slags raser som vil gå greit sammen. Av kattene er det russian blue og maine coon som frister mest foreløpig. De er ikke så ulike at det vil være et problem? Er en ganske stor forskjell på størrelsen, men det blir vel ikke noe problem det? Bengal og perser kunne kanskje vært verre. Og det burde vel være overkommelig å få to katter til å bli venner eller i hvert fall tolerere hverandre hvis man har de sammen fra de er små?

Når det kommer til hunden er det schäferhund og dobermann som frister mest. Det burde vel være greit. Ingen av de rasene er "notoriske kattedrepere" á la vorstehhund. Men hovedspørsmålet, vil det her bli for mye? Med tre dyr kan man jo ikke bo for trangt, man skal gi alle nok oppmerksomhet og det er kanskje litt problematisk i forhold til å få noen til å passe dyra hvis man skal noe. Er singel og jeg ville vært alene om å ha ansvaret for dem.

Videoannonse
Annonse
Gjest Lamia Lenis
Skrevet

Når det kommer til hunden er det schäferhund og dobermann som frister mest. Det burde vel være greit. Ingen av de rasene er "notoriske kattedrepere" á la vorstehhund. Men hovedspørsmålet, vil det her bli for mye? Med tre dyr kan man jo ikke bo for trangt, man skal gi alle nok oppmerksomhet og det er kanskje litt problematisk i forhold til å få noen til å passe dyra hvis man skal noe. Er singel og jeg ville vært alene om å ha ansvaret for dem.

Kan ikke si noe om hvilke katteraser som passer sammen, for det vet jeg ingenting om :P Men vil nok tro det er overkommelig å få dem til å bli venner om de er vant med hverandre fra de er små, ja. Voksne katter kan være litt særere når det kommer en ny inn i familien, men det pleier å gå seg til det også.

Jeg er singel og har to hunder og en katt. Det byr jo på en del utfordringer, det er ikke noe vits i å nekte for det :) Som regel går det veldig bra. Både hundene og katten får all oppmerksomheten de trenger, men så er jeg også hjemmeværende. De største utfordringene er økonomi, bolig og pass om jeg skal bort. Det kan bli veldig dyrt å ha mange dyr, så det er viktig å ha forsikring. Fôr trenger ikke være så dyrt, men veterinærregninger tar fort knekk på kontoen. Det kan være vanskelig å skaffe seg en bolig om du må leie som meg. Jeg har vært heldig hittil, men gruer meg til neste gang jeg må flytte. Har heller ingen familie eller venner som er villig til å passe dem om jeg skal bort, så det er noe du bør tenke på før du skaffer så mange dyr, for det setter ganske store begrensninger for deg :)

Skrevet

Jeg bare kom på en ting som jeg ville nevne. Jeg har alltid hatt den forestillingen om at katt før hund blir trøbbel, men hund før katt går bra. Kan hende det bare var den gamle pusen vår som var sær, men hun gikk skikkelig til angrep på den nye hunden vår (og det var en stor hund), slik at han ble livredd kjøkkenet hele sitt liv (for pus hadde sagt at det var HENNES territorium). Pus gjorde livet for hunden så vanskelig at vi ikke kunne ha henne mer :( Når vi derimot fikk en ny kattunge som måtte finne seg i at hunden var der først, gikk det kjempefint og de ble kjempegode venner.

Kanskje er det ikke sånn vanligvis, men pusen vi hadde var i hvert fall VELDIG lite lysten på å få en hund inn i hennes hus, siden hun var der først.

Tenkte bare å nevne det, siden du skrev du først skal ha katt og så hund :)

Gjest nicola
Skrevet (endret)

Vi har to Norske skogkatter og en hund. Med blanding av border collie, Elghund og schæfer. Vi bor på landet og alle tre er bestevenner og alltid vært. Hunden har alltid vært snill mot andre dyr.

Endret av nicola
Gjest Lille-pus
Skrevet

Skal du kjøpe to kattunger så ville jeg, om jeg var deg, faktisk tatt et søskenpar. Mange fordeler ved at de kjenner hverandre fra før :)

Men, jeg jeg har selv tenkt tanken på en russian blue eller en tradisjonell siameser, til den triste dag kommer at de tre ikke lenger er tre :( Det betyr at jeg vet litt om prisen på en ikke-utstillings-men-kose katt av denne rasen. Og de andre rasenen du nevner ligger vel i dette prissområdet de også vil ejg tro.

Det betyr at du får et utlegg på en del tusenlapper. Så kommer kastrering av to stk, vaksiner, dyrlegebesøk av ymse typer osv. osv.

dette bare for å minne om det du helt sikkert alt har tenkt på lenge :)

To voksne katter klarer seg fint i en leilighet den delen av dagen du er på jobb, men personlig ville jeg nok ikke latt to småtasser på 12uker "surre rundt" alene hjemme i 8+ timer 5 dager i uken :fnise:

Det ville hjelpe veldig om du hadde hatt muligheten til å la alle dyrene være små sammen, men det er ikke alltid mulig.

Det blir videre viktig å kjøpe kattungene fra en oppdretter hvor ungene har blitt vant til hund, og å kjøpe valpen fra en oppdretter hvor valpene har blitt vant med katt(er) som familie- og flokkmedlemmer.

Det betyr ikke at det ikke kan gå greit selv om en eller flere av ungene/valpene ikke er vant til den andre "typen", men det gjør det hele mye smidigere (og det trenger vi av og til :) ).

Videre kan det være greit å sjekke ut at det er lov med katt på hybelen før du har kjøpt kattungene. Det samme gjelder leiligheten dersom den skal leies.

Jeg sier ikke noe av dette for å gjøre ting vanskelig for deg TS, bare for å forsiktig minne om noen av de tingene som er så veldig lett å gjemme bakerst i hjernen når man er så hodestups forelsket i en nydelig liten russian blue at hodet slutter å fungere som det skal. :rodmer:

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Hvis jeg skulle kjøpt hunden først måtte måtte jeg ventet med alt til neste år. Det er naturligvis en mulighet, men jeg hadde håpet å slippe det.

Men hvis man har hunden først, så går jeg ut ifra at hunden kanskje ikke er spesielt godt sosialisert på katter når den f.eks. er et år gammel, og det kan bli et problem. Er det ikke greiere om hunden er valp, og håpe at kattene ikke klikker i vinkel over å få en hund i hus?

Er ikke alltid så enkelt å sørge for at katteoppdrettere sosialisere kattene med hunder og motsatt. På f.eks. russian blue er det ganske få oppdrettere, og det er ikke alle de som har hund. Av hundeoppdretterne er det ikke spesielt mange jeg vil ha hund fra, og jeg vet ikke om de sosialiserer med katter.

Gjest Applestore
Skrevet

Vi har to Norske skogkatter og en hund. Med blanding av border collie, Elghund og schæfer. Vi bor på landet og alle tre er bestevenner og alltid vært. Hunden har alltid vært snill mot andre dyr.

Noe sånt hadde vi det for noen år siden også, men nå har vi bare en katt og en hund igjen (den eldste gikk bort). Bikkja og kattene var perlevenner og helt fra første stund gikk de bra sammen :) Vi hadde kattene først, og fikk hunden etterhvert, ikke noe problem.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en ett år gammel katt og en kattunge når vi fikk hund, og det gikk helt fint. De har aldri blitt perlevenner, men de aksepterer hverandre.

Gjest nicola
Skrevet

Noe sånt hadde vi det for noen år siden også, men nå har vi bare en katt og en hund igjen (den eldste gikk bort). Bikkja og kattene var perlevenner og helt fra første stund gikk de bra sammen :) Vi hadde kattene først, og fikk hunden etterhvert, ikke noe problem.

Flott :)

Skrevet

Vi har tre katter og en Eurasier. Da vi fikk han "jaktet" han på kattene hele tiden, men han ble tatt tak i hver gang han prøvde seg. En gang han snuste på den ene katta hoppet hun opp og klorte han i ansiktet (hun er en liten hissig frøken)... Etter det bryr han seg ikke om kattene, han overser de totalt, de kan om så gå under han. Alle har matskålene på samme plass, så om kattene spiser tør ikke han å spise. :fnise:

Skrevet

Vi har tre katter (2 vanliger huskatter og en skogskatt) og 1 hun som er blanding av schäfer,rottweiler og border collie og alle er bestevenner. Men de fikk god tid til og bli kjent før hunden flyttet inn og kattene fikk styre det meste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...