Gå til innhold

Hvorfor går ikke vekta ned?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på diett, og har trent annenhver dag (ca tre dager i uken) og gikk ned ca 800 gram hver uke. Men denne uken har vakta ikke gått ned, tvert i mot. Jeg gikk 400 gram opp og går ikke et gram ned veide meg hverdag siden mandag.

Denne uken har jeg trent hverdag fra søndag forrige uke, men jeg har ikke vært like streng med dietten, men det var ikke så ille heller at jeg ikke kunne gått ned.

Ligger på ca 1000 kcal per dag.

Kan noen hjelpe meg og forklare hva som skjer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du spiser nok altfor lite, legg inn hvertfall 300-400 kalorier mer, og se om du får opp forbrenningen litt igjen. mange gjør denne feilen, at de tror å slanke seg er synonymt med å sulte seg...

Skrevet

Først og fremst spiser du skummelt lite og trener på toppen av dette, så om kroppen din har noe vett (og det har den selvsagt) så holder den fast på alt den får. Derfor går du ikke ned.

Å forsøke å gå ned i vekt på den måten der er ikke på noe vis bra!

AnonymBruker
Skrevet

Når du trener og er mer i bevegelse så må du ikke finne på å ligge på 1000 kalorier! Her er feilen du gjør! Du får i deg altfor lite mat..

Kroppen er din venn, og du må hjelpe den! Nå gir du den ikke nok næring.

Spis iallefall 1500kcalorier per dag! uansett. Ikke under.

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Jeg har tenkt på dette, men jeg har gått på denne dietten i over to måneder nå, hvorfor er det så sent som nå at kroppen reagerer?

Og bør jeg øke aktiviteten om jeg øker matintaket? Eller går det bra med f.eks. 1500 kcal pluss litt trening (annenhver dag med kondisjon og styrke-treing) ?

AnonymBruker
Skrevet

Ok se bort i fra all trening nå.

Hvis du bare vil gå ned i vekt ved hjelp av å kutte mat, så er det NORMALT sett ca 2000kalorier som er daglig behov for kvinner - 500kalorier = 1500 kalorier per dag. Altså uten å trene.

Om du skal trene, både styrke og kondisjon, så ville jeg iallefall gått opp til 1800kalorier de dagene som du trener.

Du MÅ forstå at det er farlig å spise for lite. Forbrenningen din kan stoppe opp, kroppen brenner av musklene dine istedet, og du blir dvask og slapp i istedet for stram.

AnonymBruker
Skrevet

Aha.. Ok.

Trener for å få strammere kropp, men jeg skal prøve å øke kaloriene :)

Takk for tips og tilbakemelding, alle sammen! :)

Gjest made4u
Skrevet

Ok se bort i fra all trening nå.

Hvis du bare vil gå ned i vekt ved hjelp av å kutte mat, så er det NORMALT sett ca 2000kalorier som er daglig behov for kvinner - 500kalorier = 1500 kalorier per dag. Altså uten å trene.

Om du skal trene, både styrke og kondisjon, så ville jeg iallefall gått opp til 1800kalorier de dagene som du trener.

Du MÅ forstå at det er farlig å spise for lite. Forbrenningen din kan stoppe opp, kroppen brenner av musklene dine istedet, og du blir dvask og slapp i istedet for stram.

Enig med det i at man bør spise riktig mengde energi når man går ned i vekt, og at man ikke bør ha for stort kaloriunderskudd. Men ikke enig i at mennesker dør av det, for regner med at det er det at forbrenningen stopper opp sikter til? Forbrenningen stopper jo bare opp en gang, den dagen man dør.

Er ei heller slik, at kroppen henter energi fra muskelvev i stor grad, før man er farlig undervektig. Om du tror det, så kan du ikke ha sett mennesker som i studier har gått ned voldsomt mange kilo ved VLCD-kurer (også kjent som pulverkurer, dog de pulverkurene med minst energi). Ikke noe å anbefale en pulverkur, men går noen på dette i flere mnd., og det har forekommet, så vil dem etter endt kur ha en veldig fin fettprosent i forhold til det dem hadde i utgangspunktet. Dog vil dem bli sterkere med tanke på antall armhevinger dem kan ta, spenst m.m. Om man måler dem så vil man se at dem har mye muskelvev i forhold til fettvev, er altså ikke slik at man blir en fettklump uten muskler om man tror det. I mange tilfeller er det ikke nødvendigvis krise om man mister litt muskelvev på en slankekur, er slik man må regne med det og det kan uansett slå positivt ut.

Muskelvevet er det siste kroppen tærer fra, og først når den er blitt helsemessig skadelig undervektig.

*Kommenterer ikke trådstarters kaloribudsjett her, for mange tar så feil når dem regner kalorier. Om dog trådstarter virkelig spiser så lite som nevnt (ergo dersom tallene er riktig) så er jeg enig i at dette er for lite og jeg ser ingen grunn til at noen skal måtte spise så lite*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...