Gå til innhold

Ppt-konsentrasjonsvansker-

Anbefalte innlegg

Gjest gjest
Skrevet

Er litt lei meg nå, for jeg fikk en telefon fra min sønns lærer (4.trinn) om at han er bekymret for min sønn mtp konsentrasjonsvansker. Vi ble enige om at vi skulle få til en utredning via ppt. Hvordan foregår det?

Han er mest bekymret for faglig utvikling, og sier at min sønn "har stått helt stille", men at det ikke går på evner, men på konsentrasjon, motivasjon og vilje. Indirekte legger han litt skyld på meg, for han sier at det er viktig at vi har "faste rutiner" på leksene. Hvilket vi har, men leksene er ofte et veldig mas med mye motstand, og det tar laaang tid....

Hjelp? Råd til hvordan jeg kan hjelpe gutten? Og fortell meg gjerne hvordan den utredningen foregår!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Er litt lei meg nå, for jeg fikk en telefon fra min sønns lærer (4.trinn) om at han er bekymret for min sønn mtp konsentrasjonsvansker. Vi ble enige om at vi skulle få til en utredning via ppt. Hvordan foregår det?

Han er mest bekymret for faglig utvikling, og sier at min sønn "har stått helt stille", men at det ikke går på evner, men på konsentrasjon, motivasjon og vilje. Indirekte legger han litt skyld på meg, for han sier at det er viktig at vi har "faste rutiner" på leksene. Hvilket vi har, men leksene er ofte et veldig mas med mye motstand, og det tar laaang tid....

Hjelp? Råd til hvordan jeg kan hjelpe gutten? Og fortell meg gjerne hvordan den utredningen foregår!

Du skal berre ta det heil med ro. Det er ikkje din feil.

Om læreren gir lekser som barnet ikkje mestrer , er det læreren som ikkje gjer jobben sin.Lekser skal være en tekst som dei skal lese for å forberede seg eller repitere. Matte og andre oppgaver skal være ein repitisjon av det som barnet har lært i undervisninga på skulen.

Det er ikkje foreldrenes oppgave å være lærer.Er det oppgaver som barnet ikkje kan klare sjølv i lekser, skriv det i meldingsboka og la barnet levere den til læreren.Føl ingen skyld for leksene.

Har sjølv 3 barn med lese og skrivevansker, du og du for eit helvete det var med leksene til den eldste.

Måtte ha leksehjelp fordi det alltid enda i frustrasjon for både meg og ungen. Så handtering av lekser er noko som har bedra seg gradvis.

Når barnet er meldt opp til PPT så blir det eit møte med deg;lærar og PPT. Så blir det ei utredning med tester og oppservasjon av barnet i klasserommet.

Tester som blir tatt kan være alt i fra enkle lese tester til Visk og CAS.

Ny test av året er Visk 4 og nokre PPT kontor har starta å nytte CAS test som er ein liknande test. 2 av mine har tatt den gamle som heiter Visk 3, men Visk 4 er ein forbedra test som gir eit meir nøyaktig bilde av problemet.

Mine har konsentrasjonsproblemer og dårlige leseferdigheter og yngste har eg no forlangt at dei skal undersøkje nærare for matematikkvansker.

Etter testinga blir det eit nytt møte der dei legg fram kva dei kom fram til og kjem med forslag til skule og heim med tiltak som kan vere til hjelp for læringa.

Om PPT kjem fram til det at ungen treng spesialundervisning så skriv dei eit framleg om det som skulen bruker når dei søkjer om midler til ekstraundervisning.

Det kan da vere snakk om undervisnig aleine, i små grupper eller at det kjem ein ekstra lærar i nokre av timane.

Så lykke til og la for all del ikkje læraren gje deg dårlig samvittighet for leksene når du veit at dykk gjer dei kvar dag.

Ungen blir ikkje noko bedre av å sitte i timesvis med lekser eller at du føler at det er du som har gjordt leksene berre for å tilfredstille læreren.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar!

Det er jo fint at lærer tar tak i dette, selv om jeg synes det er litt skummelt....

Skrevet

Det er bra at PPT kommer inn i bildet. Nå kan dere kanskje få innvilget ekstra hjelp/ressurser til gutten din om han skulle trenge det, sånn at han får det bedre. Det var nok ikke vondt ment å si det med rutinene. Hun mente nok ikke at dere var dårlig på det, men at dere pga guttens problemer bør være ekstra nøye på det. Får han hjelp til å mestre konsentrasjonsvanskene, så vil han få mye bedre utbytte av undervisningen. Se positivt på det. Tenk at dere skal få hjelp!

Gjest Gjest
Skrevet

ppt skal ha utreding og dette tar veldig lang tid.min sønn fekk vetak om utreding i sommer og først etter jul kom dei og testa han.videre er det slik at han treng speialundrevisning og midler til dette deles ut i feb.så vis eg ikkje hadde masa på dei hadde han måttet gå nok ett skuleår uten hjelp.no får han hjelp til høsten.din sønn får nok ikkje hjelp før neste høst igjen desverre.stå på.

Gjest gjest (ts)
Skrevet

Det er bra at PPT kommer inn i bildet. Nå kan dere kanskje få innvilget ekstra hjelp/ressurser til gutten din om han skulle trenge det, sånn at han får det bedre. Det var nok ikke vondt ment å si det med rutinene. Hun mente nok ikke at dere var dårlig på det, men at dere pga guttens problemer bør være ekstra nøye på det. Får han hjelp til å mestre konsentrasjonsvanskene, så vil han få mye bedre utbytte av undervisningen. Se positivt på det. Tenk at dere skal få hjelp!

Hei

Ja, det er nok bra. Men jeg håper vel egentlig at dette problemet ligger i holdningene hans (dvs han gir litt f*), sånn at vi kan jobbe med det. At han ikke har medfødte problemer som må prege han resten av livet....

Håper at når bare jeg og lærer blir enda tydeligere på hva som kreves, så skjerper han seg og "tar seg sammen". Men dersom han virkelig HAR et problem, så er det veldig viktig å finne ut av det! Derfor er det positivt at lærer trekker inn kompetanse.

Han viste meg noe arbeid han hadde gjort på skolen, og det var veldig lite tilfredstillende arbeid. De fleste oppgavene hadde han ikke gjort i det hele tatt, og der han hadde gjort noe var det umulig å lese. Det gjør meg ganske trist....

Gjest gjest (ts)
Skrevet

ppt skal ha utreding og dette tar veldig lang tid.min sønn fekk vetak om utreding i sommer og først etter jul kom dei og testa han.videre er det slik at han treng speialundrevisning og midler til dette deles ut i feb.så vis eg ikkje hadde masa på dei hadde han måttet gå nok ett skuleår uten hjelp.no får han hjelp til høsten.din sønn får nok ikkje hjelp før neste høst igjen desverre.stå på.

Ja, jeg mistenker også at det tar lang tid. Jeg skal ringe lærer igjen neste uke og høre om han har foretatt seg noe. Foreløpig vet vi ikke om han trenger ekstra hjelp, eller om han bare må "skjerpe seg" - men det er jo det som er viktig å finne ut av....

Skrevet (endret)

Hei

Ja, det er nok bra. Men jeg håper vel egentlig at dette problemet ligger i holdningene hans (dvs han gir litt f*), sånn at vi kan jobbe med det. At han ikke har medfødte problemer som må prege han resten av livet....

Håper at når bare jeg og lærer blir enda tydeligere på hva som kreves, så skjerper han seg og "tar seg sammen". Men dersom han virkelig HAR et problem, så er det veldig viktig å finne ut av det! Derfor er det positivt at lærer trekker inn kompetanse.

Han viste meg noe arbeid han hadde gjort på skolen, og det var veldig lite tilfredstillende arbeid. De fleste oppgavene hadde han ikke gjort i det hele tatt, og der han hadde gjort noe var det umulig å lese. Det gjør meg ganske trist....

Skjønner at du kan bli trist . Barna våre er jo det kjæreste vi har, og ikke lett når de har det vanskelige. Hvis du likevel klarer å snu tankegangen din, og se at det læreren viser deg er virkeligheten her og nå. Dette er hva sønnen din klarer å få til /gjennomføre pr. idag. Du ønsker ikke at dette skal prege han resten av livet? Derfor er det kjempeviktig at han kommer til utrednig. Hvis han har spesifikke problemer er det jo veldig bra at det blir oppdaget, og at han slipper å dra de med seg videre. Kanskje hadde det til og med blitt enda verre? Jeg tenker at ressurssterke foreldre er de som griper tak i problemene og gjør alt de kan for å løse dem. Det er slett ikke noe negativt etter mitt syn at PPT kommer inn i bildet, tvert i mot en ressurs. Lykke til. Når du får litt mer kjennskap til hvordan de jobber, tror jeg det vil være mindre skummelt :-)

Endret av lulle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...