Gå til innhold

Hvordan få valpen husren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en Collie tispe på 4 måneder, har hatt henne i omtrent 8 uker. Vi har prøvd hundehviskerensmåte å få henne husren (sette henne i bur til en halvtime etter mat, og tatt henne ut til et sted hun kan gjøre fra seg.) Dette uten hell. Så jeg leter etter en ny måte å gjøre henne husren på. Vi utførte denne øvelsen hver gang hun spiste mat og var konsekvente. Når hun gjør fra seg på tur, så roser vi henne.

Noen som har noen tips til hvordan vi kan gjøre dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kansje dere venter for lenge etter mat før dere tar henne ut? Noen hunder bruker kortere tid på få maten gjennom systemet og noen bruker lengre. La henne gå fritt etter mat og følg med når hun begynner å snuse og gå i "ring" dette er et signal på at hunden må ut, og da er bare å ta hunden ut til der hun skal gjøre fra seg.

Skrevet (endret)

Fire måneder er ikke lenge nok til at man skal bli fortvilet og se etter nye metoder.

Jeg har gjort alle mine hunder husrene ved at jeg i starten har tatt dem ut etter mat, etter lek, etter soving og dersom jeg ser at hunden leter etter et sted å gjøre fra seg. Det er slitsomt mens det står på men før eller siden blir hunden flinkere og flinkere. Vært også obs på at det er helt normalt å ta et steg tilbake, og det er ikke noe du må bli sint på hunden for.

Hannhunden vår på seks måneder er så og si stueren nå, men det hender at han har et lite uhell. Enten fordi han er oppspilt eller fordi han har vært sytete en dag, så når han syter for at han må på do så skjønner vi ikke forskjellen. ;) Han begynte i alle fall å si i fra for en måned siden, og det går helt fint.

Viktig å være veldig tålmodig. Ikke alle hunder blir fort husrene. Ene hunden min som er av liten rase ble ikke husren før åtte-ni-månedersalderen.

Vær også obs på at det tar ikke så lang tid før valpen har kontroll på blæra si og ting ikke renner rett igjennom. Det er ingen stor vits å ta ut hunden min rett etter mat. Jeg venter som regel 20-30 min, det er først da han må på do. Men dette må en nesten se an også.

Endret av Teriyaki
  • Liker 1
Skrevet

Det var da en merkelig måte å trene en valp husren på? :klo:

Jeg har hatt flere valper, og alle som en er de blitt husrene ved å bli tatt ut umiddelbart etter mat, lek og søvn, og når jeg har sett de har begynt å snuse/gå i ring ellers. Godbit og masse ros når den har gjort fra seg, og ingen reaksjon når den har hatt uhell inne, bare løfte den ut om den blir tatt på fersken, og ikke la den se at du tørker opp etter den. Det kan også være lurt å avgrense området den får være på inne i huset mens du trener den husren, sånn at den ikke kan stikke seg bort og gjøre fra seg.

• Liker 2
Skrevet

Det var da en merkelig måte å trene en valp husren på? :klo:

Jeg har hatt flere valper, og alle som en er de blitt husrene ved å bli tatt ut umiddelbart etter mat, lek og søvn, og når jeg har sett de har begynt å snuse/gå i ring ellers. Godbit og masse ros når den har gjort fra seg, og ingen reaksjon når den har hatt uhell inne, bare løfte den ut om den blir tatt på fersken, og ikke la den se at du tørker opp etter den. Det kan også være lurt å avgrense området den får være på inne i huset mens du trener den husren, sånn at den ikke kan stikke seg bort og gjøre fra seg.

Forøvrig enig i det jeg også. Har aldri hørt om folk som setter dyret i buret etter mat for å "tvinge" hunden til å holde seg og for at man skal unngå uhell. Da er det jo bedre å trene hunden, og trene den slik at den etter hvert lærer å si i fra når den må på do. :) Her roses hunden når han er flink å gå til grinden og si i fra. :)

Skrevet

Glemte av en detalje. Hun gjør ikke fra seg inne før hun blir med ut, men etterpå. Det er uansett hvor lenge hun er ute. (Annet enn når hun er på tur.)

Skrevet

Følger denne tråden jeg, siden jeg blir hunde eier til vinteren. Interessant å lese hvordan dere gjør dette.

Gleder meg veldig til en firbent i hus!

Skrevet

Jeg sier som de andre her: Ta henne ut hver gang hun har spist, lekt en stund og sovet. Kanskje også til det samme stedet hver gang, slik at hun etterhvert forbinder det med å gjøre fra seg. Det er vanlig at valper ikke gjør fra seg tur men venter til de kommer hjem igjen - det er jo så mye spennende som skjer på tur, har ikke tid til å tisse da. ;)

Ikke steng den inne i bur og ikke straff den om den gjør fra seg inne. Bare vær obs og følg med når valpen begynner å snuse i kriker og kroker. Samme om natten. Jeg satte på valpen et bånd som jeg hadde rundt håndleddet mitt når vi gikk og la oss. Når hun da ble urolig kunne jeg kaste på meg sko og jakke (som må ligge klart), og løpe ut med henne. Det er litt jobb, men slik er det jo å ha valp.

• Liker 2
Skrevet

Jeg sier som de andre her: Ta henne ut hver gang hun har spist, lekt en stund og sovet. Kanskje også til det samme stedet hver gang, slik at hun etterhvert forbinder det med å gjøre fra seg. Det er vanlig at valper ikke gjør fra seg tur men venter til de kommer hjem igjen - det er jo så mye spennende som skjer på tur, har ikke tid til å tisse da. ;)

Jeg tar henne med til det samme stedet når hun skal gjøre fra seg. Skiller tur og dogåing fra hverandre. Stedet vi går til, er veldig avskermet, så det skjer ikke så veldig mye spennende der. Tar henne ut hver gang hun har lekt og sovet. Setter henne i bur bare etter hun har spist.

Skrevet

Jeg tar henne med til det samme stedet når hun skal gjøre fra seg. Skiller tur og dogåing fra hverandre. Stedet vi går til, er veldig avskermet, så det skjer ikke så veldig mye spennende der. Tar henne ut hver gang hun har lekt og sovet. Setter henne i bur bare etter hun har spist.

Det ville jeg sluttet med. Hvis det er sånn at hun bruker en stund på å trenge å gå på do etter mat, så vent litt med å ta henne ut.

Skrevet

Jeg ville også droppet buret etter hun har spist. Bare følg med, så finner du ut ca hvor lang tid det pleier å ta fra hun har spist til hun må på do. Så tar du henne ut da også. La gjerne en lort ligge igjen på det stedet slik at hun kjenner lukten. Hvis det ikke blir noe tissing etter du har stått der fem-ti minutter, så ta henne inn igjen. Ikke sett henne i bur, men følg med på oppførselen og ta henne ut igjen når hun begynner å sniffe og snuse rundt inne. Og, som sagt, det samme om natten.

Skrevet

Om natten så har vi hunden i bur. Det tok ikke lang tid før han klarte å holde seg uten problem hele natten, men fram til da så sa han alltid i fra siden hunder ikke liker å tisse der de sover. Var aldri noe problem det. Har ikke hatt et eneste uhell om natten. :)

Skrevet (endret)

Jeg er ikke så begeistret for burbruk om natten. Det er sant at hunder helst ikke gjør fra seg der de sover, og dermed ligger de heller tissetrengt hele natten. Det kan ikke være særlig behagelig. Spesielt for valper, som kanskje trenger å tisse oftere enn voksne hunder. (Du sier din sa ifra, det er jo bra. Men for de som sover tungt eller har hunden i bur i et annet rom så er det ikke sikkert de hører det).

Etterhvert som hundene vokser så blir jo også buret mindre, og det er jo vanlig at hunder snur og vender seg litt om natten, kanskje går over gulvet og strekker bena for å drikke litt vann osv. Å ligge i bur åtte timer i strekk hver natt synes jeg er altfor mye, både for valp og voksen hund.

Endret av Tabris
Skrevet

Tror faktisk ikke vi har hatt et uhell om natten ennå. (er ikke helt sikker, kan ha vært noe som sambo har tatt seg av.) Hun er da i bur, med døren åpen.

Gjest anygirl
Skrevet (endret)

Har en Collie tispe på 4 måneder, har hatt henne i omtrent 8 uker. Vi har prøvd hundehviskerensmåte å få henne husren (sette henne i bur til en halvtime etter mat, og tatt henne ut til et sted hun kan gjøre fra seg.) Dette uten hell. Så jeg leter etter en ny måte å gjøre henne husren på. Vi utførte denne øvelsen hver gang hun spiste mat og var konsekvente. Når hun gjør fra seg på tur, så roser vi henne.

Noen som har noen tips til hvordan vi kan gjøre dette?

Dere må ta henne ut hver gang etter hun har sovet, lekt og spist.

SLS regeln , Sove - Ut , Lekt - Ut, Spise - Ut.

Å for hver gang hund har gjort ifra seg så roser dere å belønner. Etterhvert vil hunden skjønne at for hver gang den gjør ifra seg så vil hun få ros eller kos eller godis. og da vil hun å etterhvert skjønne at hun må UT :)

Helst ta henne med tu 10-15min etter hun har sovet, lekt, drukket eller spist.

Endret av anygirl
Skrevet

Etterhvert som hundene vokser så blir jo også buret mindre, og det er jo vanlig at hunder snur og vender seg litt om natten, kanskje går over gulvet og strekker bena for å drikke litt vann osv. Å ligge i bur åtte timer i strekk hver natt synes jeg er altfor mye, både for valp og voksen hund.

En kjøper så klart større bur med at hunden vokser. Jeg liker å bruke bur om natten, for det forbreder hunden på å bli med på bilturer senere eller når den må være i bur.

Skrevet

Det er ingen problem å forberede en hund på bilturer eller annen bruk av bur uten at de må være i bur om natten. Det er også sjelden et bur er så stort at en stor hund virkelig kan bevege på seg skikkelig. Eventuelt kan den være i bur, men med burdøren åpen. Da vil den gå dit helt av seg selv og føle seg trygg der, uten at den har blitt tvunget til det.

Men det var ikke det du spurte om, så jeg skal ikke dra tråden lenger den veien. Men når det kommer til hustrening, så synes jeg som sagt ikke du skal bruke bur. Ellers har du fått mange gode tips om å trene valpen til å bli husren.

Skrevet

Interessant å høre hvordan andre har gjort det :)

Vår valp er nå rett over året og kan fortsatt ha "uhell" inne. Jeg skriver uhell i parantes fordi hun ikke er så altfor flink til å si ifra. Hun hadde fått lov å gå på do hvor hun ville da vi fikk henne, og det tok utrolig lang tid før hun ble ren. Vi tok henne ut etter mat, lek, soving etc.. Flere ganger kom hun inn igjen for så å gjøre fra seg, dette spesielt på vinteren :)

Vi prøvde å legge avispapir ved døren for at hun kunne tisse der og forsøkte dette noen andre steder i huset, men uten hell. Det har rett og slett tatt veldig lang tid og har krevd mye tålmodighet. Hadde ikke trodd at det skulle ta så lang tid, men der ser man hvor forskjellige hundene er :)

Lykke til!!

Skrevet

Det er ingen problem å forberede en hund på bilturer eller annen bruk av bur uten at de må være i bur om natten. Det er også sjelden et bur er så stort at en stor hund virkelig kan bevege på seg skikkelig. Eventuelt kan den være i bur, men med burdøren åpen. Da vil den gå dit helt av seg selv og føle seg trygg der, uten at den har blitt tvunget til det.

Men det var ikke det du spurte om, så jeg skal ikke dra tråden lenger den veien. Men når det kommer til hustrening, så synes jeg som sagt ikke du skal bruke bur. Ellers har du fått mange gode tips om å trene valpen til å bli husren.

Vel, vårt bur er den største størelsen, og han kan både snu seg, strekke på seg, ligge på rygg osv. :) Han blir ikke så mye større i lengden, men litt høyere, så vi hadde faktisk klart oss med et mindre bur, men kjøpte et stort et for at han skal like det. Masse tepper og sånt i det, og siden han legger seg der frivillig på kvelden når han er trøtt og klar for natten, så tyder jo det på at han trives med det i alle fall :)

Det handler vel mest om hva man er vant til. Noen hunder blir utrygg av å gå rundt i huset om natten. Hunder som reiser seg og går rundt og vandrer på natten, er ofte mer komfortabel med å få ha et avgrenset område om natten. De får jo en hulefølelse av buret. :)

Skrevet

Men en hule kan de gå inn og ut av som de vil. Hvis hunden virkelig er så trygg i buret som du sier, og ikke har behov for å vandre rundt, så trenger man ikke å lukke døren. Så et komfortabelt og trygt plassert bur med døren åpen er jo en kjempeløsning. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...