Gjest Emo Fisk Skrevet 7. april 2011 #1 Skrevet 7. april 2011 Det er en tråd her inne som diskuterer hvorvidt barna skal få gaver dersom det ikke inviteres til familieselskap. Det har fått meg til å lure litt på hvordan dere gjør det når barna er eldre? Etterhvert skal jo ungene ha barneselskap, med alt det innebærer. Holder dere ett selskap til da for familien, eller er det akseptert at man avslutter familieselskapene når barna har komt opp i skolealder?
Gjest Annaires Skrevet 7. april 2011 #2 Skrevet 7. april 2011 Her har vi alltid feirer barna med familieselskap også. Trodde ingen kuttet ut dette jeg...
Gjest Spinell Skrevet 7. april 2011 #3 Skrevet 7. april 2011 Hos alle mine venner med barn har de hatt familieselskap lenge etter at barna begynner på barneskolen. Tror ingen har gitt seg med dette før barna er 10-12 år, og noen har fortsatt mye lenger enn det.
Phaedra Skrevet 7. april 2011 #4 Skrevet 7. april 2011 I vår familie har vi alltid hatt familieselskap fram til barna "mister" interessen for dette. Da spør man ungene om de vil ha det eller ikke, og så er det som regell slutt. En venn av meg feiret familieselskap til han ble 20... Det er allikevel vanlig å gi gaver, selv om man slutter med familieselskap. Her har vi "regelen" om at man slutter å motta gaver fra hele familien når man fyller 18. Rett og slett for å roe ned gavekjøret. Vi er en gigantfamilie. Men før det så blir gaver levert gjennom foreldre/posten/besteforeldre og på etterskudd når man ser barna.
Gjest Emo Fisk Skrevet 7. april 2011 #5 Skrevet 7. april 2011 Jeg har vokst opp uten nær familie, så jeg vet ikke helt hva som er vanlig. Greit å ha tenkt litt igjennom det
liv Skrevet 7. april 2011 #6 Skrevet 7. april 2011 Vi har fortsatt familieselskap vi (for voksne i familien når de har bursdag...) Men da inviteres foreldre og søsken med familie
Gjest huldra Skrevet 7. april 2011 #7 Skrevet 7. april 2011 Det er en tråd her inne som diskuterer hvorvidt barna skal få gaver dersom det ikke inviteres til familieselskap. Det har fått meg til å lure litt på hvordan dere gjør det når barna er eldre? Etterhvert skal jo ungene ha barneselskap, med alt det innebærer. Holder dere ett selskap til da for familien, eller er det akseptert at man avslutter familieselskapene når barna har komt opp i skolealder? Vi holder 2 selskap. Sist hadde vi faktisk 3 selskap men det var litt spesielle omstendigheter og ikke noe som blir å skje flere ganger. Var helt utslitt etter helga og var ferie komme på jobb mandag;) Kunne ikke falt meg inn kutte familieselskap.
meelissa Skrevet 7. april 2011 #8 Skrevet 7. april 2011 Vi har fortsatt familieselskap vi (for voksne i familien når de har bursdag...) Men da inviteres foreldre og søsken med familie Vi også! Jeg er 20, og min bror 22. Vi har fortsatt familieselskap når vi har bursdag. På samme måte feirer mine foreldre når de har bursdag, og tanter, onkler og søskenbarn inviterer også til familieselskap når de fyller år. Synes det er koselig, jeg Hvorfor skal man slutte å feire dagen sin bare fordi man blir eldre? Hvis vi hadde sluttet å ha familieselskap når jeg var 10-12 ville jeg blitt direkte skuffet! 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2011 #9 Skrevet 7. april 2011 Vi har familiebursdag, men hvor lenge vi holder på er litt vanskelig å svare på. Vi er en stor familie, å da tror kanskje enkelte at vi ikke gjør annet enn å fly i familiebursdager. Vi passer på å slå sammen de som har bursdag rundt samme tid, både voksne og barn. Dette bruker å være veldig hyggelig å noe alle setter pris på. De som kan kommer uansett alder, å vi ser at også tenåringene og de unge voksne prioriterer familiebursdagene. Når det gjelder gaver så kjøper vi til nieser og nevøer fram til de er 18 år.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2011 #10 Skrevet 7. april 2011 Vi også! Jeg er 20, og min bror 22. Vi har fortsatt familieselskap når vi har bursdag. På samme måte feirer mine foreldre når de har bursdag, og tanter, onkler og søskenbarn inviterer også til familieselskap når de fyller år. Synes det er koselig, jeg Hvorfor skal man slutte å feire dagen sin bare fordi man blir eldre? Hvis vi hadde sluttet å ha familieselskap når jeg var 10-12 ville jeg blitt direkte skuffet! Grunnen til at enkelte slutter å ha familiebursdager -også når barna er små- synes det blir for mye stress og jobb, og gaver skal jo barna ha av familien uansett. De ser vel ikke hensikten med å lage istand bursdagsfeiringer da. I min familie setter også både barn, ungdom, unge voksne og vi voksne pris på familiebursdagene. Det er en hyggelig anledning til å treffes. Å familiebursdagene har høy prioritet hos de fleste.
Gjest tante og mor Skrevet 7. april 2011 #11 Skrevet 7. april 2011 Familien min bor langt unna og det er derfor ikke naturlig at de kommer i familieselskap hit, heller ikke naturlig at jeg får dratt i familieselskap til mine tantebarn. Her har vi kun farmor til barna så det helt store familieselskapet blir det ikke, men vi har det i tillegg til barneselskaper. Nå er ungene store men de har selskap med kompiser og så feirer vi og farmor sammen i tillegg. Barneselskap er stress mens det står på men du verden så deilig det er når stillheten senker seg etter at alle barna har dratt, og det er jo det som er gulroten for min del. Og at ungene koser seg så klart.
Redbull Skrevet 7. april 2011 #12 Skrevet 7. april 2011 I vår familie feirer vi alle gjør det ikke mer innviklett enn å bake en kake eller to og lager kaffi
Gjest Eugene Onegin Skrevet 7. april 2011 #13 Skrevet 7. april 2011 Søstra mi gjør dette har en burdsdagsfest hvor bare venner av ungene hennes er der og en hvor familien er der.
Gjest boblebrus Skrevet 7. april 2011 #14 Skrevet 7. april 2011 I vår familie har vi alltid hatt familieselskap, uansett alderen på bursdagsbarnet. Vi er en liten familie som ikke ser hverandre så ofte, så derfor pleier vi alltid å møtes til litt kaffe og kaker dersom noen av oss fyller år Om noen ikke kan komme osv. er ikke det fullstendig krise, men det blir alltid arrangert en liten sammenkomst med kaffe, kaker og litt presanger.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2011 #16 Skrevet 7. april 2011 I vår familie har vi alltid hatt familieselskap, uansett alderen på bursdagsbarnet. Vi er en liten familie som ikke ser hverandre så ofte, så derfor pleier vi alltid å møtes til litt kaffe og kaker dersom noen av oss fyller år Om noen ikke kan komme osv. er ikke det fullstendig krise, men det blir alltid arrangert en liten sammenkomst med kaffe, kaker og litt presanger. Dette er en god tradisjon, å i dagens travle samfunn så blir ofte familiesammenkomster skjøvet unna til fordel for andre ting.
Gjest pysepusen Skrevet 7. april 2011 #17 Skrevet 7. april 2011 Har alltid familieselskap vi, uansett alder!
Eske Skrevet 7. april 2011 #18 Skrevet 7. april 2011 (endret) På morssiden har vi alltid familieselskap med mat, drikke, kaker og hygge, mens på farssiden er det som regel kun kaffeselskap. Dette gjelder for alle i familien, uavhengig av alder, men om noen i en familie (altså samme husstand) har bursdag ganske nært er det vanlig å slå sammen disse. Disse familiemiddagene på morssiden er helt fantastiske og en tradisjon jeg virkelig vil bringe videre! (Og da jeg var yngre hadde jeg venneselskaper så lenge jeg ønsket, egentlig. Det gav seg av seg selv i tidlige tenår, de siste årene har jeg heller bare samlet de nærmeste vennene og lagd mat eller lignende.) Endret 7. april 2011 av Eske
AnonymBruker Skrevet 7. april 2011 #19 Skrevet 7. april 2011 Jeg nærmer meg 30 og har alltid hatt familiebursdag. Jeg synes det er kjempekoselig å ha familien min rundt meg, det er ikke så ofte alle møtes. Nå inviterer jeg foreldre, besteforeldre og søsken med barn.
Phaedra Skrevet 8. april 2011 #20 Skrevet 8. april 2011 Nå feirer vi hverandre selv om vi har blitt voksne, vi også, dersom man ønsker det og det passer seg sånn F.eks. ved å gå ut og spise, lage kake og kaffe og invitere osv. Når jeg svarte på hvorvidt vi har selskap så var det ut ifra at når ungene (og jeg) ble tenåringer så sluttet vi liksom å invitere hele slekta to uker i forveien. Men det betyr jo ikke at man ikke har god mat til middag og kaker og slikt og at de som har muligheten til å komme innom/bli med gjør det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå