Gjest Janne Skrevet 6. april 2011 #1 Skrevet 6. april 2011 Jeg har en gutt på rett over 8mnd, som er grusom å få til å sove på natta. Han sovner greit når jeg legger han halv 8, men så er det full sirene halv 9, og da er han umulig å legge igjen. Han får grøt klokken 12 og middag klokken 18, ellers ammer jeg. Han får 1-2 måltider i løpet av natten. Men ofte kan han våkne oftere. Er det noen som har noen gode tips til å få sovingen på rett kjøl? Må innrømme at når nettene blir lange, har morgenen en tendens til å trekke ut, blir vel en dårlig sirkel.. Hilsen sliten mamma
Hanselot Skrevet 7. april 2011 #2 Skrevet 7. april 2011 Kan det hende han fortsatt er sulten når han våkner? Gi ham ett siste måltid (grøt, middag...) før du skal legge ham og gi MME rett før du legger ham ned i sengen. Prøv det noen netter og se hva som skjer? Vi har gjort det slik siden han var en måned, og vet ikke annet, men han sover iallefall om natta. Og kan godt være våken fra 6-7 til 9 om morgenen før han begynner å grynte om at han er sulten. I det store og hele virker det som det er viktig å opprettholde den daglige rutinen med måltider til faste tider.
Hedda-78 Skrevet 7. april 2011 #3 Skrevet 7. april 2011 Jeg synes det er på tide å innføre et tredje måltid med fast føde, gutten er 8 mnd gammel. Jeg ville kanskje ha flyttet middagen litt frem (her spiser småen middag kl 1530/1600), og så gitt ham et grøtmåltid før leggetid. Jeg ville nok ikke ha begynt å gi ham melk etter kveldsstellet. Om ikke lenge må han begynne med tannpuss, og da skal de jo ikke ha noe mat/melk etterpå, så da er det dumt om han har blitt avhengig av melk rett før han skal sove. Men det er jo slett ikke sikkert at det har noe med mat å gjøre! Hver gang det diskuteres søvn, snakker man om mat og matrutiner. Men det er da mange andre faktorer som spiller inn. Hvordan legger du ham? Hvor sover han? Hva gjør du når han våkner om natta? Hva skjer hvis pappa legger ham/går inn til ham om natta? Vår gutt våknet også hyppig om natta. Ofte var det bare puppen som hjalp, men innimellom holdt det med smokk/kos. Men det tok sin tid, kunne ofte sitte hos ham i en time for å få ham til å sove igjen, selv uten pupp. Men så plutselig løste det seg! Jeg oppdaget nemlig at han ville ligge på siden, ikke på ryggen... Så når han våkner om natta nå, så snur vi ham bare over på den andre siden, så sovner han igjen.... Han våkner forstsatt noen ganger, men det går mye kjappere å få ham til å sove igjen. Nå er han snart 11 mnd, og har akkurat begynt å snu seg på magen selv om natta. Og det har også hjulpet! Jeg hører at han våkner, romsterer litt, og sovner igjen. Da har han snudd seg over på magen og funnet roen selv Og om morgenen finner jeg ham trykt inn i et hjørne i fotenden av senga, med ansiktet godt inn i kosekluten, og rompa opp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå