Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da går du inn på NAV sine sider og LESER. Trenger du link?

NAV!

Vi kan ikke svare deg på om du har rett på noe som helst. Det er det bare saksbehandleren din som kan, eller den som skriver vedtak.

Og informasjonen som står på NAV sine sider er ganske opplysende, vi andre vet ikke nok om din situasjon, verken nåværende, tidligere eller fremtidige situasjon til å kunne vurdere.

Det er ikke farlig å sende søknad på noe en ikke har rett på, da får man bare et nei. Værre er det ikke!

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller du går til fastlegen din og sier "hva har jeg rett på, hvilke muligheter har jeg?", og han vil dumpe muligheter ned i fanget på deg :D

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg låne fastlegen din, Sequin? :gjeiper:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mye om hva man har rett på her.

Hva med å tenke på hvordan man kan YTE NOE? :blomst:

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

:takke:

Nettopp det jeg tenker. Det har bare blitt mer og mer tråder om hva man har rett på/krav på. Og mange av dem har ikke engang PRØVD å sette seg inn i de stønader/tiltak o.s.v. de ønsker å benytte seg av. Men såklart, det er mye lettere å la andre svare/ finne informasjonen for dem. Gjør i det minste en innsats for å finne svarene selv (f.eks. Google)

• Liker 1
Skrevet

Nettopp det jeg tenker. Det har bare blitt mer og mer tråder om hva man har rett på/krav på. Og mange av dem har ikke engang PRØVD å sette seg inn i de stønader/tiltak o.s.v. de ønsker å benytte seg av. Men såklart, det er mye lettere å la andre svare/ finne informasjonen for dem. Gjør i det minste en innsats for å finne svarene selv (f.eks. Google)

Kunne ikke vært mer enig!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av de som har spurt om dette i det siste. Kanskje jeg formulerte meg litt galt når jeg brukte ordene "rett" til å få noe, jeg burde nok heller brukt ordet mulighet for.. Så beklager til alle som følte seg støtt.

Grunnen til at jeg spør her er fordi jeg syns reglene var litt uklare på det området jeg er usikker på, og ville høre om noen andre hadde erfaring med det. Det var absolutt ikke for å grafse til meg mest mulig av andres skattepenger. Jeg har googlet og jeg har ordnet opp selv.

Ellers takk for hjelpa jeg ikke fikk av dere bitterfitter som tror at alle som mottar støtte fra nav er snyltere. Håper ikke verden er like "urettferdig" for dere som den er for meg..

• Liker 3
Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Eller du går til fastlegen din og sier "hva har jeg rett på, hvilke muligheter har jeg?", og han vil dumpe muligheter ned i fanget på deg :D

Stemmer dessverre ikke bestandig det, sequin. Selv om fastlegen ideelt sett burde informere, så er det virkelig ikke alle som gidder å ta seg bryet med det.

Skrevet

Stemmer dessverre ikke bestandig det, sequin. Selv om fastlegen ideelt sett burde informere, så er det virkelig ikke alle som gidder å ta seg bryet med det.

Da syns jeg man skal ta seg tid til å bytte fastlege :)

• Liker 1
Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Da syns jeg man skal ta seg tid til å bytte fastlege :)

Jo, det er sant. De siste årene har jeg vært borti.. skal vi se.. fem fastleger som ikke er så intressert i pasienten, virker det som. Tidligere trodde jeg at man utdannet seg til lege og ble fastlege fordi man brydde seg, nå vet jeg bedre.

...ja, jeg er bitter.

Gjest Applecore
Skrevet

Jo, det er sant. De siste årene har jeg vært borti.. skal vi se.. fem fastleger som ikke er så intressert i pasienten, virker det som. Tidligere trodde jeg at man utdannet seg til lege og ble fastlege fordi man brydde seg, nå vet jeg bedre.

...ja, jeg er bitter.

Neste gang gjør du litt research først.

Google fastlege + din hjemby + anbefale/bra/best/grei/snill/osv.

Som regel finner du f.eks en eller annen tråd på et eller annet forum der folk anbefaler snille leger.

Den beste fastlegen jeg har hatt fant jeg omtalt i en gammel tråd på barnimagen.com :P

Eller så har de fleste fastlegekontor egne hjemmesider nå.

Finn listen over ledige leger og snus på hjemmesidene deres.

Ser de koselige ut?

Noen legekontorer fronter med at de legger vekt på pasientenes meninger og velvære.

Andre presenterer hver enkelt lege på kontoret med hvilke retninger de er utdannet i og tidlige erfaringer.

Selv synes jeg at leger som tidligere har jobbet med barn og ungdom/psykiatri/barsel er et godt tegn, som regel er de snille og hjelpsomme.

Et annet godt tegn er at legen er ung, nyutdannet = ivrig og instilt på å hjelpe.

Nå har både jeg og mannen min hver vår supergreie lege pga at jeg gjorde litt forarbeid :)

Skrevet

...ja, jeg er bitter.

Skjønner hva du mener, skiftet selv fastlege flere ganger fordi jeg ble temmelig lei av å komme inn på legekontoret, for så å bli kastet ut igjen fem minutter senere med uten råd, men 200kr fattigere :P

Var ren tilfeldighet at jeg støtte på min nåværende fastlege, ringte legevakten pga UVI og fikk time hos en annen lege enn fastlegen min. Timen gikk som vanlige legetimer, og jeg fikk resept.

MEN denne legen ringte meg opp to uker senere og spurte hvordan det gikk med UVI'en, om den var helt borte. Forklarte at det var den ikke, han spurte hvor jeg befant meg akkuratt nå, og jeg svarte Oslo city.

Et kvarter senere kunne jeg hente nye medisiner på apoteket der.

Byttet til han med en gang, mulig jeg har vært dødsheldig, men han ringer alltid for å høre hvordan ting går etter en behandling.

Jeg dro også til han for å sjekke mine muligheter hos NAV, han foreslo AAP men at jeg måtte ned dit og snakke med saksbehandler, da forklarte jeg at med min sosiale angst så var det ikke et alternativ og da tilbø han seg å være med ned. :pls:

Gjest Consensio
Skrevet

Jeg vet. Google, Kvasir, hjemmesider...klart man bare kan søke så får man svar....men for alle er ikke det like lett. Jeg er en av dem som syns det er vanskelig.

Ikke nødvendigvis vanskelig å skrive inn ordet og se det popper opp masse svar, men jeg syns det er vanskelig å finne eksakt det jeg lurer på.

Og på NAV.no. Sukk det er jo et kapittel for seg selv. Jeg er helt "lost" der inne. Finner ingenting der.

Lurte på en ganske simpel ting her om dagen, jeg og gubben gikk inn på NAV.no og ingen av oss fant svaret (og han er datanerd, ex-hacker og generelt ganske god på alt som har med data å gjøre)

Det er faktisk lettere å spørre om noe. Og når man får svar så kanskje man kan diskutere litt rundt det man lurer på, kanskje få forklart det på en annen måte slik at man forstår det lettere.

Om du ikke liker alle trådene som starter med "hva har jeg rett på?", så kan du jo bare la være å klikke deg inn på de trådene.

Men ja, jeg er enig i at det er håpløst når folk spør om konkrete ting som bare en saksbehandler kan svare på. Og at det kan lønne seg å prate med legen sin, før man spør på nettet (som man forøvrig ikke kan stole på..folk kan jo svare hva som helst)

• Liker 1
Skrevet

Det er morsomt å se hvordan folk er som gribber når det kommer til restskatt, selvangivelse, barnetrygd, lånekassen og slike ting, DA er det ikke måte på hva man har rett på å få fra statens kasse, men når man er syk skal man bare sitte ydmyk og lure på hvordan man heller kan gi av seg selv.

Mange snakker også som om det å gi (sine skatte)penger til syke (som feks AAP) er penger ut i intet, og at det eneste som er hensiktsmessig for samfunnet er at disse syke fungerer som arbeidsmaskiner i likhet med de friske. Jeg mottar AAP og ser på det som en investering fra samfunnets side for å hjelpe meg til å bli friskere og på sikt selvstendig, slik at jeg også kan jobbe 100% og betale skatt. Selvfølgelig gjør jeg det jeg kan når jeg kan, i fjor jobbet jeg 50%, i år tar jeg utdanning. Det er likevel saker og ting jeg må sette meg inn i og lurer på her og der.

At man lurer på hva man har rett på er ikke ensbetydende at man ikke yter en dritt.

Angående det å sjekke opp i regelverket selv på nav.no, det er jeg også helt enig i at man bør gjøre. Men dessverre er dette i noen tilfeller lettere sagt enn gjort, både fordi alle saker er ikke så svart/hvitt og da er det greit å høre med andres positive/negative erfaringer, men også fordi mye er vanskelig å finne på nav.no. Jeg anser meg selv som langt over gjennomsnittet når det kommer til dette å sette seg inn i regelverket og er svært opptatt av å få med meg og forstå hver detalj, men det har vært enkelte ting jeg har funnet ut ved kun ren flaks, fordi jeg har rotet meg inn på fullstendig ulogiske steder på nav.no ELLER spurt noen med erfaring ;)

• Liker 3
Gjest Applecore
Skrevet

Det er morsomt å se hvordan folk er som gribber når det kommer til restskatt, selvangivelse, barnetrygd, lånekassen og slike ting, DA er det ikke måte på hva man har rett på å få fra statens kasse, men når man er syk skal man bare sitte ydmyk og lure på hvordan man heller kan gi av seg selv.

Mange snakker også som om det å gi (sine skatte)penger til syke (som feks AAP) er penger ut i intet, og at det eneste som er hensiktsmessig for samfunnet er at disse syke fungerer som arbeidsmaskiner i likhet med de friske. Jeg mottar AAP og ser på det som en investering fra samfunnets side for å hjelpe meg til å bli friskere og på sikt selvstendig, slik at jeg også kan jobbe 100% og betale skatt. Selvfølgelig gjør jeg det jeg kan når jeg kan, i fjor jobbet jeg 50%, i år tar jeg utdanning. Det er likevel saker og ting jeg må sette meg inn i og lurer på her og der.

At man lurer på hva man har rett på er ikke ensbetydende at man ikke yter en dritt.

Angående det å sjekke opp i regelverket selv på nav.no, det er jeg også helt enig i at man bør gjøre. Men dessverre er dette i noen tilfeller lettere sagt enn gjort, både fordi alle saker er ikke så svart/hvitt og da er det greit å høre med andres positive/negative erfaringer, men også fordi mye er vanskelig å finne på nav.no. Jeg anser meg selv som langt over gjennomsnittet når det kommer til dette å sette seg inn i regelverket og er svært opptatt av å få med meg og forstå hver detalj, men det har vært enkelte ting jeg har funnet ut ved kun ren flaks, fordi jeg har rotet meg inn på fullstendig ulogiske steder på nav.no ELLER spurt noen med erfaring ;)

Amen!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De ansetter jurister hos NAV og har egne forvaltningsmøter for også de kan bli usikker på regelverket;)

Vi lever i en velferdstat der alle skal ha ett sikkertehetsnett,man skal ikke føle seg som en

snylter selv om man kanskje trenger hjelp i en

periode av livet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

så har du de som spør hva de har rett på......de har ikke vært til legen, ikke sykmeldt.....bare vil ha en rett til Nav.

Nav er norges mekka for de med vondt i viljen

Skrevet

så har du de som spør hva de har rett på......de har ikke vært til legen, ikke sykmeldt.....bare vil ha en rett til Nav.

Nav er norges mekka for de med vondt i viljen

Hvor finner du alle disse som er så syke at de ikke kan jobbe, men ikke har vært hos legen? Jeg har ikke truffet på noen av dem enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...