Gå til innhold

Noen med ca 3 mill i boliglån her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Er det noen av dere som har ca 3 millioner i lån, og hva har du/dere i samlet inntekt?

Vi har inntekt på ca 800.000 og banken har sagt at 3 millioner går helt fint for oss å ta opp utfra vår personlige situasjon/budsjett.

Aller helst vil vi holde oss under 3 mill, men kan gjerne tenke meg å høre hva andre sitter med av mnd.beløp osv.

:)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs jo hvilken økonomisk frihet dere vil ha.

Hva har banken stipulert med at dere må betale pr mnd med dagens rente?

Vi bygde hus i 2006. Endte opp med et lån på 2,7 mill. Det gikk jo bra, med en inntekt på rundt 1 mill. Så steg renta, og like før finanskrisen betalte vi 19 000 pr mnd i lån og avdrag. Det meste var rente.

Det var SURE penger, for å si det sånn. Det var vanskelig å få det til å gå rundt. Fastrente hadde vært fint da.

Renta gikk jo ned igjen, men vi var så lei av å bruke så mye penger på å bo (ca 13 000 pr mnd). Vi bodde også langt fra by, men likevel med høye boligpriser. Så vi solgte huset med gevinst i fjor sommer, kjøpte oss et godt vedlikeholdt hus nærmere byen, og nå har vi 1,5 mill i lån. Kjempedeilig!!!

Er så glad for å ikke ha så stort lån lenger!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, vi har 3 mill, og det går helt greit.

Årlig har vi inn ca 1 mill.

Men selv om det går greit så er jeg ikke bekvem med så stort lån, for det er mye utgifter bare til å bo.

Jeg ville i dag ikke ha tatt opp 3 mill, og spesielt ikke med tanke på at renta er på vei opp igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har også ca 800 000, rett under det. Vi har lån på 2.9 men det er også en del fellesutgifter på huset, så reelt er vel lånet på 3.1. Det går helt fint. Vi har råd til å reise litt på ferie, og ujnne oss småting i hverdagen. Vi har ikke barn.

Skrevet

Hadde i overkant av 3 mill på forrige leiligheten, med ca 1,2 i inntekt. Det gikk kjempefint, klarte å spare en del ekstra i lånet hver måned. Anbefaler deg å regne litt med kalkulatorer på nettet, se hva det blir om renta blir 8% osv. Og se litt over bankutskriftene deres og se hva dere bruker i måneden.

Det er viktig å ha et forhold til hva man ønsker å leve med selv, banken ser bare hva de kan tjene penger på. Vi fikk på det tidspunktet vi søkte lån tilbud om 5 mill, selvfølgelig hadde vi klart det, men vi ønsket også å spare ekstra slik at vi kunne kjøpe hus i byen etterhvert, og samtidig reise på en del utenlandsturer i året, så det å bruke alle pengene på å bo var ikke aktuelt for vår del.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har også boliglån på ca 3 mill (to boliger) og vi har en samlet inntekt på ca 1 mill.

Men vi får inn 8500 kr i mnd på utleie av den ene boligen.

Dette går helt fint.

Vi hadde tenkt mer gjennom det å ha så høyt lån om det ikke hadde vært for utleieboligen. Vi har en veldig romslig økonomi nå.

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Er det noen av dere som har ca 3 millioner i lån, og hva har du/dere i samlet inntekt?

Vi har inntekt på ca 800.000 og banken har sagt at 3 millioner går helt fint for oss å ta opp utfra vår personlige situasjon/budsjett.

Aller helst vil vi holde oss under 3 mill, men kan gjerne tenke meg å høre hva andre sitter med av mnd.beløp osv.

:)

Vi har samme inntekt,og har lån på 1.6 mill. Siden vi var godt voksne,så har vi lånet på 15 år. Selv om vi skulle hatt det på 25 år,så har jeg ikke villet vært bundet opp i så stort lån.

Grunnen er enkel...det går så f...mye til huset utenom. skatter,avgifter,vedlikehold,opparbeidelse på tomt..det er noe hele tiden.

Vel, er du 30 år,og kan ta lpnet på 30 år,så kansje.

Renten kan bli skyhøy,men den kan også bli lav.

Huspriser i dag er helt ville. Man betaler 1.5 mill mer for samme hus enn hva man gjorde for 5 år siden. man skal betale 1-5 mill mere inn til banken på samme tid.

Men vi sitter vel her om ti år og sier det samme, da er vel lånene vi har nå små i forhold til de som låner om ti år.

Gjest nicola
Skrevet (endret)

Min samboer har 3.mill i huslån (jeg har ikke kjøpt meg inn enda)

Han har ca 21.000,- utbetalt + 6.500,- i husleie (Vi leier ut underetg i huset)

Han fikk altså dette lånet ALENE og det med (den gang) 350.000,- i året.

Fullt mulig med andre ord. Heldigvis har vi leieinntekter, Men han betalte faktisk lånet sitt et halvt år uten husleie.

Han betaler 13.000,- hver mnd på lånet så kommer andre regninger i tillegg, Som strøm + boligutgifter.

Han har firmabil med fri bruk. (skattetrekk for bilen er tatt med i hans månedslønn)

Jeg betaler strøm annenhver mnd + 5.000,- på mitt eget billån.

Handling av mat + andre nødvendige ting deler vi på.

Endret av nicola
Gjest nicola
Skrevet

Huset ble bygd for 2 år siden forresten! ;) Må legge til at min lønn er i underkant av 13.000 utbetalt hver mnd.

Vi har alikevell rå til å reise på 1-3 utenlandsresier i året og lever helt fint!

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer har 3.mill i huslån (jeg har ikke kjøpt meg inn enda)

Han har ca 21.000,- utbetalt + 6.500,- i husleie (Vi leier ut underetg i huset)

Han fikk altså dette lånet ALENE og det med (den gang) 350.000,- i året.

Fullt mulig med andre ord. Heldigvis har vi leieinntekter, Men han betalte faktisk lånet sitt et halvt år uten husleie.

Han betaler 13.000,- hver mnd på lånet så kommer andre regninger i tillegg, Som strøm + boligutgifter.

Han har firmabil med fri bruk. (skattetrekk for bilen er tatt med i hans månedslønn)

Jeg betaler strøm annenhver mnd + 5.000,- på mitt eget billån.

Handling av mat + andre nødvendige ting deler vi på.

Hvis han bare betaler 13,000 så har han enten tatt lånet på over 30år, eller så er det ikke på 3mill.

En som tjener 350,000 burde ikke ta lån på 1.5mill engang. Så hvis han faktisk fikk dette lånet, så var det pga lån strekt utover lengre enn normalt + leieinntekter.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis han bare betaler 13,000 så har han enten tatt lånet på over 30år, eller så er det ikke på 3mill.

En som tjener 350,000 burde ikke ta lån på 1.5mill engang. Så hvis han faktisk fikk dette lånet, så var det pga lån strekt utover lengre enn normalt + leieinntekter.

Jeg tjenër 350,000 i året, vil skaffe større bolig

og har egenkapital på 600,000 - hvor mye kan jeg låne?

ingen annen gjeld.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjenër 350,000 i året, vil skaffe større bolig

og har egenkapital på 600,000 - hvor mye kan jeg låne?

ingen annen gjeld.

Du Kan sikkert få lånt 1.4 mill, men om du burde, det er en annen sak.

Gjest Harriet
Skrevet

Hvis han bare betaler renter så kan det stemme med 13.000. Mange unge idag får lånet avdragsfritt og da eiendomsmarkedet er så hett som det er for tiden så kan man tjene gode penger på forholdsvis kort tid.

Ser ikke noe problem med avdragsfrihet de første årene.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 3,2 mill i boliglån, inntekt på 1,1. Studielån i tillegg. Går greit det, men ikke akkurat fett. Ville ikke tatt opp like mye med lavere inntekt, men så er vi glad i å ha "spending money" da, noe jeg synes det er litt lite av nå.

Gjest nicola
Skrevet

Hvis han bare betaler renter så kan det stemme med 13.000. Mange unge idag får lånet avdragsfritt og da eiendomsmarkedet er så hett som det er for tiden så kan man tjene gode penger på forholdsvis kort tid.

Ser ikke noe problem med avdragsfrihet de første årene.

Han har noen måneder avdragsfritt og noen mndr med. Det er sånn avtalen er. Så noen mndr betaler han rundt 16.000!

Gjest nicola
Skrevet

Huset var i hovedsak ikke ment til å leie ut underetg. Det var noe han bestemte seg for i løpet av byggningsprossessen.

Han har aldri hatt noen problemer med å ha dette lånet og har som sagt greid seg UTEN leieinntekter også. Såklart vanskeligere de månedene han må betale 16.000-, Men heldigvis har han avdragsfritt flere måneder i året. Dvs at han da "kun" betaler rentene på 13.000,- Jeg vet faktisk ikke hvor langt løpt lånet er satt på, Men kan sikkert stemme at det er 30 år?

Han har vært heldig, Men han har en rådgiver i banken som stoler 100% på han.

AnonymBruker
Skrevet

Han har vært heldig, Men han har en rådgiver i banken som stoler 100% på han.

Tja, jeg vet ikke om jeg ville ha kalt han heldig. Vil du fremdeles si at han er heldig hvis renten nærmer seg 8 % og terminbeløpet blir over 20.000,- i måneden? Det er ikke slik at en er "heldig" når en bank er villig til å strekke seg lenger enn andre. Tvert imot kan du bli satt i en veldig vanskelig økonomisk situasjon. Når dere merker at det begynner å bli stramt de månedene han betaler avdrag på lånet allerede med den lave renten vi har i dag, bør det ringe noen varselklokker. Det kan bli kjempetøft når renten går opp.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Edit.

Endret av zuperduper
AnonymBruker
Skrevet

Vi har huslån på 3mill og 1,3 i samlet inntekt. Hadde 500 000 i egenkapital. Det går veldig greit økonomisk mtp lån og hva vi har igjen å leve for..

Gjest Harriet
Skrevet (endret)

Tja, jeg vet ikke om jeg ville ha kalt han heldig. Vil du fremdeles si at han er heldig hvis renten nærmer seg 8 % og terminbeløpet blir over 20.000,- i måneden? Det er ikke slik at en er "heldig" når en bank er villig til å strekke seg lenger enn andre. Tvert imot kan du bli satt i en veldig vanskelig økonomisk situasjon. Når dere merker at det begynner å bli stramt de månedene han betaler avdrag på lånet allerede med den lave renten vi har i dag, bør det ringe noen varselklokker. Det kan bli kjempetøft når renten går opp.

Kan ikke se at det skal være noe problem. Han har jo vist gjennom flere år har klart utgiftene alene - nå er de to.

Tror neppe rentene stiger så mye og så fort. Og det er jo alltids mulig å selge hvis det skulle bli vanskelig.

Endret av Harriet
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...