AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #1 Skrevet 6. april 2011 Hei! Jeg holder på å gjøre ferdig videregående på nks nå, og skal i følge planen begynne sykepleiestudiene til neste høst, altså 2012. Har et par spørsmål til dere som allerede har gått den veien. Jeg skal (må) studere i Bergen, men regner med at omtrent det samme gjelder for hele Norge. 1 - Hvordan var snittet deres da dere begynte på sykepleiestudiene? Hadde det mye å si videre? 2 - Hvilke fag fra videregående er det viktig å være sterk i? Naturfag er jo selvfølgelig en stor del, men er det mye/tung matte på sykepleien? 3 - En bekjent av meg holdt på med denne utdanningen for noen år tilbake, og han fortalte at man måtte ha 6 (eller A) i alle fag under studiene for å få bestått - er dette sant? Er det forresten noen som vet om det er opptak til sykepleien både vår og høst?
lillemia Skrevet 7. april 2011 #2 Skrevet 7. april 2011 1 - Hvordan var snittet deres da dere begynte på sykepleiestudiene? Hadde det mye å si videre? 2 - Hvilke fag fra videregående er det viktig å være sterk i? Naturfag er jo selvfølgelig en stor del, men er det mye/tung matte på sykepleien? 3 - En bekjent av meg holdt på med denne utdanningen for noen år tilbake, og han fortalte at man måtte ha 6 (eller A) i alle fag under studiene for å få bestått - er dette sant? Er det forresten noen som vet om det er opptak til sykepleien både vår og høst? 1 - Har ikke selv gått på sykepleierstudiet, men kjenner flere andre, og snittet de hadde var på rundt 4. 2 - Har ikke inntrykk av at det er avansert matte på sykepleien. Det er for det meste ifm. legemiddelregning, og da er det enkle gange/dele-stykker, basert på grunnleggende ferdigheter fra ungdomsskolen. De fleste jeg kjenner som gikk på sykepleien var ikke noe særlig sterk i verken naturfag eller matte, bortsett fra biologi-delen. 3 - Litt usikker på hva du mener, men det er selvsagt ikke vanlig å måtte ha A i alle fag for å bestå sykepleien. E er laveste ståkarakter, og de fleste har et snitt på C. Tror du kommer til å klare deg helt fint, så lenge du har riktig innstilling og motivasjon!
AnonymBruker Skrevet 7. april 2011 #3 Skrevet 7. april 2011 Her ser du at snittet ikke må være veldig høyt for å komme inn på sykepleiestudier: http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/10/poenggrenser_vara_hoved_10.html Ved enkelte utdanningsinstitusjoner her i Norge kommer alle som søker inn, rett og slett fordi det er så få søkere at de ikke fyller opp klassene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå