la Flaca Skrevet 4. november 2003 #21 Skrevet 4. november 2003 Han er økonomisjef og sertifisert revisor, jeg er grafisk designer og utdannet innen kunst og formgiving. Følgelig er jeg fint lite interessert i økonomi og penger generelt. Jeg husker ikke hva månedslønna mi er en gang. Han konsulterer meg når avgjørelser skal taes, men ellers overlater jeg gladelig økonomien til ham. Selvfølgelig særdeles ufornuftig av meg, og til skam for den kvinnlige del av befolkningen, men sånn er jeg nå... PS: Kan slenge på at mitt største ønske er å gå hjemme med barna våre, stryke skjortene hans, og overraske med kulinariske delikatesser når han kommer fra jobb, og jeg driter i at jeg heller burde jage etter en "karriere"!
Bokalven Skrevet 4. november 2003 #22 Skrevet 4. november 2003 Er dette sant? Er det sånn hos deg også? Tja... Ikke helt. Selv om det kanskje kan se slik ut. Saken er den at lånet hovedsaklig står på ham. Begges navn står på selve lånet, men han får tilsendt regningen. Av praktiske årsaker betaler jeg min del av lånet direkte til ham. Han har heller ikke noe studielån, mens jeg, derimot, kommer til å få en god del når jeg er ferdig studert. Studielånet vil hele og alene bli mitt ansvar.
Fakse Skrevet 4. november 2003 #23 Skrevet 4. november 2003 Vi tar alle avgjørelser sammen, noe som inkluderer både store og små økonomiske avgjørelser. Men siden jeg fortsatt er student går det meste ut og inn av hans konto, så spør du banken vår er det nok han de ser på som "sjefen" tenker jeg Huslånet står på han, siden en student ikke er så mye verd på den fronten, men ellers er det vel fint fordelt, så blandt annet strøm og telefon står på meg. Husleia fra leietakerene kommer inn på hans konto siden det er han lånet står på. Rent praktisk altså.
Ingeborg Skrevet 4. november 2003 #24 Skrevet 4. november 2003 Hos oss er det min konto lånet trekkes fra og leiligheten er tinglyst i mitt navn - så setter han inn penger hos meg. Så her er det jeg som har ansvaret for akkurat huset. Så har vi en felles konto der vi setter inn penger til felles regninger, den er det han som har kontrollen med.
Gjest Anonymous Skrevet 4. november 2003 #25 Skrevet 4. november 2003 hos oss er det også stor forskjell på hvordan vi gjør det i praksis og på papiret.. mye står på han fordi jeg fremdeles er student.. (han får billigere forsikring gjennom fagforening og har gode løsninger på nettbank gjennom jobben osv osv) men jeg studerer økonomi og er den store "planleggeren" i familien.. så du ser.. det er ikke alltid så ille som det ser ut som.. det kan jo være noe der i den undersøkelsen også..
Bokalven Skrevet 4. november 2003 #26 Skrevet 4. november 2003 så du ser.. det er ikke alltid så ille som det ser ut som.. det kan jo være noe der i den undersøkelsen også.. Det tror jeg også.
Gjest Anonymous Skrevet 4. november 2003 #27 Skrevet 4. november 2003 Det tror jeg også. jeg både tror og håper.. at få voksen mennesker, både menn og kvinner, overlater økonomien i sin helhet til en partner.. det er snakk om å være deltakende i en beslutningsprosess som er med på å forme livet ditt.. og det er snakk om å være i stand til å klare hele rukla selv på et blunk (om partneren skulle bli utsatt for noe f.eks)
Gjest Zalomine Skrevet 4. november 2003 #28 Skrevet 4. november 2003 Telefon og strøm og internett STÅR på ham ja (rent teknisk, en av oss måtte det da være) men de er jo ikke noe mer hans ansvar av den grunn. For øyeblikket tjener jeg mest, men vi anser alle våre penger som VÅRE, ikke noen er MINE, så hvem som betaler regningene (det går ut av min konto, han overfører til meg når min er tom) er en rent teknisk detalj. Felles økonomi, felles ansvar.
Gjest agurk Skrevet 4. november 2003 #29 Skrevet 4. november 2003 Vi har delt økonomi, men jeg styrer og steller med de store tingene, for da vet jeg iallefall at de blir gjort..
Gjest Madam Felle Skrevet 4. november 2003 #30 Skrevet 4. november 2003 Her ihuset er det meg som har med huslån å gjøre, men det kan jo ha med at det er jeg som eier leiligheten vi bor i. Jeg har heller ikke noe problem med å tegne forsikring eller noe annet
Gjest Anonymous Skrevet 4. november 2003 #31 Skrevet 4. november 2003 hjelp det var da svært så mye pepper jeg skulle få da, skulle aldri svart på denne tråden. bare til opplysning; jeg KAN styre pengene mine selv, har gjort det I ÅREVIS før jeg giftet meg. men når vi nå flyttet sammen ble vi enige om at han styrer det meste av økonomien siden han er fantastisk flink med penger, men hadde noe skjedd med ham har jeg såpass erfaring med det selv at selvsagt klarer jeg meg alene. uff, dette er vel grunnen til at man ikke skal skrive korte innlegg, må utdype alt man skriver for sikkerhets skyld. Iset
Gjest gjest1 Skrevet 5. november 2003 #33 Skrevet 5. november 2003 Stakkars Iset - du må nok skrive litt mer utfyllende ja. Pepper for dette og pepper for det med broren din og internett.... sånn er det vet du, vi elsker å hakke vi kvinner, og da er det om å gjøre og ikke legge seg til for hogg da. Med mindre man gjør det for å få litt kok og action da - det skaper jo litt liv! :klem2:
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2003 #34 Skrevet 5. november 2003 deg jeg sa var ikke ment som hakking, men som oppmuntring til å tro mer på dine egne ever til å styre din egen økonomi.. og som en oppmuntring til å ta del i prossessen selv om du skulle overlate mye til han.. overlat ikke alt.. vær deltakende.. og det er bare ment positivt!!
Gjest gjest1 Skrevet 5. november 2003 #35 Skrevet 5. november 2003 Han har lån på hus og bil, men dette kun fordi eg ikkje er ferdig med utdannelsen min enno. Elles deler vi ansvaret. Sjølvsagt.
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2003 #36 Skrevet 5. november 2003 Elles deler vi ansvaret. Sjølvsagt. my point exactly!!
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2003 #37 Skrevet 5. november 2003 my point exactly!! oi.. denne var litt uklar.. poenget mitt er at det er en selvfølge at man deler ansvaret.. hvem som utfører div papirarbeid i den sammeheng er et helt annet spørsmål..!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå