AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #1 Skrevet 6. april 2011 Jeg skal snart ut og fly, men har veldig flyskrekk. Min mor har tilbudt meg noen valium, men er ikke helt sikker på om det er lov å ta med seg inn på flyet? Må man vise resept eller noe i så fall eller... hvordan fungerer det? Mvh. en liten nervøs en
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #3 Skrevet 6. april 2011 Jeg har hatt med meg allergipiller i håndbagasjen minst 20 ganger uten at noen spørsmål har blitt stilt, men jeg tror det finnes en liste over hvilke piller man må være forberedt på å vise resept for hvis man blir spurt.
Tussilago_2 Skrevet 6. april 2011 #4 Skrevet 6. april 2011 tror ikke dette er et problem innenlands. Men skal du utenlands må du ha med papirer fra lege på at du trenger medisiner osv. Husker ikke helt hva papiret heter, men fastlegen vet nok dette... (Dette gjelder iallefall vanedannende medisiner, og ganske sikker på at valium er blandt disse...) P-piller også videre går som regel greit, men alltid ha de i orginalpakningen...
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #5 Skrevet 6. april 2011 tror ikke dette er et problem innenlands. Men skal du utenlands må du ha med papirer fra lege på at du trenger medisiner osv. Husker ikke helt hva papiret heter, men fastlegen vet nok dette... Skal til Sverige. Tror jeg rekker en legetime før det, men visste ikke helt om det var nødvendig. Er det noen kriterier for å få skrevet ut valium? Hun (legen) vet at jeg har slitt med angst (tar piller for det også).
Sugerøret Skrevet 6. april 2011 #6 Skrevet 6. april 2011 http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____25478.aspx og en liste her http://www.legemiddelverket.no/upload/A%20og%20B%20preparater%2007%2007%2010.pdf Attest kan kreves for de legemidler som i henhold til innreiselandets lovgivning er å anse som narkotika eller psykotrope stoffer. Du kan få en lege til å skrive ut attest for deg OG du må ha en attest fra apoteket som kun er gyldig i 28 dager (eller 30) Dette må bestilles så vær ute i god tid. Kontakt legen og ta ting derifra.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #7 Skrevet 6. april 2011 Jeg skal snart ut og fly, men har veldig flyskrekk. Min mor har tilbudt meg noen valium, men er ikke helt sikker på om det er lov å ta med seg inn på flyet? Må man vise resept eller noe i så fall eller... hvordan fungerer det? Mvh. en liten nervøs en Du har lov, du kan ha veska full av piller for å si det sånn... Du har ikke lov å ha med deg flytende væske over 100ml igjennom sikkerhetssonen.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #8 Skrevet 6. april 2011 Jeg skal snart ut og fly, men har veldig flyskrekk. Min mor har tilbudt meg noen valium, men er ikke helt sikker på om det er lov å ta med seg inn på flyet? Må man vise resept eller noe i så fall eller... hvordan fungerer det? Mvh. en liten nervøs en i tilfelle sjekk så pleier jeg å legge to-tre piller i toalettvesken min. Boksen ligger i bagasjen som er sendt. dtte for at de som skulle sjekke ikke har noe med hva piller det er. Dette for at jeg kjenner de som jobber på flyplassen. putter de i bukselommen også. Det piper ikke i kontrolen,så du behøver ikke styre med lege osv
SmallTalk Skrevet 6. april 2011 #9 Skrevet 6. april 2011 Jeg skal snart ut og fly, men har veldig flyskrekk. Min mor har tilbudt meg noen valium, men er ikke helt sikker på om det er lov å ta med seg inn på flyet? Må man vise resept eller noe i så fall eller... hvordan fungerer det? Mvh. en liten nervøs en Reiser du innenlands eller utenlands? Pillene dine blir ikke beslaglagt på flyplassen her i Norge, men du kan få et stort problem dersom du prøver å få dem med deg inn i et annet land uten ditt navn på esken og papirer fra apoteket på at du må ha de med deg. I værste fall blir du buret inne for narkosmugling. Hadde det vært et vanlig reseptfritt legemiddel eller noe som ikke er sentralstimulerende (f.eks antibiotika) så hadde det ikke spilt noen rolle. Cluet her er at det er et B-preparat og det kan skape problemer for deg.
Supraspinatus Skrevet 6. april 2011 #10 Skrevet 6. april 2011 Ikke noe problem å ha med seg piller på flyplassen. De eneste som kan ta fra deg dem er politiet eller tollen (dersom du er på vei inn i Norge). Så om du har et par tabletter i håndbagasjen som du skal ta ombord i flyet, eller rett før, så er det ingen som kommer til å reagere. Med det sagt, dersom du går til fastlegen din før du reiser og forklarer at du har flyskrekk, så skal du ikke se bort i fra at du får skrevet ut noe beroligene i lav dose. Jeg vet at du sikkert har hørt det før, men det er slett ikke farlig å fly. Mange blir likevel nervøse og urolige, spesielt av lyder og vibrasjoner. Forklar for kabinpersonalet at du har flyskrekk. Da vil de sørge for at du får en så behagelig tur som mulig ved å forklare forskjellige fenomener underveis.
Pingting Skrevet 6. april 2011 #11 Skrevet 6. april 2011 Du har lov, Joda, men nå la jo nettopp Kårky ut en link som viser klart og tydelig at man må ha attest for enkelte medikamenter. Så hvorfor påstår du noe annet? (det var mest et retorisk spørsmål, det andre svaret ditt avslører strengt tatt at du enten er et troll eller mindre begavet) 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #12 Skrevet 6. april 2011 i tilfelle sjekk så pleier jeg å legge to-tre piller i toalettvesken min. Boksen ligger i bagasjen som er sendt. dtte for at de som skulle sjekke ikke har noe med hva piller det er. Dette for at jeg kjenner de som jobber på flyplassen. putter de i bukselommen også. Det piper ikke i kontrolen,så du behøver ikke styre med lege osv Hva slags medisiner bruker du da som du ikke tør å vise fram? Dersom medisinene er av den typen som krever attest fra lege, så er det jo ikke noe problem. Er det livsnødvendige medisiner skal man dem med i håndbagasjen fordi 1) innsjekket bagasje kan komme på avveie og/eller 2) man vet aldri hvem som kikker i bagasjen din mens den er utenfor din kontroll. "Å styre med lege osv" er en ganske billig løsning dersom man skulle komme utfor en rutinekontroll eller narkotikahunder og bli tiltalt for smugling. 1
9naah Skrevet 6. april 2011 #13 Skrevet 6. april 2011 Du må ha resept med om det er noe som er ifra legen/apoteket. Men om det er vanlig ibux, paracet eller pinex, så trenger du ikke noe resept på det. Altså det du kan få uten resept, trenger du ikke resept på. Men det du trenger resept på, må du ha resept til..
Pingting Skrevet 6. april 2011 #14 Skrevet 6. april 2011 (endret) Altså det du kan få uten resept, trenger du ikke resept på. Men det du trenger resept på, må du ha resept til.. Fra linken Kårky la ut: Hvilke legemidler omfattes av Schengen-bestemmelsene? Det bør i henhold til Schengen-konvensjonen kunne fremlegges attest dersom den reisende medbringer legemidler inneholdende narkotika eller psykotrope stoffer. Attest kan kreves for de legemidler som i henhold til innreiselandets lovgivning er å anse som narkotika eller psykotrope stoffer. Edit: hei og hopp, nå svarte jeg litt for fort, beklager! Du skrev jo "resept", du - jeg leste feil og så "attest". Man må ikke nødvendigvis ha resept, en legeerklæring eller etikett med navn på pilleboksen holder som dokumentasjon på at det er dine medisiner. (hentet herfra) Endret 6. april 2011 av Pingting
9naah Skrevet 6. april 2011 #15 Skrevet 6. april 2011 Fra linken Kårky la ut: Edit: hei og hopp, nå svarte jeg litt for fort, beklager! Du skrev jo "resept", du - jeg leste feil og så "attest". Man må ikke nødvendigvis ha resept, en legeerklæring eller etikett med navn på pilleboksen holder som dokumentasjon på at det er dine medisiner. (hentet herfra) Det var det jeg mente Navn på pilleboksen. Jeg er veldig reisevant, og det er igrunn det eneste en trenger å ha. Om det ikke er navn på boksen som en kjøper i butikken/apoteket uten resept på det, da trenger en ikke bekymre seg på det. Men om man har resept på noe, så må navnet stå på boksen/pille-esken
SmallTalk Skrevet 6. april 2011 #16 Skrevet 6. april 2011 Det var det jeg mente Navn på pilleboksen. Jeg er veldig reisevant, og det er igrunn det eneste en trenger å ha. Om det ikke er navn på boksen som en kjøper i butikken/apoteket uten resept på det, da trenger en ikke bekymre seg på det. Men om man har resept på noe, så må navnet stå på boksen/pille-esken Det er ikke alltid dette er nok. Er det snakk om vanedannende preparater (rød trekant), så må man ha attest fra apotek for å ha dem med innenfor EØS/Schengen. Skal man utenfor dette, så lønner man seg på å ha med attest fra lege på at man må ha med seg medisinene sine. Da holder det ikke kun med riktig navn på esken, ettersom man i værste fall kan bli tatt for narkosmugling uten. Har reist på feie med folk som har hatt blant annet Vival i håndbagasjen, og har disse har alltid hatt med seg papirer fra apotek eller lege på innelomma.
9naah Skrevet 6. april 2011 #17 Skrevet 6. april 2011 (endret) Det er ikke alltid dette er nok. Er det snakk om vanedannende preparater (rød trekant), så må man ha attest fra apotek for å ha dem med innenfor EØS/Schengen. Skal man utenfor dette, så lønner man seg på å ha med attest fra lege på at man må ha med seg medisinene sine. Da holder det ikke kun med riktig navn på esken, ettersom man i værste fall kan bli tatt for narkosmugling uten. Har reist på feie med folk som har hatt blant annet Vival i håndbagasjen, og har disse har alltid hatt med seg papirer fra apotek eller lege på innelomma. Jeg har alltid bare hatt navnet på boksen/esken. Og det har alltid vært nok. Og jeg har bare medisin med rød trekant på.. Kan ikke bli tatt for nakrosmuglig om det er den orginale papirgreia som er på..en for all del, bare ta med deg unødvendige papirer når du skal ut å reise. Endret 6. april 2011 av 9naah
SmallTalk Skrevet 6. april 2011 #18 Skrevet 6. april 2011 Jeg har alltid bare hatt navnet på boksen/esken. Og det har alltid vært nok. Og jeg har bare medisin med rød trekant på.. Kan ikke bli tatt for nakrosmuglig om det er den orginale papirgreia som er på..en for all del, bare ta med deg unødvendige papirer når du skal ut å reise. Så rart at f.eks folk med epilepsi må innom apoteket for å få papirer på medisindepotet sitt før de reiser, da... Helt ærlig så stoler jeg mer på informasjon fra apotek og lege enn fra deg. Helt ærlig så tror jeg at det er du som bedriver et sjansespill her. Det at du velger å gi blanke i de internasjonale reglene som gjelder er ditt problem, men ikke oppfordre andre til å gjøre det samme. 1
9naah Skrevet 6. april 2011 #19 Skrevet 6. april 2011 Så rart at f.eks folk med epilepsi må innom apoteket for å få papirer på medisindepotet sitt før de reiser, da... Helt ærlig så stoler jeg mer på informasjon fra apotek og lege enn fra deg. Helt ærlig så tror jeg at det er du som bedriver et sjansespill her. Det at du velger å gi blanke i de internasjonale reglene som gjelder er ditt problem, men ikke oppfordre andre til å gjøre det samme. Så rart at jeg faktisk går på epilepsimedisin da 1 2 Står ingenting om at man må ha med papirer på at de er dine. Navnet ditt står på, det er alt som trengs for dokumentasjon.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #20 Skrevet 6. april 2011 Jeg kan faktisk ikke se at noen av de vanlige epilepsimedisinene står på lista over medikamenter som krever Schengen-attest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå