Gå til innhold

barnehagetid i påsken

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har valgt å ha poden i barnehage man/tirs i påskeuken. Kortere dager siden jeg ikke selv skal på jobb men har mye som skal ordnes før vi reiser vekk torsdag. Ungen liker seg veldig godt i bhg og vil gjerne være der litt disse dagene å leke seg(han fikk velge).

Vi har levert inn svarslipp på dette for noen uker siden.

Idag sa jeg at det er mulig han ikke kommer tirsdagen da jeg nettopp fikk vite at vi får besøk av tanten til barnet mandag kveld til onsdag morgen. Sa ifra om dette i bhg isted, men de sier at siden vi har skrevet at han kommer så MÅ han komme. Er ikke bhg der for vårt behov? Vi betaler jo tross alt for full plass og matpenger utenom. Skjønner at det skal gå opp med ansatte i ferien, men likevel.

Må jeg ringe ham inn "syk"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh... hvis det var motsatt at barnet ikke skulle komme, men plutselig kom, så hadde jeg skjønt det, men hvis barnet ikke kommer allikevel så må jo det være positivt?

Kan ikke helt skjønne problemet med at det blir et barn færre? Det er jo du selv som bestemmer over barnet ditt. Ingen kan tvinge deg til å ha ungen der. Synes det hørtes veldig rart ut fra barnehagens side.

Skrevet

Det er et stort problem for mange barnehager at foreldre melder på barn som aldri dukker opp, så jeg kan litt forstå at de ansatte blir oppgitt. Kanskje den ansatte du pratet med var en av de som ikke fikk fri i påsken fordi det var for mange barn påmeldt?

Men at du nå sier ifra på forhånd er faktisk mye bedre enn at han "plutselig" er syk, og det blir også feil å si at oppmøte er obligatorisk. Prøv å få avklart nå om barnet kommer eller ikke, og så gir du beskjed til barnehagen. De fleste steder er påmelding bindene, men det har ingen negative konsekvenser for foreldrene dersom de ikke benytter seg av plassen allikevel.

Skrevet

Har alltid hatt inntrykket i bhg at de bare er glade dersom man sier ifra såfort man får vite det, da kan de ha mulighet til å gi noen en ekstra fridag likevel.

De synes som regel det er bedre man sier ifra, enn å bare la være å si noe.

Derimot eneste de er nøye på er at man ikke leverer likevel dersom man har satt opp fri. Da står de jo fort med for lite bemanning dersom flere gjør det samme.

Si ifra på nytt igjen til en annen; si bare ifra at vi har satt opp at h*n skal komme, men den dagen blir h*n hjemme likevel pga at vi får familiebesøk som vi først fikk vite om nå. Kan jo legge til en; tenkte det var fint om dere fikk vite det nå og ikke samme dagen som h*n skal være hjemme likevel.

AnonymBruker
Skrevet

ts her..

Jeg så på tavla at 13 av 15 barn er påmeldt disse dagene, så det er vel ikke mange av de voksne som får fri nei. Men jeg tar ham ut uansett jeg. Det må da vel være åpning for at ting kan forandre seg i løpet av noen uker. Fristen for å svare var jo i beg av mars, og for oss som jobber turnus kan jo ting forandre seg. Jeg fikk jo plutselig fri i påska og det fikk jeg selv vite etter at lappen var levert inn.

Skrevet

i min barnehage leverer vi også ut sånne lapper hvor man skal krysse av hvilke dager man kommer i påsken eller ikke.

Disse bruker vi til å se hvem som skal ha fri, med tanke på ferie for personalet.

Allikevel vet vi at mange av de som krysser seg inn, ofte ikke kommer- men at foreldrene har krysset for sikkerhetsskyld. For har man sagt at man skal ha fri, men kommer allikevel er der verre..

Det at noen barn ekstra har fri er da bare koselig både for de som har fri, og for de som blir igjen.

Dagene før påske, jul osv. er det ofte færre unger, og voksentettheten blir jo større en på "vanlige" dager. Disse dagene koser vi oss ekstra.. Lager f.eks.pannekaker (noe vi ikke gjør så ofte med 25 barn på avdeling..), maler med hender og føtter på et stort ark, tar en uplanlagt tur til biblioteket/ kunstutstilling/ dyrebutikken, lager kino og ser en film osv..

Mye man kan gjøre med de små, og det er viktig å kose seg litt ekstra når det er rom for det :)

Det at barnehagen mener at barnet MÅ komme når du har sagt at barnet skal komme er jo bare tull... Synes du bør ta det opp med styreren jeg, for det er jo unødvendig å komme med slike kommentarer til foreldre. At et barn får ekstra fridager sammen med foreldrene i en ellers hektisk hverdag er jo bare flott :)

Skrevet

Vi har også sånne lapper. Skjønner jo personalet som må planlegge fri og ferie. Virker som det er mange som har fri, men ingen av oss har jobber hvor vi kan ta oss fri på vanlige dager. I romjula var de bl.a kun to stykker i barnehagen, på tvers av alle avdelingene. Altså ca 80 barn hadde fri...

Litt teit av foreldre og krysse av for ungen skal komme for sikkerhets skyld. De fleste klarer å planlegge. Når det er sagt burde det ikke være noe problem å ombestemme seg. Hvertfall ikke den veien, og ikke når du sier i fra på forhånd.

Skrevet

Litt teit av foreldre og krysse av for ungen skal komme for sikkerhets skyld. De fleste klarer å planlegge. Når det er sagt burde det ikke være noe problem å ombestemme seg. Hvertfall ikke den veien, og ikke når du sier i fra på forhånd.

Synes ikke det er teit, det kommer an på hvilken jobb man har. Er man selvstendig og avhengig av oppdrag så er det ikke sikkert man vet om man skal jobbe de dagene eller ikke... Jobber man i helsevesenet kan det jo hende man ikke vet med sikkerhet, har man f.eks bakvakt natten før kan jo barnet være hjemme hvis det ikke skjedde noe den natten, men ble man ringt til og man var ute og jobber den natten er det greiest at barnet er i barnehagen..

Skrevet

Jepp, enig. De fleste kan planlegge skrev jeg.

AnonymBruker
Skrevet

jeg jobber i barnehage og vi gir ut lapper som en bindende pga avvikling av ferie til personalet. Har du satt opp barnet på fri, kan ikke barnet komme i bhg, men har du satt opp at barnet kommer, og gir beskjed om at barnet ikke kommer likvel blir vi alldeles ikke sure for det. Vi syns det er litt dumt dersom foreldrene ikke gir beskjed på forhånd. Altså at de ringer samme dag eller ikke ringer i det hele tatt. dette fordi det plutselig da er mye mindre barn enn antatt, og flere av personalet kunne tatt ut ferie denne dagen... Bare gi beskjed om at barnet har fri likevel. Blir personalet sure for det (noe jeg syns hørtes merkelig ut) tar du det videre til styrer :)

• Liker 3
Skrevet

jeg jobber i barnehage og vi gir ut lapper som en bindende pga avvikling av ferie til personalet. Har du satt opp barnet på fri, kan ikke barnet komme i bhg, men har du satt opp at barnet kommer, og gir beskjed om at barnet ikke kommer likvel blir vi alldeles ikke sure for det. Vi syns det er litt dumt dersom foreldrene ikke gir beskjed på forhånd. Altså at de ringer samme dag eller ikke ringer i det hele tatt. dette fordi det plutselig da er mye mindre barn enn antatt, og flere av personalet kunne tatt ut ferie denne dagen... Bare gi beskjed om at barnet har fri likevel. Blir personalet sure for det (noe jeg syns hørtes merkelig ut) tar du det videre til styrer :)

Dette høres vettugt ut, og er helt i tråd med hva som ble praktisert i barnehagen der ungene våre gikk.

Var jeg usikker på om de skulle være hjemme eller ikke sa jeg ifra om det, krysset jeg av for at at de skulle komme, og ga ordentlig beskjed så fort jeg visste sikkert.

Hadde jeg fått beskjed om at de måtte komme hvis de var påmeldt hadde jeg virkelig blitt sur.

• Liker 1
Skrevet

Signerer: slik er det hos oss også. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...