pusleline Skrevet 6. april 2011 #1 Skrevet 6. april 2011 Jeg er ikke vant til kjæledyr fra oppveksten, og de jeg nå bor sammen med har hund. Nå er det vår,alt er vått og skittent, allergien min blomstrer opp - hva gjør jeg? Først og fremst tenker jeg på renhold inne i huset, men også for at allergien min ikke skal ta helt av. Noen tips? Jeg går forresten på allergimedisin, men hjelper lite når det står på som værst.
Gjest Consensio Skrevet 6. april 2011 #2 Skrevet 6. april 2011 De burde jo tørke hunden godt før de går inn i huset. Er hunden langhåret/mye pels? Da kan det lønne seg (spesielt i røyteperiodene) å gre hunden oftere. Dette kan man lett gjøre når man står ute slik at man slipper virvlende hår rundt omkring innendørs. Ellers prøve å ha minst mulig tekstiler inne. Dette hjelper veldig for min mann som egentlig er allergisk mot pelsdyr. Vi har ikke gulvtepper eller masse pledd liggende i stua. Jeg støvsuger hver dag, og mopper over etterpå. Det tar jo ikke lange tiden dersom man ikke har et veldig stort hus. Om mulig, så unngå at hunden er på soverom, baderom, i sofaen og andre steder en hund strengt tatt ikke trenger å være. Jo flere rom som er relativt fritt for hundehår, jo bedre. Min hun har bare tilgang til stua og kjøkkenet. Alle andre rom er lukket og forbudt. Luft godt, gjerne skikkelig gjennomtrekk, minst en gang om dagen...det hjelper jo veldig for luften inne. Dersom du er allergisk mot pollen, så har jeg hørt at det kan hjelpe å ha slik netting i vinduet på soverommet (slik netting med bittesmå hull bare). Da kan de likevel ha vinduet åpent, men slippe mye av pollenstøvet. Ingen personlig erfaring her, bare hørt det fra andre. Hva slags hund er det? Og har dere hage/veranda? Er muligheten der for at hunden kan være mye ute i hagen for eksempel? Mange hunder syns jo det er bedre å tilbringe dagen utendørs enn innendørs. Husker min gamle hund, han ville bare inn når han var syk. Ellers kunne han sitte i hagen hele dagen og bare kose seg.
pusleline Skrevet 6. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 6. april 2011 Det er en bortskjemt voksen schäfer som stort sett gjør som den vil. Den kommer ikke i vår seng, og som regel ikke i sofaen. Den er ute hele dagen, og dermed veldig møkkete etterpå. Av og til skulle jeg ønske det var en liten valp som jeg kunne være med på å foprme og oppdra - det er litt sent med store forandringer for den voksne hunden nå regner jeg med (da må jeg også selfølgelig få med emg kjæresten og hans barn...).
Gjest Consensio Skrevet 6. april 2011 #4 Skrevet 6. april 2011 Uff, høres ikke bra ut. Kanskje dere burde vaske hunden oftere (men ikke for ofte, da det ikke er bra for hunden). Men gre pelsen godt kan jo hjelpe en god del. Da får man jo bort en hel del møkk også i tillegg til at pelsen blir bedre og ikke mister så mye pels. Hvor store er barna da? Kanskje dere kan ha et lite familiemøte hvor du tar opp problemet. Kanskje barna kan hjelpe til med å støvsuge, eller gre hunden hver gang den har vært ute og skal inn (trenger jo ikke gre den skikkelig, men få av en del løs pels)
pusleline Skrevet 12. april 2011 Forfatter #5 Skrevet 12. april 2011 Det er egentlig tenåringen i huset som "eier" hunden og dermed skal ta vare på den, men det er nok ikke stilt store krav til dette ansvaret. Men, kanskje det å gre den ville hjelpe en del - skal foreslå det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå