Mann 42 Skrevet 6. april 2011 #1 Skrevet 6. april 2011 (endret) Fra tid til annen er det en tråd om bibelkoder på forumet. For noen representerer bibelkoder et bevis for både bibelens sannhet og gudens allvitenhet. Mange som beskjeftigere seg med bibelkoder, har funnet henvisninger til nøkkelhendelser i moderne tid, og både katastrofer og politiske hendelser har blitt "forutsagt". Men er det egentlig noen grunn til å tro på dette? Shane Killian`s demonstrerer i disse tre videoene hvorfor det ikke er det. Jeg er fullstendig klar over at å skrive om dette på disse sidene, sannsynligvis er en kombinasjon av å preke til koret, og til døve ører, men om det skulle være noen av dere som har hørt om bibelkoder og tenkt at "Hmmm, det var interessant. Lurer på om det kan være noe i det, likevel", så kan kanskje videoene være av interesse. Ikke la dere stoppe av at Shane er en temmelig sarkastisk fyr som ikke hører på Phil Plait. (Iallfall ikke når Plait sier "don`t be a dick!") Innholdet står på egne ben, og ville gjort det selv om Shane IKKE hadde delt sine "What the fuck!!-moments" med oss. Enjoy. BTW: Hovedretten serveres i video nr 3, så jeg anbefaler at man tar dem i rekkefølge. Endret 6. april 2011 av Mann 42 2
Mann 42 Skrevet 6. april 2011 Forfatter #2 Skrevet 6. april 2011 (endret) Av en eller annen grunn, er det ikke lov å sette inn mer enn 2 mediafiler i en og samme posting, så her kommer da link nr 3 for seg. Her får vi et nytt perspektiv på Darwin: Når man anvender den samme teknikken på Darwins "Om artenes opprinnelse", som søkerne etter bibelkoder benytter på Det Gamle Testamente, finner man akkurat de samme "forutsigelsene" om mordet på Rabin, Lady Dianas død (komplett med navnet på sjåføren og kjæresten), Kennedy-mordet, og så videre. Og det slutter med en artige demonstrasjon av det VIRKELIGE potensialet som ligger i slike skip sequence-koder, dersom det blir gjort med fullt overlegg i stedet for tilfeldig. Noe enhver kryssordforfatter antakelig kunne fortalt oss. Endret 6. april 2011 av Mann 42 2
RPM Skrevet 6. april 2011 #3 Skrevet 6. april 2011 (endret) Av en eller annen grunn, er det ikke lov å sette inn mer enn 2 mediafiler i en og samme posting, så her kommer da link nr 3 for seg. Her får vi et nytt perspektiv på Darwin: Når man anvender den samme teknikken på Darwins "Om artenes opprinnelse", som søkerne etter bibelkoder benytter på Det Gamle Testamente, finner man akkurat de samme "forutsigelsene" om mordet på Rabin, Lady Dianas død (komplett med navnet på sjåføren og kjæresten), Kennedy-mordet, og så videre. Og det slutter med en artige demonstrasjon av det VIRKELIGE potensialet som ligger i slike skip sequence-koder, dersom det blir gjort med fullt overlegg i stedet for tilfeldig. Noe enhver kryssordforfatter antakelig kunne fortalt oss. Liker ikke helt det med å finne lady diana og yitzak rabin og sånne personer i bibelkoder, frem og tilbake og kryss og tvers. Men det å finne i Jesaja som har 66 kapitler som bibelens 66 kapitler, 39 kapitler om dom, og og de siste 27 om utfrielse, lik GT og NT, og finne om døperen Johannes i 40. kapittel vers 3. Og i Matteus som er den 40.ende boka i kapittel 3 handler om Johannes. Eller de mange "I AM" i kapittel 43, hvor det i Johannes-evangeliet som er den 43. boka i bibelen sies mange "I AM" av Jesus. Eller i Jesaja kapittel 5 som har mange ve-rop, og Matteus motstykke kapittel 5 om saligprisningene. Og samstykket i 5. Mos bok som omhandler forbannelsene og velsignelsene. Og likheten mellom Jesaja kapittel 5 som er den 23. boka i bibelen med Matteus kapittel 23 sine mange ve-rop. Og da forstår jeg godt Esekiel sitt syn om hjulene som går inni hverandre. Salme 119 sine 176 vers er tilegnet 8 vers til hver av de 22 hebraiske bokstavene. De 22 Apostel brev, Åpenbaringens 22 kapitler. Bibelhjulets mønster. Da begynner det å ligne utilfeldigheter for lenge siden for min del. Eller likheten mellom alt som omhandler Matteus kapittel 27 som har 66 vers med Daniel kapittel 6 som er den 27. boka i bibelen. Endret 6. april 2011 av RPM 1
Mann 42 Skrevet 6. april 2011 Forfatter #4 Skrevet 6. april 2011 RPM, dette dreier seg om de konkrete spådommene som en del mennesker, inkludert flere lærde rabbinere, mener at man kan finne i det gamle testamente. De har gravd frem navn på mange berømte rabbinere helt opp til vår tid, og et forvarsel om snikmordet på Yitzhak Rabin, mm. Så ikke den typen tallmessige sammenhenger som du snakker om her. Foreslår at du holder deg til saken Dersom jeg skulle svare, så må jeg nesten si at jeg ser ikke helt det skjellsettende ved at det er en numerologisk sammenheng i kapittel-inndelingen, og vil også poengtere at hverken det nye eller det gamle testamentet opprinnelig hadde noen inndeling i vers, slik at evt sammenhenger DER i aller høyeste grad må sies å være konstruert i ettertid. Det er forøvrig flott at du er skeptisk til iallfall NOEN bibelkoder.
Ayana Skrevet 6. april 2011 #5 Skrevet 6. april 2011 Det står i det nye testamentet at den hellige ånd skal komme til alle vi som tror, slik at vi skal få innsikt. Jeg forstår ikke at ikke-kristne som leter etter ting på denne måten, vil finne noe av betydning. Man må velge å følge Jesus og få den hellige ånd i gave, og så kan man jo eventuellt lete etter skjulte meldinger i Bibelen. Jeg på min side, har nok med de åpenbare meldingene. Altså det om Jesu liv og hvordan leve livet sitt for Gud:) 3
Mann 42 Skrevet 7. april 2011 Forfatter #6 Skrevet 7. april 2011 Det står i det nye testamentet at den hellige ånd skal komme til alle vi som tror, slik at vi skal få innsikt. Jeg forstår ikke at ikke-kristne som leter etter ting på denne måten, vil finne noe av betydning. Man må velge å følge Jesus og få den hellige ånd i gave, og så kan man jo eventuellt lete etter skjulte meldinger i Bibelen. Jeg på min side, har nok med de åpenbare meldingene. Altså det om Jesu liv og hvordan leve livet sitt for Gud:) Du fikk ikke med deg poenget. Slike "meldinger" kan man finne i en hvilken som helst tekst med den metodikken som brukes til å finne de sk "bibelkodene". Ergo er ikke kodene noe bevis på at det er noe spesielt med bibelen, de er en egenskap som bibelen deler med alle bøker. Så med mindre f.eks Darwins "Om artenes opprinnelse" eller "Moby Dick", eller "Skatten ¨på sjørøverøya", eller "Lotta og Ginas hete Ibiza-netter" også er guddommelig inspirert, betyr ikke kodene noe som helst. Tilfeldige samlinger av bokstaver.
sofiemyr Skrevet 7. april 2011 #7 Skrevet 7. april 2011 Du fikk ikke med deg poenget. Slike "meldinger" kan man finne i en hvilken som helst tekst med den metodikken som brukes til å finne de sk "bibelkodene". Ergo er ikke kodene noe bevis på at det er noe spesielt med bibelen, de er en egenskap som bibelen deler med alle bøker. Så med mindre f.eks Darwins "Om artenes opprinnelse" eller "Moby Dick", eller "Skatten ¨på sjørøverøya", eller "Lotta og Ginas hete Ibiza-netter" også er guddommelig inspirert, betyr ikke kodene noe som helst. Tilfeldige samlinger av bokstaver. Men hun ER inne på noe. De som søker Sannheten i Bibelen finner den ikke i koder 1
Skvaldersjura Skrevet 7. april 2011 #8 Skrevet 7. april 2011 Enig med siste post, og for en gangs skyld med ts også. Siden jeg bl.a. har erfaring med å forfatte kryssord, er det ikke vanskelig og forstå at sammenhengen mellom tall og bokstaver før eller siden blir "kodede meldinger", OG TILFELDIG mønster som ser ut som logikk! Det samme gjelder for baklengs avspilte melodier/ sanger, som jo selvsagt før eller siden bare MÅ gi en viss "mening", om man bare spiller mange nok av dem og har ork til å sitte og høre på det! Men! - Ayana har rett, - for oss "vanlige" er det gjennom Guds Ånd vi kan lese og FORSTÅ hva det skrevne ord bringer bud om!
Mann 42 Skrevet 7. april 2011 Forfatter #9 Skrevet 7. april 2011 Men hun ER inne på noe. De som søker Sannheten i Bibelen finner den ikke i koder Hun er LITT inne på noe. De som søker sannheten i Bibelen, finner den ikke.
Gentle Skrevet 7. april 2011 #10 Skrevet 7. april 2011 Hun er LITT inne på noe. De som søker sannheten i Bibelen, finner den ikke. Ja, under forutsetning av at vi er enige om at "sannhet" er ordet som beskriver virkeligheten.
Mann 42 Skrevet 7. april 2011 Forfatter #11 Skrevet 7. april 2011 Ja, under forutsetning av at vi er enige om at "sannhet" er ordet som beskriver virkeligheten. Er det ikke det man vanligvis mener med "sannhet"?
Gentle Skrevet 8. april 2011 #12 Skrevet 8. april 2011 Er det ikke det man vanligvis mener med "sannhet"? Jeg og du, ja. Jehovas vitner kaller teologien for "sannheten", andre mener det finnes forskjellige sannheter alt etter hva man oppfatter. Jeg mener "sannhet" er en hedersbetegnelse på noe som stemmer med virkeligheten. Siden vi her på forumet legger så forskjellig betyding i ordet, er det greit å ha klarlagt hva man mener.
RPM Skrevet 9. april 2011 #13 Skrevet 9. april 2011 Vi er alle forskjellige mennesker, og noen trenger mer bevis, slike som Thomas tvileren som trodde til slutt. Uansprett om du sier at bibelkoder er dumt, så har bibelen mye skjult som vi ikke visste før troende begynte å gå inn for det som sto der, slike som Martin Luther i filmen Luther, eller samene i Kautokeino-opprøret. Det siste jeg har funnet er at bokstaven Quph på hebraisk er den 19. bokstaven i alfabetet deres og betyr "Eye of a needle". Og superkult er det at Jesus nevner det er lettere for en kamel og komme gjennom et nåløye, enn for en rik å komme til himmelen, i Matteus tipp kapittel, jo nettopp, kapittel 19. Mange tilfeldigheter her. Lik Gud kunne lure djevelen til å korsfeste Jesus og få han til å tro at han seiret, men tapte, så kan Gud bruke de som skulle skrive bibelen og legge til kapittel og vers, ikke i alle oversettelser, men sikkert originalskriften. Septuaginta.
Gentle Skrevet 9. april 2011 #14 Skrevet 9. april 2011 Lik Gud kunne lure djevelen til å korsfeste Jesus og få han til å tro at han seiret, men tapte, så kan Gud bruke de som skulle skrive bibelen og legge til kapittel og vers, ikke i alle oversettelser, men sikkert originalskriften. Septuaginta. Så Gud lurte Djevelen (egennavn, stor bokstav ) til å torturere Jesus til døde??? For en djevel!!!
Mann 42 Skrevet 9. april 2011 Forfatter #15 Skrevet 9. april 2011 Vi er alle forskjellige mennesker, og noen trenger mer bevis, slike som Thomas tvileren som trodde til slutt. Uansprett om du sier at bibelkoder er dumt, så har bibelen mye skjult som vi ikke visste før troende begynte å gå inn for det som sto der, slike som Martin Luther i filmen Luther, eller samene i Kautokeino-opprøret. Det siste jeg har funnet er at bokstaven Quph på hebraisk er den 19. bokstaven i alfabetet deres og betyr "Eye of a needle". Og superkult er det at Jesus nevner det er lettere for en kamel og komme gjennom et nåløye, enn for en rik å komme til himmelen, i Matteus tipp kapittel, jo nettopp, kapittel 19. Mange tilfeldigheter her. Lik Gud kunne lure djevelen til å korsfeste Jesus og få han til å tro at han seiret, men tapte, så kan Gud bruke de som skulle skrive bibelen og legge til kapittel og vers, ikke i alle oversettelser, men sikkert originalskriften. Septuaginta. Ja, tilfeldigheter er vel akkurat det vi må kalle det, særlig ettersom inndelingen i kapitler og vers er noe som fant sted LENGE etter at disse skriftene først ble nedtegnet.
RPM Skrevet 10. april 2011 #16 Skrevet 10. april 2011 Ja, tilfeldigheter er vel akkurat det vi må kalle det, særlig ettersom inndelingen i kapitler og vers er noe som fant sted LENGE etter at disse skriftene først ble nedtegnet. For meg er desse tilfeldighetene et svar på Guds kraft og innvirkning på det som er skrevet og da også ingen problem å innvirke også i inndelingen av kapittel og vers. Skjønner det er vanskli for en som ikke vil tro. Som bibelens 66 bøker som er helliget av Gud, så ikke flere bøker skal legges til eller trekkes fra, så viser han i Jesajas 66 kapitler, 39 kapitler om dom, og 27 siste om utfrielse. Nøyaktig som bibelens. Jesajas navn, Yeshayahuv, skrives: (Yod,10)(Shin,300)(Ayin,70)(Yod,10)(Hey,5)(Vav,6) summert opp blir det 401, samme sum som første og siste bokstav i det hebraiske alfabetet. Alef,1 og Tav,400. Alef betyr okse eller Gud. Som f.eks AB betyr Far, B eller Bet betyr hus, så betyr Far, Gud i Hus. Og Tav betyr, sign, cross. Bokstavene ser ut på gammelhebraisk som okse og kors. Shemunah som betyr 8, f.eks in the eight day they circumsised their babies. Skrives (Shin,300)(Mem,40)(Vav,6)(Nun,50)(Hey5) er lik 401 Og summen av navnet Jesus på gresk er 888. Som den 8. dagen er begynnelsen på en ny uke, samme som en ny oktav. 1.Oktav= 1*7+1=8 3.Oktav= 3*7+1=22 7.Oktav= 7*7+1=50(Year of jubilee, søk det opp) Den 8. boken er Ruths bok som har mye referanser til Jesus og bryllup. Samme som den 22. boken er Salomos Høysang til sin brud. Gikk litt av sporet her uten særlig forklaring. Beklager.
Mann 42 Skrevet 11. april 2011 Forfatter #17 Skrevet 11. april 2011 Heisann, RPM. Det jeg startet en tråd om, var kritikk av praksisen med å lete frem "skjulte budskap" ved hjelp av noen ganske spesifikke teknikker for "dekoding". Linkene jeg la inn innledningsvis, demonstrerer hvorfor denne praksisen er meningsløs, og hvordan den samme teknikken uvegerlig produserer den samme typen "budskap" i en hvilken som helst tekst. De demonstrerer også hvorfor dette er noe som skjer veldig hyppig, og hvorfor denslags ikke er noe tegn på at det er noe spesielt med teksten. Det er faktisk en iboende egenskap ved ALLE tekster av en viss lengde. Uansett om det dreier seg om religiøse skrifter, vitenskaplige avhandlinger, eller skjønnlitteratur. Det ville være fint om du kunne holde de tallmagiske betraktningene dine i den tråden du har startet til det formålet, og ikke spamme ned denne med det, for det er strengt tatt ikke videre relevant. Iallfall ikke slik jeg ser det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå