Gå til innhold

Noen som vet om nettsteder der det er gratis å laste ned naturbilder ol. som det er lovlig å dele?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei:)

Jeg bare lurer på om noen som vet om sider med forskjellige bilder (f.eks naturbilder) hvor man kan laste ned bilder som kan deles f.eks på facebook ol. Jeg pleier å skrive tekst og liker å ha bilder som passer til. Men vil ikke laste ned eller bruke/dele ulovlig. Noen som har tips til meg?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Deviantart.com - Gå til resources og deretter stock art, og velg nature. Legg merke til at en del av de ikke vil du skal dele det du lager uten for deviantart da, men mange lar deg bruke det overalt, men husk altid på å nevne hvem som tok bildet.

www.sxc.hu - Lag deg en profil(gratis) og bla gjennom bilder og finn mange fine bilder du kan bruke. Jeg bruker personlig denne siden hele tiden.

Skrevet

Men husk at også at selv om sxc.hu er gratis, må man likevel oppgi kilde til bildet.. :)

Skrevet

Men husk at også at selv om sxc.hu er gratis, må man likevel oppgi kilde til bildet.. :)

Haha, glemte visst helt å nevne det på den. Synest en skal oppgi kilder uansett jeg, samme hvor en har funnet det. Høflig osv osv.

AnonymBruker
Skrevet

Haha, glemte visst helt å nevne det på den. Synest en skal oppgi kilder uansett jeg, samme hvor en har funnet det. Høflig osv osv.

Bør man nevne kilde selv om man bare vil dele det på Fb?:)

Skrevet

Bør man nevne kilde selv om man bare vil dele det på Fb?:)

Ja. Men jeg tror FB er ennå mer problematisk.

Så vidt jeg vet FB faktisk krever at man selv har kopirett til bildene. FB er jo litt sånne skumle med dette siden når man laster noe opp på FB gir man egentlig bort kopirett på dette. Det vil si at du kan ikke da laste opp noe som du ikke selv har kopirett på.

"For content that is covered by intellectual property rights, like photos and videos ("IP content"), you specifically give us the following permission, subject to your privacy and application settings: you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook ("IP License")."

http://www.facebook.com/terms.php?ref=pf

AnonymBruker
Skrevet

Hva med bilder/tegninger (ikke foto) som det finnes masse av både på nettet og på fb, som mest sannsynlig ingen vet hvem som har laget eller hvem som har kopirett. Kan man ikke dele disse bildene videre fra venner som deler disse bildene på fb dersom man skal holde seg til loven?

Skrevet

At man ikke vet hvem som har kopirett, betyr ikke at det ikke er noen som faktisk har kopirett på dette.

Altså, for å eksemplifisere: at noe allerede er stjålet gir ikke deg rett til å stjele den. :)

Det enkleste er nok å bruke gratis bildebank med riktig kildebruk/referanse, eller eventuelt knipse/tegne selv :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...