teama Skrevet 6. april 2011 #1 Del Skrevet 6. april 2011 Vurderer engangskamera i bryllupet. Lurer på om noen vet hvor mye det koster å få fremkalt bilder fra engangkamera, og i såfall hvor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilleGrethe Skrevet 8. april 2011 #2 Del Skrevet 8. april 2011 Vi hadde to engangskameraer (til barna). De fremkalte jeg på Japan Photo. Tror jeg betalte rundt en hundrelapp for hver, og da fikk vi også med CD med bildene. Og man slipper å få nye engangskameraer etterpå, noe som var dealen et annet sted jeg spurte (som var dyrere). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 9. april 2011 #3 Del Skrevet 9. april 2011 Jeg leste om ei som tok med seg sine på bryllupsreise og framkalte de der, for det er enda billigere. Jeg for min del kan se for meg det er kjempekoselig, å sette seg på en cafè i Roma (Vi skal til italia) og se og le på bildene som ble tatt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CathFoto Skrevet 15. april 2011 #4 Del Skrevet 15. april 2011 Skal du på bryllupsreise utenfor Norge så er det nesten alltid billigere å fremkalle der. Endel norske butikker har klippekort som kan få ned prisen noe. Anbefaler ikke å bruke de billigste postordre stedene(om de finnes ennå) for papiret er tynt og fargene ekle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruBeist Skrevet 17. april 2011 #5 Del Skrevet 17. april 2011 Engangskamera er noe møkk. Etter 11 år i fotobutikk har jeg sett nok av elendige engangskamerabilder. I et festlokale som et bryllup gjerne blir holdt i er det ikke optimale lysforhold, og folk glemmer å bruke blitsen på kamera. Dessuten koster det fort 70-100 kr pr. kamera, og 100-160 kr for fremkalling/kopiering. Skal dere ha cd i tillegg blir det gjerne enda 30-60 kr pr. kamera. Jeg ville heller hatt en pc stående i festlokalet, med en multikortleser der folk kunne kopiere de digitale bilden sine over på denne. Ha en person ansvarlig for å hjelpe. La toastmasteren flere ganger i løpet av kvelden minne om bildeoverføring, og gjøre det vel kjent hvem den ansvarlige hjelperen er. Dere kan og informere gjestene på forhånd at dere ønsker så mange bilder fra bryllupet som mulig, og at det vil stå en pc tilgjengelig til dette formålet. Dette kan informeres om i invitasjonene (om disse ikke allerede er sendt) Har dere hjemmeside, så informer om det der. Noen brudepar sender ut et infoskriv i forkandt av bryllupet med praktisk info. En slik bildeoverføringsordning kan opplyses om her. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CathFoto Skrevet 18. april 2011 #6 Del Skrevet 18. april 2011 Engangskamera er noe møkk. Etter 11 år i fotobutikk har jeg sett nok av elendige engangskamerabilder. I et festlokale som et bryllup gjerne blir holdt i er det ikke optimale lysforhold, og folk glemmer å bruke blitsen på kamera. Dessuten koster det fort 70-100 kr pr. kamera, og 100-160 kr for fremkalling/kopiering. Skal dere ha cd i tillegg blir det gjerne enda 30-60 kr pr. kamera. Jeg ville heller hatt en pc stående i festlokalet, med en multikortleser der folk kunne kopiere de digitale bilden sine over på denne. Ha en person ansvarlig for å hjelpe. La toastmasteren flere ganger i løpet av kvelden minne om bildeoverføring, og gjøre det vel kjent hvem den ansvarlige hjelperen er. Dere kan og informere gjestene på forhånd at dere ønsker så mange bilder fra bryllupet som mulig, og at det vil stå en pc tilgjengelig til dette formålet. Dette kan informeres om i invitasjonene (om disse ikke allerede er sendt) Har dere hjemmeside, så informer om det der. Noen brudepar sender ut et infoskriv i forkandt av bryllupet med praktisk info. En slik bildeoverføringsordning kan opplyses om her. Jeg er i utgangspunktet VELDIG enig med deg, men har lest flere steder at folk faktisk ikke laster opp bildene sine så brudeparet blir stående uten festbildene. Bedre med crap bilder enn ingen bilder? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #7 Del Skrevet 18. april 2011 forstår odt at folk ikke vil laste opp bildene uten å fått redigert noe først. det ville ikke jeg gjordt iallefall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Silvermist Skrevet 18. april 2011 #8 Del Skrevet 18. april 2011 forstår odt at folk ikke vil laste opp bildene uten å fått redigert noe først. det ville ikke jeg gjordt iallefall. Mener du redigert som i photoshoppe dem først? Eller redigert som i å slette enkelte bilder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #9 Del Skrevet 18. april 2011 Mest slette "uheldige" eller uklare bilder, men gjerne beskjære litt også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #10 Del Skrevet 18. april 2011 Vi hadde et engangskamera på hvert bord, og det var fantastisk gøy å se bildene etterpå - selv om kvaliteten ikke alltid var bra. Moro for oss å få et inntrykk av hvordan stemningen var på de ulike bordene, ble litt mer "rølpete" bilder enn de bildene fotografene våre tok. Vi tok med alle kameraene på bryllupsreise til Praha og fremkalte der. Så limte vi inn bildene i et eget, lite album etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #11 Del Skrevet 18. april 2011 (tilføyelse til innlegget over) ... og vi oppfprdret også sterkt til at våre gjester skulle sende oss bilder de hadde tatt fra kvelden, men det var ikke mange som gjorde det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruBeist Skrevet 18. april 2011 #12 Del Skrevet 18. april 2011 Jeg er i utgangspunktet VELDIG enig med deg, men har lest flere steder at folk faktisk ikke laster opp bildene sine så brudeparet blir stående uten festbildene. Bedre med crap bilder enn ingen bilder? Om man gir en eller to av gjestene spesifikt i oppdrag å ta bilder for en, så har man jo noe. Jeg har i flere familiebryllup vert utnevnt som festfotograf. Ang. det å sortere/redigere bilder. Det er ikke alle som tenker sånn, men har full forståelse for at enkelte ikke vil gi fra seg ukritisk. Det å sende bilder i ettertid vil jeg tro at folk er sløv med ja. Da er det nok lettere å få de til å overføre bilder i festlokalet. Har man en person ansvarlig som hjelper til dette, så kan jo og denne spørre folk hun ser tar bilder om hun skal hjelpe til med å overføre. Men selvfølgelig, om man er klar over og synes det er greit at engangskamerabildene mest sannsynlig blir kornete og mørke, samt dårlige farger, så er jo det opp til hver enkelt om man er villig til å betale for dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 18. april 2011 #13 Del Skrevet 18. april 2011 Engangskamera er noe møkk. Etter 11 år i fotobutikk har jeg sett nok av elendige engangskamerabilder. I et festlokale som et bryllup gjerne blir holdt i er det ikke optimale lysforhold, og folk glemmer å bruke blitsen på kamera. Dessuten koster det fort 70-100 kr pr. kamera, og 100-160 kr for fremkalling/kopiering. Skal dere ha cd i tillegg blir det gjerne enda 30-60 kr pr. kamera. Jeg ville heller hatt en pc stående i festlokalet, med en multikortleser der folk kunne kopiere de digitale bilden sine over på denne. Ha en person ansvarlig for å hjelpe. La toastmasteren flere ganger i løpet av kvelden minne om bildeoverføring, og gjøre det vel kjent hvem den ansvarlige hjelperen er. Dere kan og informere gjestene på forhånd at dere ønsker så mange bilder fra bryllupet som mulig, og at det vil stå en pc tilgjengelig til dette formålet. Dette kan informeres om i invitasjonene (om disse ikke allerede er sendt) Har dere hjemmeside, så informer om det der. Noen brudepar sender ut et infoskriv i forkandt av bryllupet med praktisk info. En slik bildeoverføringsordning kan opplyses om her. Støttes helhjertet! Har også en fortid i fotobutikk og har fremkalt en del av disse bryllupskameraene. Typisk kan man regne med å få en håndfull (under 10) "greie" bilder ut av noe som fort koster deg godt over 1000 kroner med innkjøp av kameraer og fremkalling. Det verste eksemplet jeg husker var et titalls kameraer, hvor halvparten av filmene faktisk var brukt, og av de bildene som var blitt tatt var det bare to bilder som ikke var svarte. Det ene var et uskarpt bilde av en person, det andre et desto mer uskarp bilde av en ølboks... Og for det måtte vedkommende ut med ganske mange hundrelapper i fremkalling. Det er rett og slett ikke verdt pengene. Avtal på forhånd med enkelte familiemedlemmer om fotografering. Vi fikk bilder både fra begge foreldrepar, samt bilder fra et par tanter og søsken. I tillegg hadde vi fotograf, og en amatørfotografkompis som knipset hele kvelden. Alt i alt har vi godt over 1000 bilder fra den store dagen, med andre ord mer enn nok. Engangskameraer burde ha forsvunnet fra hyllene for lengst... selv mobilkameraer har ofte bedre sjans i dårlig lys. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CathFoto Skrevet 18. april 2011 #14 Del Skrevet 18. april 2011 Om man gir en eller to av gjestene spesifikt i oppdrag å ta bilder for en, så har man jo noe. Jeg har i flere familiebryllup vert utnevnt som festfotograf. Ang. det å sortere/redigere bilder. Det er ikke alle som tenker sånn, men har full forståelse for at enkelte ikke vil gi fra seg ukritisk. Det å sende bilder i ettertid vil jeg tro at folk er sløv med ja. Da er det nok lettere å få de til å overføre bilder i festlokalet. Har man en person ansvarlig som hjelper til dette, så kan jo og denne spørre folk hun ser tar bilder om hun skal hjelpe til med å overføre. Men selvfølgelig, om man er klar over og synes det er greit at engangskamerabildene mest sannsynlig blir kornete og mørke, samt dårlige farger, så er jo det opp til hver enkelt om man er villig til å betale for dette. Jeg er ikke uenig med deg i det hele tatt, men har lest her inne at løsningen med opplastning i lokalet ikke har funket mange ganger. At folk ikke vil gi fra seg bilder til burdeparet uredigert har jeg ingen forståelse for, brudeparet vil jo plukke bort ille bilder. Som fotograf har jeg også ofte blitt gitt jobben med å ta bilder i bryllup til venner/familie. Personlig synes jeg det er fint å være gjest noen ganger, og ikke alltid på jobb. Men har man en hobbyfotograf e.l. i selskapet som synes det er gøy så synes jeg det er en laaaaangt bedre løsning enn engangskameraer. Engangskameraer blir som regel ikke noe flott, folk glemmer blitzen og kvaliteten er så som så. Men det er en bedre løsning enn ingen bilder. Kan faktisk hende at med å kjøpe en haug med engangskamera + fremkallingsutgiftene så kan det heller lønne seg å leie en fotostudent til å ta selskapsbildene. Ikke sikkert prisen blir så mye høyere på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilleGrethe Skrevet 19. april 2011 #15 Del Skrevet 19. april 2011 Vi hadde spurt enkelte på forhånd om de kunne ta bilder, og disse fikk vi selvfølgelig i etterkant. Noen av disse bildene ble veldig fine, da spesielt fra dem som hadde et digitalt speilreflekskamera som de kjente godt. Så det vil jeg absolutt anbefale. Engangskamera til brudepiken og brudesvennen var fint - ikke fordi bildene ble så bra, men fordi de fikk muligheten til å kose seg med å ta bilder. Disse bildene fikk de beholde selv etterpå, de var ikke så mye verdt for et album akkurat, men det skapte litt begeistring, og de fikk litt fototrening, så det var moro for dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 19. april 2011 #16 Del Skrevet 19. april 2011 Vurderer engangskamera i bryllupet. Lurer på om noen vet hvor mye det koster å få fremkalt bilder fra engangkamera, og i såfall hvor? Alternativ til engangskameraer er jo å låne noe skkkelig da. Man kan få kjøpt fine gammeldagse kameraer til 3-400 kroner, som kan være fint å ha selv, eller de kan brukes som gaver, eller selges for nesten det du ga for de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 20. april 2011 #17 Del Skrevet 20. april 2011 Ehhhm... Doug (i kongen av Queen) var i et bryllup her om dagen. Det var dødsens kjedelig, så Deacon fortalte en morsom historie fra sitt eget bryllup. Det endte med at Doug røsket kameraet med seg på toalettet, i farta tok han også med en miniatyrflosshatt. Jubelen var stor da slekten var samlet og de nyframkalte bildene ble fordelt rundt. En gammel dame gikk i gulvet, moren til Doug gikk rett inn i dyp depresjon, for bryllupet ble jo ødelagt og det var ikke måte på hvor vemmelig det fæle bilde var! Hva gjorde Doug på toalettet? Han tok bilde av sine edlere deler med flosshatt på! Og stakkars Danny, han fikk bære skylden og skammen! Moralen må jo være:se på bildene alene først! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #18 Del Skrevet 20. april 2011 Hehe, mye gøy kan hende med kameraer i bryllup. Vi hadde engangskameraer (jeg er en av dem som var fornøyd med det - kjøpte 10 kamera for 9 pund på ebay, framkalte billig på bryllupsreise). Og da vi så gjennom bildene, var det faktisk ei som hadde tatt et bilde dypt ned i cleavagen sin - har mine mistanker om hvem det var, ei venninne som liker å finne på sprell. Slikt er bare gøy, synes jeg. Tyder på at stemningen var ganske bra på det bordet.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petalouda Skrevet 21. juli 2013 #19 Del Skrevet 21. juli 2013 noen som har tips til hvor levere inn engangskameraer .. ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissEi Skrevet 21. juli 2013 #20 Del Skrevet 21. juli 2013 Fotobutikker ? Så slipper du å sende de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå