Jens Skrevet 6. april 2011 #1 Skrevet 6. april 2011 Hei Er interessert i en goldenretriever valp til høsten, og lurer på hvilke valpekull som da er aktuelle hos oppdretter. Hvor lenge er valpen hos oppdretter før de kan hentes?
Bayla Skrevet 6. april 2011 #2 Skrevet 6. april 2011 Hei! Eg forstod ikke helt spørsmålet ditt : hvilke valpekull som da er aktuelle hos oppdretter? Men svarer på det andre. Valpen må være 8 uker før den kan forlate mammaen sin. Spør om valpen sine foreldre, om de har godt lune, er lydige, barnevennlige osv. Viss de legger ut valpe-annonsen tidlig,så kan det være lurt å ta turen bort for å se valpene og hvordan moren er (evnt faren viss han bor sammen med de)
Cacho Skrevet 6. april 2011 #3 Skrevet 6. april 2011 Hei! Sjekk med NKK (Norsk Kennel Klub). De har oversikt over alle godkjente kull, altså kull hvor både mor og far bl.a. er HD-frie. Det er også viktig å hilse på moren (og gjerne også faren, hvis mulig) for å sjekke gemytt. Valpen må være min. 8 uker før den leveres, men dersom du får tidlig kontakt med oppdretter, kan det være lurt å møte valpen noen ganger før den kommer til deg. Da kan du følge med utviklingen, og bl.a. ta den med på biltrening (noe som er VELDIG smart hvis du ønsker å ha en hund som ikke kaster opp bare den skal kjøre i 5. min...) Jeg har hatt Golden mer eller mindre hele tiden i løpet av mitt 40+ årige liv, og elsker rasen! De er snille, lette å dressere, lojale, familiekjære, intelligente og utrolig vakre! Men vær obs på om du vil ha hannhund eller tispe! Forskjellen der kan være enorm! Tispene er ofte så myke i gemyttet at de nesten kan bli "kjedelige", så hvis du ønsker en hund med litt "guts", en å "kjempe" litt med, anbefales absolutt en hannhund. Jeg ønsker deg lykke til (og er bare "litt" misunnelig...)!
Tears.of.the.Sun Skrevet 7. april 2011 #4 Skrevet 7. april 2011 Det er rett det som folk skriver over meg her, at valpen kan skilles fra mamma når den er 8 uker gammel. Det gjør ingenting at valpen er hos mamma litt lengre, sånn ca. 9-10 uker hvis man kan vente Når det gjelder oppdretter så kan jeg legge til at det fins mange Golden Retriver oppdrettere her til lands. Mitt beste tips er at du finner en oppdretter i nærheten av ditt hjemsted, sånn at du kan besøke oppdretteren og se på både kvaliteten av oppdrettet og hundene. Så kan du bestemme deg for at du ønsker en valp hos den oppdretteren når det blir aktutelt. Det er en bedre metode enn å bare spontankjøpe den første og beste valpen som viser seg i annonse på Finn.no. Det er ikke et problem å kjøpe fra f.eks Finn.no eller andre sånne nettsider, men da bør du gjøre grundig research først og vite hva du leter etter!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå