AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #1 Skrevet 6. april 2011 Lurer på om noen med peiling kan hjelpe meg. Jeg er gift, og mannen min har ved to anledninger arvet et beløp fra sine foreldre. Den ene gangen var før vi ble gift, den andre etter. Hvordan er dette hvis vi skulle gå fra hverandre noen gang? Bør vi ha dette skriftlig på noen måte, eller er det regler for dette automatisk?
flickan Skrevet 6. april 2011 #2 Skrevet 6. april 2011 Lurer på om noen med peiling kan hjelpe meg. Jeg er gift, og mannen min har ved to anledninger arvet et beløp fra sine foreldre. Den ene gangen var før vi ble gift, den andre etter. Hvordan er dette hvis vi skulle gå fra hverandre noen gang? Bør vi ha dette skriftlig på noen måte, eller er det regler for dette automatisk? Midler som helt klart kan føres tilbake til den ene ektefellen, som f eks arg og gaver, kan kreves holdt utenfor delingen ved et brudd (skjevdeling). Det spiller ingen rolle om den ble mottatt før eller etter at dere ble gift. Dere trenger ikke noe kontrakt på dette, for dette er beskrevet i ekteskapsloven. Det er imidlertid greit å vite at disse midlene må være i behold for at han skal kunne skjevdeling. Dersom pengene er brukt til forbruk (ferie, oppussing, osv) kan han ikke kreve å ta fra fellesmidlene for å dekke opp dette. Så det bør kunne dokumenteres hva pengene er brukt til. Det enkleste er å putte pengene i bolig(lån), eller andre ting med varig verdi, da er det enkelt å se hva pengene har gått til. Vær også obs på at det er kun verdien av tingene han har krav på å skjevdele, ikke selve tingen. Det betyr også at om det blir brudd er det kun de pengene han arvet som kan kreves holdt utenfor, ikke justert for inflasjon eller med evt verdistigning på huset. Hvis han vil sikre seg dette i tillegg, må dere lage en avtale om såkalt særeie.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #3 Skrevet 6. april 2011 jepp, jeg har også arvet fra mine besteforeldre, og disse pengene forblir mine ved et evt ekteskapsbrudd. Jeg ble også forklart at man ikke trengte dokumentasjon på dette annet enn det vanlige som er registrert i banken ang overføringen.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #4 Skrevet 6. april 2011 Vær også obs på at det er kun verdien av tingene han har krav på å skjevdele, ikke selve tingen. Det betyr også at om det blir brudd er det kun de pengene han arvet som kan kreves holdt utenfor, ikke justert for inflasjon eller med evt verdistigning på huset. Hvis han vil sikre seg dette i tillegg, må dere lage en avtale om såkalt særeie. Tull. Dersom han for eksempel har betalt halve huset med arv, kan han skjevdele verdien av halve huset ved skilsmisse - selv om dette har økt i verdi. Trenger ingen avtale for det. Men selvsagt kan det bli diskusjoner dersom felles penger i etterkant f.eks. har blitt brukt til oppussing som har gitt noe av prisstigningen, men prinsippet er klart.
flickan Skrevet 6. april 2011 #5 Skrevet 6. april 2011 Tull. Dersom han for eksempel har betalt halve huset med arv, kan han skjevdele verdien av halve huset ved skilsmisse - selv om dette har økt i verdi. Trenger ingen avtale for det. Men selvsagt kan det bli diskusjoner dersom felles penger i etterkant f.eks. har blitt brukt til oppussing som har gitt noe av prisstigningen, men prinsippet er klart. Okei, jeg legger meg flat med en gang. AB over meg har rett i dette. Men det kan uansett være greit å avklare dette i forhold til evt oppgraderinger, osv. Og resten av poenget med at det er selve 'verdien' som kan skjevdeles stemmer. Det betyr at om han har kjøpt en hytte for pengene, betyr ikke det at han automatisk kan kreve hytta, men kun verdien av den. Ved særeie kan han kreve selve gjenstanden.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #6 Skrevet 6. april 2011 Lurer på om noen med peiling kan hjelpe meg. Jeg er gift, og mannen min har ved to anledninger arvet et beløp fra sine foreldre. Den ene gangen var før vi ble gift, den andre etter. Hvordan er dette hvis vi skulle gå fra hverandre noen gang? Bør vi ha dette skriftlig på noen måte, eller er det regler for dette automatisk? Som en selfølgelighet, så er dette din manns sine penger. Du kan ikke kreve 50 øre av dette.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #7 Skrevet 6. april 2011 Som en selfølgelighet, så er dette din manns sine penger. Du kan ikke kreve 50 øre av dette. Det er ikke noen "selfølgelighet" (sic), skjevdeling er noe en må kreve ved skilsmisse, ikke noe som skjer automatisk eller nødvendigvis går gjennom. Det er også forskjell på skjevdeling og særeie på arv/gaver den ene parten får, kan være verdt å sette seg inn i. Jeg kan ikke nok om det til å si så mye om det, men leste litt om det da broren min ble skilt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå