Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest petre
Skrevet

I visse øvelser (som f.eks markløft) føler jeg at jeg ikke får ordentlig utbytte og kunne løftet mye tyngre om jeg hadde vært sterkere i hendene. Teknikken som er feil, eller kan jeg trene opp styrken i hendene på noen måte?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd mixed grip, dvs. én hånd med supinert og én med pronert grep?

Men det er sant som du sier, ryggen kan ikke løfte det det hendene ikke kan gripe.

Skrevet

Mixed grip er et alternativ, evt hooked grip, hvor du legger de fire fingrene (de fleste klarer jo ikke alle fire, men du skjønner) over tommelen. Jævla vondt, men et godt grep.

For å trene opp grepet, er ofte fat bar, om du har tilgang til det selvsagt, lurt å trene med i perioder. Det er en stang tykkere enn en vanlig olympisk stang.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tyr til reimer.

Skrevet

Jeg tyr til reimer.

Haha, reimer er for kvinnfolk.

AnonymBruker
Skrevet

Haha, reimer er for kvinnfolk.

Mr. Olympia er vel en kjerring i forhold til deg. :skratte:
Skrevet

Jeg slet med å holde 130kg i markløft, når jeg begynte å trene styrke.

Har aldri trent noen øvelser for "grep", men løfter fint 250kg i markløft nå, uten reimer.

Bruker du magnesium? Det gjør underverker på grepet også. Da mister du aldri grepet.

Meeeeeeeeeen, trener du med reimer, så vil du vel aldri få skikkelig klype grep heller. Så kjør på uten ;) Styrker kommer sakte men sikkert!

• Liker 1
Skrevet

Mr. Olympia er vel en kjerring i forhold til deg. :skratte:

Jepp. Har du ikke tenkt over den lyse stemmen hans?

Skrevet

Jeg slet med å holde 130kg i markløft, når jeg begynte å trene styrke.

Har aldri trent noen øvelser for "grep", men løfter fint 250kg i markløft nå, uten reimer.

Bruker du magnesium? Det gjør underverker på grepet også. Da mister du aldri grepet.

Meeeeeeeeeen, trener du med reimer, så vil du vel aldri få skikkelig klype grep heller. Så kjør på uten ;) Styrker kommer sakte men sikkert!

Et tips er å kjøpe sånn flytende kalk som brukes til klatring. Den drysser ikke like mye som de ballene.

Er enig med resten, ikke bruk reimer, hansker, eller klister.

AnonymBruker
Skrevet

Reimer er supert for tunge sett, det er klart hamstrings og rygg er sterkere enn håndgrepet. Hadde jeg ikke begynt å bruke reimer på det tidspunkt styrken i ben og rygg overgikk grepstyrken hadde progresjonen i hamstrings og rygg vært dårligere og jeg hadde ikke hatt den styrken jeg har i dag.

Anbefaler absolutt å prøve reimer. Det er er en rimelig investering med stort utbytte.

Skrevet

Reimer er supert for tunge sett, det er klart hamstrings og rygg er sterkere enn håndgrepet. Hadde jeg ikke begynt å bruke reimer på det tidspunkt styrken i ben og rygg overgikk grepstyrken hadde progresjonen i hamstrings og rygg vært dårligere og jeg hadde ikke hatt den styrken jeg har i dag.

Anbefaler absolutt å prøve reimer. Det er er en rimelig investering med stort utbytte.

Du får ikke bruke reimer i konkurranse, men det er vel kanskje ikke det du trener til heller?

Skrevet

Enig. Samtidig så bør man være godt fortrolig med teknikk før man bruker reimer, ettersom det lett kan føre til at man overbelaster rygg i markløft/strakmark.

For skikkelige mannfolk (som meg) som ikke er redd for å få litt kjøtt på underarmene så brukes reimer kun dersom man trenger avlastning (ved mange draøvelser eller slitasje), ikke ellers.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke bruke reimer i konkurranse, men det er vel kanskje ikke det du trener til heller?

Riktig.

Skrevet

Noen bruker reimer på kun én hånd, og bytter hånd på annenhvert sett. På den måten kan man trene litt ekstra tungt innimellom, og samtidig trene et grep av gangen.

Skrevet

Har ikke noe problem med å bruke reimer på de siste settene, gjerne hvis det er på slutten av økta og hendene allerede er slitne. Da er det bedre å sikre rett teknikk enn overkompensering av alt mulig annet (spesielt ryggen får lide for nedsatt grep). Hvis du først har oppnådd fatigue i håndgrep, så vil ikke ytterligere belastning gjøre deg så mye sterkere.

Skrevet

Bruk reimer, drit i hva folk sier om grep hit og dit. Bruk reimer så du kan bli vandt med tung vekt og korrekt løfteteknikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...