Veronica W Skrevet 6. april 2011 #1 Skrevet 6. april 2011 Jeg er så heldig å ha en kjæreste som er allergisk mot katter, men ikke mot alle. Selv elsker jeg katter, og skjønner ikke hvordan jeg skal klare meg uten. Det er så vanskelig å finne noen som har kattunger som man kunne "lånt" å forsøkt en uke, før man evt. bestemte seg om man kunne ta den. Har ikke lyst å skaffe meg katt, og så får jeg problemer med å omplassere/gi den bort dersom det ikke skulle fungere. Vet sibirkattene skal være greie for allergikere, og vi har besøkt kattehjem uten hell....
la Flaca Skrevet 6. april 2011 #2 Skrevet 6. april 2011 Hvis sibirkatt ikke har noe for seg ville jeg prøvd å besøke oppdrettere med korthårsraser. Bengalen skal også ha mindre av det proteinet som vanligvis utløser katteallergi, men det varierer jo fra individ til individ. Har selv sibir, og han er ikke noe mer allergivennlig for meg (og andre som har testet) enn en hvilken som helst annen katt. Men aller helst ville jeg styrt unna katt, fordi allergenene er så vanskelige å begrense i motsetning til hos andre dyr. Partiklene er mye mindre enn hos feks. hund, og man puster dem inn og sprer dem rundt seg i mye større grad. I tillegg er katten høyt og lavt og vanskelig å begrense til et bestemt område av huset. Hvis mannen din bare er allergisk mot katt og ikke andre dyr ville jeg absolutt heller anskaffet noe han faktisk tåler.
Gjest Skrevet 6. april 2011 #3 Skrevet 6. april 2011 En venninne av meg skaffet seg en katt, vanlig huskatt. Så merket hun at hun - i tillegg til å være pollenallergiker - også var veeeldig allergisk mot katt, men da var hjertet hennes allerede solgt og hun klarte ikke tanken på å kvitte seg med katten. Hun fikk et tips om å ta akupunktur mot allergien.Og hun var villig til å prøve alt, ettersom hun knasket allergitabletter i fleng - uten at det hjalp noe særlig. Husker hun gikk til behandling et par ganger, hvor hun i tillegg til selve behandlingen fikk plassert noen nåler i øret som hun skulle gå med i noen uker. Til sammen tror jeg hun fikk 4-6 behandlinger fordelt over noen uker. ALLERGIEN FORSVANT og katten ble boende - hun skaffet seg til og med enda en. Nå går hun til oppfølgingsbehandling en gang i året, tror jeg - og har ingen problemer. 1
Gjest BabyBlue Skrevet 6. april 2011 #5 Skrevet 6. april 2011 Det er ikke noe som en 100% allergivennlig katt, men bengaler og sibirkatter er eksempler på katter som noen allergikere har klart å ha som kjæledyr. Spørs hva allergikeren reagerer på...
Branna Skrevet 6. april 2011 #6 Skrevet 6. april 2011 Er dere sikre på at det er pelsen han reagerer på? Jeg har en venninne som er allergisk mot kattespytt (og hundespytt). Hun har ikke problemer med røyting og hår, men unngår å kose for mye med dyr i tilfelle de slikker henne eller akkurat har vasket seg.
karolinn Skrevet 6. april 2011 #7 Skrevet 6. april 2011 Hva med Bengal eller Maine Coon? Vet ihvertfall at det finnes besøkshjem for de som vurderer Maine Coon. Det fungerte for ei venninne av meg som har pittelitt allergi. Jeg vil si at jeg ikke ville hatt katt om allergien er ille. En katt kan framprovosere og gjøre allergien verre. Dere bør dessuten være sikker i deres sak, for en slik katt er ganske dyr.. og ikke bare bare å omplassere. Husk at katten skal være som et individuelt familiemedlem, ikke bare bruk og kast.
Veronica W Skrevet 6. april 2011 Forfatter #8 Skrevet 6. april 2011 Nå er det som regel ikke håret man reagerer på om man er allergisk, men flass fra huden som de skiller ut. Vi har tidligere forsøkt å kjøpe katteshampoo som er en tørrshampoo man vasker katten med en gang i uken. Dette fungerte ganske greit faktisk, men hadde jo vært bedre med en mer permanent løsning..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå