Gå til innhold

1,5 år, Vi er oppe 5-10 ganger hver natt!

Anbefalte innlegg

Gjest gjest
Skrevet

Hjelp, jeg er såå trøtt! Vet at "sånn er det å ha barn", men det finnes vel grenser?

Lillegutt legger seg uten probler kl 1900-1930, og sover rolig til ca 0200. Etter det våkner han jevnlig, sitter eller står i sengen og gråter. Det er bare å legge han ned med smokken og kosekluten sin, så sover han videre. Sånn holder vi på til rundt kl 05-06, da vil han stå opp, selv om han er sååå trøtt og sur! Han blir rasende om vi prøver å legge han ned igjen. Jeg tror heller ikke at det er tenner denne gangen.

Han sover på eget rom.

På dagtid går han i barnehage, er glad og fornøyd, og har masse energi! Han sover ca 1,5 time i barnehagen, noen ganger mer. Jeg har tenkt at det trenger han, men hva tror dere? Er det for mye?

Er det noen som ellers har noen tips?

Ferber/gråtekurer er ikke et alternativ.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta ham med i senga deres?

Gjest gjest
Skrevet

Prøvd det på morgenen, men han bare kaver rundt, setter seg oppå oss ol..

Skrevet

Min er bare 9 mnd, men har samme greia der.. Nå ammes jo han enda da, og han vil bare kose puppen hele natta. Blir helt FEBRILSK når vi pøver å bysse han i søvn/ikke løfter han opp, umulig å roe ned. I tillegg har han ikke eget rom før vi flytter i slutten av mn, og vi må ligge å høre på.. Au au puppen min. Vi gir etter kjapt, for å si det sånn.

Har ingen tips til deg, men skal følge med på denne tråden. Kanskje det er noe vi kunne gjort annerledes på dagtid vi og :)

AnonymBruker
Skrevet

Å lære babyen å ligge i samme seng som foreldrene er jo kjempe smart...NOT!

Da kommer du til å få problemer når dere plutselig vil sove alene igjen.

Barnet vil da føle seg utrygg med å sove alene igjen.

• Liker 2
Skrevet

Hva skjer om dere ikke går inn om natta da? Finner han roen selv?

Skrevet

Hva skjer om dere ikke går inn om natta da? Finner han roen selv?

Nei, han illskriker. Gav beskjed til barnehagen i dag om at vi prøver med kun 1 time søvn på dagen.

Gjest Penny88
Skrevet

sover han så dårlig om natta så er det vel ikke så lurt å kutte ned på luren om dagen.

tar du ham opp av sengen når han våkner? gir du han drikke?

Gjest Gjest
Skrevet

sover han så dårlig om natta så er det vel ikke så lurt å kutte ned på luren om dagen.

tar du ham opp av sengen når han våkner? gir du han drikke?

Jeg tar han ikke opp, jeg legger han ned, gir smokk, kluten, stryker over hodet og sier at det er natt og han må sove. Han snur seg somregel rundt og sover videre. Tilbyr vann noen ganger, men han vil somregel ikke ha. Jeg vil gjerne eksperimentere med å kutte luren, det river meg i hjertet at han bare skal få 1 time i dag, men vil gjerne se om det hjelper. Spurte noen andre mammaer i barnehagen ser du..

Gjest Penny88
Skrevet

Jeg tar han ikke opp, jeg legger han ned, gir smokk, kluten, stryker over hodet og sier at det er natt og han må sove. Han snur seg somregel rundt og sover videre. Tilbyr vann noen ganger, men han vil somregel ikke ha. Jeg vil gjerne eksperimentere med å kutte luren, det river meg i hjertet at han bare skal få 1 time i dag, men vil gjerne se om det hjelper. Spurte noen andre mammaer i barnehagen ser du..

du burde ikke gi han vann, det kan de små se på som belønning.

hadde snakket me HS om jeg var deg, for vi fikk beskjed av henne og ikke kutte på luren. så ga hun oss mange andre tips om hva som kunne hjelpe, som jeg ikke husker i farta:)

Skrevet

Jeg tenker at han kanskje ikke trenger den luren på dagen, jeg.. At det er derfor han våkner så mange ganger på natta? Er jo i hvert fall verdt et forsøk og se om det funker...

Og at de ser på vann som belønning? Den skjønte jeg ikke helt;s På hvilken måte da?

Skrevet

Vi hadde samme problem som dere når vår var på den alderen. Vi tok han med i senga, fordi vi var så slitne, og det rett og slett var den eneste måten å få sove på, men det løste selvsagt ingen av problemene. Ingen av oss fikk sove, fordi han lå og kastet på seg hele tiden. Vi fikk han imidlertid ikke til å sovne igjen like "lett" som dere, så vi måtte rett og slett ta en skikkelig sjau.

Vi prøvde først å sitte inne hos han til han sovnet, men det fungerte ikke. Så lot vi han ligge i nesten et minutt før vi gikk inn, la han ned, ga smokken, sa natta, og gikk ut igjen. Ventet et minutt før vi gikk inn igjen. Sånn holdt vi på til han sovnet. Første natten tok det lang tid, litt kortere neste natt, og så sov han vel gjennom tredje natta. Det har han fortsatt med de fire siste månedene. Det var forresten aldri snakk om noen desperat gråt, så jeg følte ikke dette som noen brutal metode ala ferber, i det hele tatt.

Jeg tror jeg ville vært forsiktig med å kutte daghvilen, kun en time på dagen hørtes veldig lite ut for en halvannetåring. Vår får sove 2,5 timer hvis han ønsker, stort sett sover han rundt to. Jeg tror også jeg ville hatt han i seng senest halv sju. Den timen fra halv sju til halv åtte kan ha stor innvirkning, det har ihvertfall vi erfart med gutten vår.

Lykke til, søvnmangel er et helvete!

Skrevet

Vi hadde samme problem som dere når vår var på den alderen. Vi tok han med i senga, fordi vi var så slitne, og det rett og slett var den eneste måten å få sove på, men det løste selvsagt ingen av problemene. Ingen av oss fikk sove, fordi han lå og kastet på seg hele tiden. Vi fikk han imidlertid ikke til å sovne igjen like "lett" som dere, så vi måtte rett og slett ta en skikkelig sjau.

Vi prøvde først å sitte inne hos han til han sovnet, men det fungerte ikke. Så lot vi han ligge i nesten et minutt før vi gikk inn, la han ned, ga smokken, sa natta, og gikk ut igjen. Ventet et minutt før vi gikk inn igjen. Sånn holdt vi på til han sovnet. Første natten tok det lang tid, litt kortere neste natt, og så sov han vel gjennom tredje natta. Det har han fortsatt med de fire siste månedene. Det var forresten aldri snakk om noen desperat gråt, så jeg følte ikke dette som noen brutal metode ala ferber, i det hele tatt.

Jeg tror jeg ville vært forsiktig med å kutte daghvilen, kun en time på dagen hørtes veldig lite ut for en halvannetåring. Vår får sove 2,5 timer hvis han ønsker, stort sett sover han rundt to. Jeg tror også jeg ville hatt han i seng senest halv sju. Den timen fra halv sju til halv åtte kan ha stor innvirkning, det har ihvertfall vi erfart med gutten vår.

Lykke til, søvnmangel er et helvete!

Takk for svar Vibi! Ja, søvnmangel er et helvete. Jeg synes også at 1 time på dagen er veldig lite,han har til nå fått sove så lenge han vil.På dagtid legger han seg uten protest i vogna, og sovner nesten med en gang. Trenger ikke vugging eller rugging. Jeg har tenkt at det må jo være fordi han er så trøtt etter natta.

Jeg har ikke tenkt på å legge han tidligere! Men tror du ikke han vil våkne (om mulig) enda tidligere enn han gjør nå?

Skrevet

Med vår er det motsatt - jo bedre han sov om natta, jo lengre sover han om morgenen. Alle sier jo at søvn avler søvn, og vi har ihvertfall opplevd at det stemmer :)

Jeg kan selvsagt ikke garantere at det fungerer for dere, men det kan jo være verdt et forsøk!

Skrevet

du burde ikke gi han vann, det kan de små se på som belønning.

hadde snakket me HS om jeg var deg, for vi fikk beskjed av henne og ikke kutte på luren. så ga hun oss mange andre tips om hva som kunne hjelpe, som jeg ikke husker i farta:)

Klart han må få vann om han er tørst! Det er ikke belønning å få drikke når man er tørst.

Skrevet

Klart han må få vann om han er tørst! Det er ikke belønning å få drikke når man er tørst.

Einig i dette! Ein kan vel ikkje nekte ein tørst unge vatn? :overrasket:

Det er jo på grensa til plaging... Tenkj viss du vakna og var kjempetørst og nokon nekta deg vatn? Min 1,5 åring er ofte tørst om natta. Kunne ikkje falle meg inn å nekte han vatn!

Elles - eg har same problem, men ikkje så ofte. Minsten vaknar ofte ein gong eller to om natta. Her er løysinga å ta han med i senga mi... Eg søv ikkje så godt då, men dårleg søvn er betre enn inga søvn... Ofte, viss eg ikkje sovnar med ein gong sjølv, løftar eg ungen tilbake i si eiga seng etter at han har sovna. Ikkje akkurat optimalt, men kva gjer ein ikkje for å få sove. Her sovnar ungen veldig greit når han leggas i min seng, inntil meg, og då er det veldig lett å gjere det, framfor å styre oppe i to timar for å så ungen til å sovne i eiga seng... Eg tenkjer berre at dette er sikkert berre ein periode, og at han etterkvart vil bli flinkare til å sove i eiga seng.

Viss din unge sovnar greit i senga di, ville eg prøvd det, rett og slett for å få litt søvn. På det området driter eg i kva som er anbefalt og "riktig" - mor og barn treng søvn for å fungere i kvardagen og det å sove må vere fyrste prioritet, deretter kor ein søv...

Skrevet

Einig i dette! Ein kan vel ikkje nekte ein tørst unge vatn? :overrasket:

Det er jo på grensa til plaging... Tenkj viss du vakna og var kjempetørst og nokon nekta deg vatn? Min 1,5 åring er ofte tørst om natta. Kunne ikkje falle meg inn å nekte han vatn!

Elles - eg har same problem, men ikkje så ofte. Minsten vaknar ofte ein gong eller to om natta. Her er løysinga å ta han med i senga mi... Eg søv ikkje så godt då, men dårleg søvn er betre enn inga søvn... Ofte, viss eg ikkje sovnar med ein gong sjølv, løftar eg ungen tilbake i si eiga seng etter at han har sovna. Ikkje akkurat optimalt, men kva gjer ein ikkje for å få sove. Her sovnar ungen veldig greit når han leggas i min seng, inntil meg, og då er det veldig lett å gjere det, framfor å styre oppe i to timar for å så ungen til å sovne i eiga seng... Eg tenkjer berre at dette er sikkert berre ein periode, og at han etterkvart vil bli flinkare til å sove i eiga seng.

Viss din unge sovnar greit i senga di, ville eg prøvd det, rett og slett for å få litt søvn. På det området driter eg i kva som er anbefalt og "riktig" - mor og barn treng søvn for å fungere i kvardagen og det å sove må vere fyrste prioritet, deretter kor ein søv...

Nei, her får ungen vann om han er tørst. Jeg har jo som sagt til tider vært så desperat på søvn at jeg har tatt han med i senga vår, men det er bare kaving, så ingen av oss sover da. Han sovner som sagt greit etter å ha blitt lagt ned igjen, men det var bare det at jeg skulle ønske at vi slapp å våkne i det hele tatt. Søvnen blir jo veldig oppstykket for oss alle 3. Jeg er spent på natten som kommer, han har jo som nevnt bare fått sove 1 time i barnehagen i dag(stakkar). :sovne:

Gjest gurimalla
Skrevet

Lillebror hos oss våknet ofte om natten, han ville ikke opp i vår seng, han ville sove i egen seng. Vi har gått inn til han, strøket han på kinnet og sagt at han må sove videre. Han har sovnet forholdsvis greit igjen etter at vi hadde vært inne hos han, men når du er oppe 5-10 ganger hver natt blir det dårlig søvn på oss voksne. For vår del var det tydelig at han ønsket å vite at vi var der. Vi har i de verste periodene byttet på å stå opp. Det var ikke noe problem for meg å sove gjennom sutringen for jeg visste jo at han ikke var syk og var jo ikke redd for at det kunne skje han noe.

Vi tok bare tiden til hjelp og prioriterte å gi han den tryggheten vi følte var nødvendig. Han sov bedre fra han var ca 20 - 21 mnd.

Lykke til - jeg har vært der og du har all min medfølelse!

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg tror ikke løsningen er å kutte ned på dagsovingen i første omgang. For det første; søvn avler søvn. Får han en god lur på dagen, kan det være lettere å få sove godt på natten. For det andre; det er slitsomt å være i barnehagen, og når de ikke er større enn 1,5 år, trenger de som regel å sove mer enn 1 time. Jeg ser at mange foreldre velger å kutte dagsøvnen når nattesøvnen er urolig, men ofte virker det ikke som ønsket.

Jeg syns dere gjør det helt riktig ved å gå inn til han, stryke litt og si at det er natt og han må sove. Jeg tror også dette er noe som kommer til å gå over ganske snart. Mange barn i den alderen kan holde på sånn i en periode, også er det over igjen.

Er det lenge siden han begynte i barnehage?

Det er jo mange inntrykk å fordøye for en liten, så kanskje han drømmer mye og våkner av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...