Snop Skrevet 5. april 2011 #1 Skrevet 5. april 2011 I sommer har jeg ganske stort behov for å reise hjem til mamma og pappa i skoleferien. Men så var det jo denne pusen, da Jeg har pleid å få noen til å passe henne hjemme, eller tatt henne med på 1-2 uker lange ferier. Men nå tenker jeg en lang ferie på 1-2 mnd. Alternativene jeg ser for meg er: - La en venn bo i leiligheten min og passe henne, noe jeg er skeptisk over så lang tid, ettersom hun har en tendens til å forsvinne i dagesvis dersom ingen slipper henne inn på kvelden, og det har jeg bare ikke nerver til - Ta henne med meg til mamma og pappa, men i tusen varmegrader står vinduer og dører åpne der hele tiden, så da må hun tilbringe mesteparten av tiden i en kjeller som forsåvidt er veldig stor, men det er bare folk der halve døgnet, og da sover de stort sett. Hun kan jo slippes opp i de andre etasjene når alt er lukket igjen en gang iblant, men det blir jo bare de kveldene det evt ikke er for varmt. - Ta henne med til mamma og pappa, ha henne inne noen uker, og så slippe henne ut der? Ja? Nei? Jeg er VELDIG hønemor og synes dette er ganske skummelt Det er en del biler ikke så veldig langt unna (ca 1 min gåavstand) men det er mange katter i nabolaget, så jeg regner med det er safe. - Ikke reise i det hele tatt. Ser dere for dere noen flere/bedre alternativer? Hva pleier dere å gjøre ved lengre reiser? Hun er forøvrig ikke fremmed med lange dager inne, hun var her om dagen ute for første gang siden november (!) siden det har vært en hard vinter.
Betty84 Skrevet 5. april 2011 #2 Skrevet 5. april 2011 Så lenge ville jeg ikke latt kattene mine hvert hjemme alene.... Men vi har ihvertfall chippet våre katter og satt inn katteluke som registrerer chippen så bare dem kommer inn. Så skal vi være vekk litt, kan vi bare få noen til å komme innom å fylle opp matskåla....
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #3 Skrevet 5. april 2011 Beste alternativet er å vite at man ikke bare kan reise fra dyr i flere måneder. Jeg ville nok ikke reist bort så lenge. Hvor gammel er den? Jeg pleier å ha en venn boende i leiligheten om jeg drar vekk. Men mine puser er hjemmekjær. Er den kastrert?
Sushi Skrevet 5. april 2011 #4 Skrevet 5. april 2011 Jeg ville kanskje vurdert et katteherberge (eller kennel eller hva det kalles) for å slippe påkjenningen med reise og opphold i en ensom kjeller. Ellers høres det jo bra ut at en venn bor i leiligheten, men det må jo være en løsning du selv føler deg trygg på hvis det skal fungere. Hvor bor du? Noen av organisasjonene som omplasserer katter har av og til plass til å ta inn katter på ferie for en billig penge.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #5 Skrevet 5. april 2011 Åja, ser nå at du skal reise til foreldrene du også. Da ville jeg nok tatt med pusen og hatt den innendørs de første ukene om dette er en pus som er rolig til sinns.
Snop Skrevet 5. april 2011 Forfatter #6 Skrevet 5. april 2011 Så lenge ville jeg ikke latt kattene mine hvert hjemme alene.... Ingen av alternativene mine innebærer at hun skal være alene hjemme Beste alternativet er å vite at man ikke bare kan reise fra dyr i flere måneder. Jeg ville nok ikke reist bort så lenge. Hvor gammel er den? Jeg pleier å ha en venn boende i leiligheten om jeg drar vekk. Men mine puser er hjemmekjær. Er den kastrert? Hun er 1 1/2 år og hun er kastrert, ja. Tror du hun vil ha vondt av at jeg er vekke en måned eller to, selv om det er noen andre her? Jeg ville kanskje vurdert et katteherberge (eller kennel eller hva det kalles) for å slippe påkjenningen med reise og opphold i en ensom kjeller. Ellers høres det jo bra ut at en venn bor i leiligheten, men det må jo være en løsning du selv føler deg trygg på hvis det skal fungere. Hvor bor du? Noen av organisasjonene som omplasserer katter har av og til plass til å ta inn katter på ferie for en billig penge. Ja, katteherberge hadde i teorien vært bra, men jeg har hørt så masse negativt om det? At det i hvert fall er en står påkjenning på en pus? En annen sak er at halve grunnen til at jeg trenger å reise hjem er pga pengene, (resten av halvparten er helsa, jeg skal gjennom en del operasjoner og da er det godt å være hjemme i stedet for alene her i oslo) og katteherberge er jammen ikke billig :/ Tenker du på noe a la dyrebeskyttelsen? Er ikke de ganske stappfulle, spesielt om sommeren?
lovedrug Skrevet 5. april 2011 #7 Skrevet 5. april 2011 Hadde tatt med meg pusen ,og heller dratt hjem før! 1
Sushi Skrevet 5. april 2011 #8 Skrevet 5. april 2011 Ja, katteherberge hadde i teorien vært bra, men jeg har hørt så masse negativt om det? At det i hvert fall er en står påkjenning på en pus? En annen sak er at halve grunnen til at jeg trenger å reise hjem er pga pengene, (resten av halvparten er helsa, jeg skal gjennom en del operasjoner og da er det godt å være hjemme i stedet for alene her i oslo) og katteherberge er jammen ikke billig :/ Tenker du på noe a la dyrebeskyttelsen? Er ikke de ganske stappfulle, spesielt om sommeren? Mulig, men det er verdt et forsøk. Oslo er kanskje ikke letteste stedet å finne en billig løsning, da... Tror jeg ville gått for å få noen til å bo i leiligheten din. Kanskje du kan leie den ut billig, med katten inkludert :gjeiper: Jeg hadde ikke tatt sjansen på noen lang reise (vet ikke hvor langt det er?), men hvis du har god erfaring med å reise med katten så blir det jo noe annet. Men det minst traumatiske for katten må vel uansett være å få bli hjemme?
Snop Skrevet 5. april 2011 Forfatter #9 Skrevet 5. april 2011 Hadde tatt med meg pusen ,og heller dratt hjem før! 3 uker, hva tror du om det? Mulig, men det er verdt et forsøk. Oslo er kanskje ikke letteste stedet å finne en billig løsning, da... Tror jeg ville gått for å få noen til å bo i leiligheten din. Kanskje du kan leie den ut billig, med katten inkludert :gjeiper: Jeg hadde ikke tatt sjansen på noen lang reise (vet ikke hvor langt det er?), men hvis du har god erfaring med å reise med katten så blir det jo noe annet. Men det minst traumatiske for katten må vel uansett være å få bli hjemme? Ja, planen var i så fall å la noen bo der gratis mot å passe katten Det KAN gå veldig bra, men jeg tenker litt sånn at jeg er vant med kattens rutiner og behov og er veldig nøye på disse, mens noen som ikke er det kan kanskje tenke at feks "jaja, det er ikke så nøye om jeg ikke slipper henne inn før i morgen", spesielt om sommeren når man er ganske mye ute på livet. Plutselig finner de på å overnatte hos noen andre, og tenker gjerne at jeg finner jo ikke utav det uansett, som er på andre siden av landet. Hehe, nå fantaserer jeg vilt her altså, men Hun er veeeeeldig flink og vant med å reise. Lager ikke en lyd fra sekundet hun settes i buret, til hun tas ut. Selv ikke når det er snakk om 6-7 timer, da legger hun seg bare til å sove, og våkner til når vi er framme. En togkonduktør smilte lurt til meg en gang og sa "jaaa, du har gitt henne tabletter, merker jeg?" Nei, hun er bare sånn, hun sover til vi er framme, og da går hun rolig ut av buret og finner seg til rette. For øvrig er hun også veldig vant med mamma og pappas hjem, vi har vært der over lengre tid en god del ganger før, men da har det vært når hun fortsatt var innekatt, eller det likevel var snø ute og hun bare lekte innekatt.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 5. april 2011 #10 Skrevet 5. april 2011 Helt klart dette: - Ta henne med til mamma og pappa, ha henne inne noen uker, og så slippe henne ut der? Ja? Nei? Jeg er VELDIG hønemor og synes dette er ganske skummelt Det er en del biler ikke så veldig langt unna (ca 1 min gåavstand) men det er mange katter i nabolaget, så jeg regner med det er safe. Siden det er en hunnkatt, så vil hun sikkert holde seg nære huset. Jeg tok alltid med katten min på hytta. Hun var ute ganske tidlig og hadde ingen problemer med å se forskjell på hjem og hytte. Og jeg er skikkelig hønemor selv. Bare vær mye ute med pusen i begynnelsen. 1
crazyforgum Skrevet 5. april 2011 #11 Skrevet 5. april 2011 Jeg har to katter som jeg alltid har med meg når jeg reiser bort; på hytta eller til svigers. Jeg har kattene inne en dag eller to, og så slipper jeg de løs. Det har aldri vært noen problem. Den ene katten var borte 2-3 uker en sommer det var riktig godt vær, men kom så hjem til svigers som om ingenting hadde hendt.
Sushi Skrevet 6. april 2011 #12 Skrevet 6. april 2011 Så flink pus du har som takler reising så godt. Da ville jeg tatt henne med, jeg, og så sett an om jeg tok sjansen på å slippe henne ut eller ikke.
kontorstol Skrevet 6. april 2011 #13 Skrevet 6. april 2011 Jeg tar med katten hjem. Hun er så vant til å være der at hun går ut og inn fra dag 1.
la Flaca Skrevet 6. april 2011 #14 Skrevet 6. april 2011 (endret) Hvis du skal være hos foreldrene dine hele sommeren så passer det jo kjempegodt å ta med pus. Ha henne inne i ei ukes tid og slipp henne ut sammen med dere når hun virker klar for det. Vær sammen med henne ute de første gangene så hun blir kjent og trygg, og vet hvor "hjemme" er. Kanskje du til og med kan installere en kattedør hos dem? Jeg ser ikke poenget med å stenge katten inne i kjellern og dra hjem igjen etter 3 uker. Katter kan fint være med på ferie, og gå fritt ute også, bare de har vært inne ei stund først og er kjent med lukter og omgivelser. Endret 6. april 2011 av la Flaca
Snop Skrevet 6. april 2011 Forfatter #15 Skrevet 6. april 2011 Men - jeg ser at noen av dere snakker om å slippe henne ut etter svært kort tid, gjerne et par dager. Da jeg flyttet med henne i fjor fikk jeg beskjed av dyrlegen om å vente i 4 uker, det var også det jeg fant at ble generelt anbefalt når jeg googlet det. Jeg sjekket det forøvrig nå også, og da ser jeg at dyrebeskyttelsen hordaland sier 6 uker?
Gjest Lille-pus Skrevet 6. april 2011 #16 Skrevet 6. april 2011 (endret) Men - jeg ser at noen av dere snakker om å slippe henne ut etter svært kort tid, gjerne et par dager. Da jeg flyttet med henne i fjor fikk jeg beskjed av dyrlegen om å vente i 4 uker, det var også det jeg fant at ble generelt anbefalt når jeg googlet det. Jeg sjekket det forøvrig nå også, og da ser jeg at dyrebeskyttelsen hordaland sier 6 uker? Teori og praksis går ikke alltid like godt sammen. Jeg tror det er det vi alle erfarer etterhvert Førstepusen min skulle, etter å ha vært hos meg en liten måned, og så i pensjonat, være med på hytta. Etter en times kjøring med "liflig sopran-sang" var i fremme, og pus + bagasje ble båret opp på hytta. Planen var så at pus skulle være innen i hytta den første uken (iallefall en 3-4 dager) Å jo du ! Klokken 1/2 4 første morgenen startet de første intense forespørsler om å få opp den pokkes døren som var stengt Jeg holdt ut i 3 timer, da var det nummeret før jeg tørnet.... Opp med døren, og ut fór pus. Etter en times sårt tiltrengt tid "eksta-tid på øyet" var jeg igjen våken. Men, hvor var pus ? Ikke en lyd..... Gikk ut og ropte på ham, og etter en liten stund kom det svar, - fra andre siden av en dyp kløft et par hundre meter fra hytta. Han plasserte meg i 3D-kompasset sitt, og så kom han da, gjennom den høye hveteåkeren, fulgte stemmen min og snakket med meg, helt til vi var gjenforent Etter det var det aldri noe problem (og jeg forsøkte aldri mer å holde ham innestengt på noen hytte Snakker vi om en katt som ennå ikke har knyttet menneskene til seg, og har ankommet et helt nytt sted med bare nye mennesker så er det jo alltid best å prøve så lenge man kan, Iallefall inntil katten betrakter det nye huset som sitt hjem, og menneskene som sine mennesker. Men, jeg ville tatt henne med meg, prøvd så lenge det lot seg gjøre, vært ute med henne og ellers fulgt de gode råd fra damene jeg har sitert under: Siden det er en hunnkatt, så vil hun sikkert holde seg nære huset. Jeg tok alltid med katten min på hytta. Hun var ute ganske tidlig og hadde ingen problemer med å se forskjell på hjem og hytte. Og jeg er skikkelig hønemor selv. Bare vær mye ute med pusen i begynnelsen. Jeg har to katter som jeg alltid har med meg når jeg reiser bort; på hytta eller til svigers. Jeg har kattene inne en dag eller to, og så slipper jeg de løs. Det har aldri vært noen problem. Den ene katten var borte 2-3 uker en sommer det var riktig godt vær, men kom så hjem til svigers som om ingenting hadde hendt. Så flink pus du har som takler reising så godt. Da ville jeg tatt henne med, jeg, og så sett an om jeg tok sjansen på å slippe henne ut eller ikke. Jeg tar med katten hjem. Hun er så vant til å være der at hun går ut og inn fra dag 1. Hvis du skal være hos foreldrene dine hele sommeren så passer det jo kjempegodt å ta med pus. Ha henne inne i ei ukes tid og slipp henne ut sammen med dere når hun virker klar for det. Vær sammen med henne ute de første gangene så hun blir kjent og trygg, og vet hvor "hjemme" er. Kanskje du til og med kan installere en kattedør hos dem? Jeg ser ikke poenget med å stenge katten inne i kjellern og dra hjem igjen etter 3 uker. Katter kan fint være med på ferie, og gå fritt ute også, bare de har vært inne ei stund først og er kjent med lukter og omgivelser. Endret 6. april 2011 av Lille-pus
Gjest snoopy_93 Skrevet 6. april 2011 #17 Skrevet 6. april 2011 Ville tatt med meg katten jeg. Når jeg fikk katt og tok han med på camping løste jeg ute problemet med å ha katten i bånd. Han trivdes med det og så ikke ut til å bli plaget med det heller.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #18 Skrevet 9. april 2011 Du skal være heldig om du får noen som er villig til å bo hos det en måned eller to. Jeg stiller ikke opp for en helg en gang, men kan godt dra innom for mat, vann og litt kos. Jeg hadde tatt med meg pusen og sluppet henne ut når det var forsvarlig. Skulle hun bli borte når du skal reise hjem så er det ikke verre enn at foreldrene dine bor der så katten blir ivaretatt.
Snop Skrevet 9. april 2011 Forfatter #19 Skrevet 9. april 2011 Du skal være heldig om du får noen som er villig til å bo hos det en måned eller to. Jeg stiller ikke opp for en helg en gang, men kan godt dra innom for mat, vann og litt kos. Neida, har allerede flere som har meldt interesse Det er ikke så feil å bo gratis i hovedstaden med svær terrasse og hage om sommeren, ser du
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #20 Skrevet 9. april 2011 Neida, har allerede flere som har meldt interesse Det er ikke så feil å bo gratis i hovedstaden med svær terrasse og hage om sommeren, ser du Da er du faktisk heldig. Sett pris på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå