Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er kjempefint!!

Jeg har hørt det brukt på hester og hunder, og synes det er flott. Og hadde selv to geiter som jeg kalte for Ronja og Birk. Nå høres det sikkert helt teit ut at jeg sammenligner med dyr, men det jeg egentlig prøver å si er at det er fint i mine ører. (Jeg kjenner omtrent ingen barn, så har ikke noe å sammenligne med der, hehe). Høres ut som en flott, tøff og selvstendig jente!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Luna er et nydelig navn :)

Ronja har futt, jeg liker det.

Takk for tilbakemeldinger!

Jeg har ei jente på 5 år fra før som heter Luna. Folk forbinder jo dette med hundenavn, verktøy-merke, Luna-meny på Shell, et teppe på Bohus, en seng i Stompa-serien OSV OSV, så jeg er vant til at ikke alle synes at mitt navnevalg er optimalt.

Dette med harry/rånete er imidlertid en dealbreaker for meg, da jeg bor i en råne-hovedstad. Jeg identifiserer meg overhodet ikke med denne kulturen, og vil derfor ikke velge et navn som "hører hjemme" der.

Fengselsfugl håper jeg heller ikke at hun blir, ei heller gift som 18-åring med Kenneth/Roy/Frank/Jimmy/Ronny/Jonny.

(Disse holdningene er selvsagt satt litt på spissen her, og jeg forakter ikke enhver som heter Ronny. Men navn og assosiasjoner henger sterkt sammen, uansett hva enkeltpersoner måtte ha å invende mot det.)

Pøs gjerne på med flere synspunkt på navnet Ronja!

TS

Skrevet

Jeg må nå ærlig innrømme at jeg synes Luna er betydelig mer harry enn Ronja.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker navnet veldig godt, skulle gjerne kalt datteren min det om jeg ikke het det selv :P

Skrevet

TS igjen her. Synes du det? På papiret kler de ikke hverandre så godt, kanskje. Hm, vanskelig dette med å få søskennavn til å klinge godt!

Luna er så spesielt, og jeg vet egentlig ikke av noen andre navn i samme gate.

Kan jo dele resten av alternativene mine med dere også da, når jeg først er inne på det:

Johanne

Alvilde (sliter med å få med mannen på dette)

Olava

Ylva

Alva

Jeg liker altså navn uten R best, men Ronja er unntaket.

Etternavnet vårt har R i seg, har 2 stavelser og slutter på A, så a-ending er egentlig ikke optimalt. Men det finnes ikke veldig mange pene jentenavn der ute som slutter på noe annet enn A.

Kom gjerne med synspunkter på dette også, hvis dere føler for det. :jepp:

Eg tykkjer Ronja er eit mykje "sterkare" namn enn Luna - Luna er meir "slapt" (beklager). Tykkjer Ylva eller Alva er dei av alternativa dine som passar best med Luna, sjølv om eg ikkje likar dei.

Johanne er eit nydeleg namn, Alvilde er også pent, men eg føler begge blir totalkrasj med Luna.

• Liker 1
Skrevet

Ronja minner meg om..

1. En hund

2. En viss røverdatter med trollhår som bor i skogen.

nei.

Skrevet

Er generelt ikkje glad i å bruke oppfinni namn frå bøker til mennesker i verkelegheita. Blir så veldig åpenbart kor du har tatt det frå...

http://no.wikipedia.org/wiki/Ronja

Navnet Ronja antas ofte å være funnet opp av Astrid Lindgren, men det er kjent fra mye tidligere enn fra da boka kom.

Eg tykkjer Ronja er eit mykje "sterkare" namn enn Luna - Luna er meir "slapt" (beklager).

Luna betyr faktisk Måne, og det er da alt annet enn slapt i mine øyne.

Skrevet

http://no.wikipedia.org/wiki/Ronja

Navnet Ronja antas ofte å være funnet opp av Astrid Lindgren, men det er kjent fra mye tidligere enn fra da boka kom.

Luna betyr faktisk Måne, og det er da alt annet enn slapt i mine øyne.

OK, men namnet er i alle fall blitt kjend gjennom bøkene om Ronja Røverdatter. I Noreg tvilar eg sterkt på at nokon har hett Ronja før bøkene om Ronja Røverdatter.

Eg er klar over at Luna betyr måne, det kan vel vere "slapt" for det? :fnise: Måne er då heller ikkje den sterkaste assosiasjonen ein får... Luna er i alle fall eit namn utan karakter for meg. I likheit med veldig mange andre populære jentenamn. Eg likar betre lengre namn utan a-ending, og helst med -r i. Korte, "r-lause" jentenamn som sluttar på -a blir ofte litt preglause, spør du meg. Me har alle ulik smak, med eg blei faktisk bedt om å kome med meininga mi :)

AnonymBruker
Skrevet

OK, men namnet er i alle fall blitt kjend gjennom bøkene om Ronja Røverdatter. I Noreg tvilar eg sterkt på at nokon har hett Ronja før bøkene om Ronja Røverdatter.

Eg er klar over at Luna betyr måne, det kan vel vere "slapt" for det? :fnise: Måne er då heller ikkje den sterkaste assosiasjonen ein får... Luna er i alle fall eit namn utan karakter for meg. I likheit med veldig mange andre populære jentenamn. Eg likar betre lengre namn utan a-ending, og helst med -r i. Korte, "r-lause" jentenamn som sluttar på -a blir ofte litt preglause, spør du meg. Me har alle ulik smak, med eg blei faktisk bedt om å kome med meininga mi :)

Ja, jeg bad deg om det, og takk for at du svarer. Jeg tror R i navn er veldig enten/eller for folk. Jeg liker best myke (slappe, om du vil) navn uten R.

Luna er nok et navn med veldig ujevn popularitet i Norge. Det er visst ganske vanlig på østlandet, og dermed et navn som mange har smakt på og spyttet ut fordi det er litt sært, men her i Nord-Norge har mange av de jeg møter faktisk aldri hørt ordet før. Noen må smake på det, noen liker det ikke, andre synes det er fint.

Jeg er strålende fornøyd med dette valget, rent bortsett fra at det altså er ekstremt vanskelig å finne passende søskennavn. I mitt neste liv håper jeg at jeg er såpass fremsynt at jeg har navnene klare på hele flokken i det jeg får førstemann!

Fortsett forøvrig gjerne å komme med synspunkt på både Ronja-navnet og andre mulige søskennavn til Luna.

TS

Skrevet

TS igjen her. Synes du det? På papiret kler de ikke hverandre så godt, kanskje. Hm, vanskelig dette med å få søskennavn til å klinge godt!

Luna er så spesielt, og jeg vet egentlig ikke av noen andre navn i samme gate.

Kan jo dele resten av alternativene mine med dere også da, når jeg først er inne på det:

Johanne

Alvilde (sliter med å få med mannen på dette)

Olava

Ylva

Alva

Jeg liker altså navn uten R best, men Ronja er unntaket.

Etternavnet vårt har R i seg, har 2 stavelser og slutter på A, så a-ending er egentlig ikke optimalt. Men det finnes ikke veldig mange pene jentenavn der ute som slutter på noe annet enn A.

Kom gjerne med synspunkter på dette også, hvis dere føler for det. :jepp:

Jeg synes Luna er et vakkert og spesielt navn. Det er latinsk for måne, så betydningen gjør navnet enda vakrere.

Johanne, Alvilde og Olava passer overhodet ikke sammen med Luna. Assosierer de navnene med en 90 år gammel dame og venninnene hennes på pleiehjemmet.

Ylva og Alva er veldig pene navn, og jeg ville gått for en av de om du ikke velger Ronja.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes Luna er et vakkert og spesielt navn. Det er latinsk for måne, så betydningen gjør navnet enda vakrere.

Johanne, Alvilde og Olava passer overhodet ikke sammen med Luna. Assosierer de navnene med en 90 år gammel dame og venninnene hennes på pleiehjemmet.

Ylva og Alva er veldig pene navn, og jeg ville gått for en av de om du ikke velger Ronja.

Takk for svar! (En blir jo mest glad for de positive svarene, selvsagt, :fnise:, selv om alle synspunkt naturligvis er av verdi!)

Jeg synes at spesielt Johanne klinger godt sammen med Luna, men assosiasjonene er nok noe sprikende, ja.

Ylva og Alva synes jeg er pene navn, og vi hadde vel egentlig bestemt oss for Ylva, når jeg plutselig kom over Ronja. Og det navnet liker jeg bedre og bedre, men kanskje ikke som lillesøstera til Luna.

(Og Imli, i følge ssb.no sin navnekurve het ingen Ronja i Norge før omtrent 1980. Så det er uten tvil stjålet fra Astrid Lindgrens bøker, men jeg synes ikke at det er et problem. Ronja Røverdatter er jo ikke akkurat noen luguber anti-helt som en for enhver pris bør forsøke å IKKE bli assosiert med. Pippi-navnet blir noe annet, da hun var en litt mer outrert, karikert og komisk figur. Historien om Ronja er jo vakker, og skildrer oppveksten og utviklinga til ei hjertegod, nysgjerrig, intelligent og modig jente.)

TS

Skrevet

Jeg har en venninne som har en datter som heter Ronja. Jeg ser for meg en Ronja Røverdatter-type, med tøffe foreldre, ujålete, og hele pakken. For å si det sånn - navnet Ronja passer IKKE inn i den familien. Moren er ei jåle og skikkelig hønemor, faren kjenner jeg ikke altfor godt. Ronja er et veldig enten/eller navn.

Jeg tror ikke jeg ville valgt det selv, men jeg syns ikke det er et harry navn av den grunn =)

Skrevet

Jeg liker navnet Ronja godt. Får ingen harry-assosiasjoner, men Ronja Røverdatter. Men det er bare positivt i mine øyne.

Ronja var et navn vi hadde på blokka om vi hadde fått jente. På topp for meg, men mannen var tvilsom.

Og jeg ser ingen problem med Luna og Ronja som søsken. To korte, greie navn uten staveproblematikk.

Matching av søskennavn skjønner jeg ikke helt. Jeg synes det er mye verre de søskenflokkene som alle begynner på samme forbokstav, a'la Martin, Magnus og Marie.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker navnet Ronja godt. Får ingen harry-assosiasjoner, men Ronja Røverdatter. Men det er bare positivt i mine øyne.

Ronja var et navn vi hadde på blokka om vi hadde fått jente. På topp for meg, men mannen var tvilsom.

Og jeg ser ingen problem med Luna og Ronja som søsken. To korte, greie navn uten staveproblematikk.

Matching av søskennavn skjønner jeg ikke helt. Jeg synes det er mye verre de søskenflokkene som alle begynner på samme forbokstav, a'la Martin, Magnus og Marie.

Nei, matching ned til fingerspissene er jeg heller ikke ute etter. Preben og Ruben eller Marte og Magne er ikke målet, men jeg vil gjerne at de skal kle hverandre.

Men jeg sliter med rangeringen av kriterier, hva er viktigst?

- at de tilhører samme sjanger (Johanne og Luna krasjer?)

- at de har samme mykhet/følelse (Ronja og Luna krasjer?)

- at jeg liker begge navna (tommelen opp for Ronja!)

- at det enkelte fornavnet kler etternavnet (Ronja er i utgangspunktet ikke optimalt, pga -a-ending og R.)

Generelle kriterier for et navn er:

- at det aldri vil bli spørsmål om staving (som du, Aricept, påpeker)

- at det ikke er hjemmesnekra, men heller ikke på topplista

- at det kan uttales noenlunde greit på engelsk

- at ingen i min eller Lunas omgangskrets allerede har dette navnet

TS

Skrevet

Eg tykkjer framleis Ylva og Alva funka bra med Luna, og det er jo tydelegvis den typen namn du likar. Andre namn i litt same kategori, er kanskje Anna, Hanna, Alma, Sara, Julie/a, Elise/a, Lisa, Dina, Mina, Minna?

Skrevet

Jeg syns Luna og Ronja passer godt sammen! Det ene navnet er så "mildt og rolig" mens det andre tøffer det mer opp!

AnonymBruker
Skrevet

Eg tykkjer framleis Ylva og Alva funka bra med Luna, og det er jo tydelegvis den typen namn du likar. Andre namn i litt same kategori, er kanskje Anna, Hanna, Alma, Sara, Julie/a, Elise/a, Lisa, Dina, Mina, Minna?

Ja, det var fine forslag. Liker Alma godt, men mannen er ikke med på den. Jeg har ennå en måneds tid å fundere på, så det er mulig at det blir noe helt annet. Men foreløpig er det Ylva og Ronja som er mest aktuelt. Må vel bare tenke videre...

TS

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det var fine forslag. Liker Alma godt, men mannen er ikke med på den. Jeg har ennå en måneds tid å fundere på, så det er mulig at det blir noe helt annet. Men foreløpig er det Ylva og Ronja som er mest aktuelt. Må vel bare tenke videre...

TS

TS igjen her. Jeg kom plutselig på hvorfor jeg begynte å lete etter alternativ til Ylva:

Vi uttaler Luna med samme tone som vi uttaler "myra".

Ylva synes vi derimot at er finest mest samme tone som "dyna."

To såpass like navn vil nok neppe bli uttalt med ulik tone i praksis, og hvordan gjør Ylva seg med "myra"-tone?

(Huff, så mikroskopiske detaljer en skal henge seg opp i, men samtidig er jo navnevalget veldig viktig da!)

Skrevet

Eg uttalar Luna og Ylva med same tonefall.

Skrevet

Eller former et navn seg ALLTID etter eieren?

Ja, det gjør det. I hvert fall navn i Ronja-kategorien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...