Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke trodd at jeg kom til å poste en navne-tråd her inne, for smak i navn er jo så individuelt. Men jeg må likevel, for jeg lurer veldig på hva som er gjengs oppfatning/assosiasjon til navnet Ronja?

Jeg har alltid tenkt Ronja Røverdatter = en sterk og tøff jente.

Men når jeg presenterer dette som et mulig navnevalg for venner og bekjente, opplever jeg at de synes det er harry. At det er en feminin versjon av Ronny (og alle de merkelige assosiasjonene og fengsels-statistikkene som hører til det).

Jeg synes at Ronja er pent, men da som navn til ei tøff jente, og ikke som råne-avkommet til foreldre som kjører van med sørstats-vimpel og bruker Wonderbaum som deoderant.

Hva synes du om det?

Videoannonse
Annonse
Gjest smexi hellcat
Skrevet

Ronja.. Go for it!:)

• Liker 2
Skrevet

Jeg har alltid syns Ronja var kjempefint :) Og så lenge ikke broren het Ronny, så ville jeg ikke tenkt på å assosiere det med det navnet! :D

• Liker 2
Skrevet

Jeg liker det ikke.. Det er litt sånn, ja et hundenavn for meg. :sjenert:

• Liker 3
Skrevet

Jeg liker ikke Ronja. Synes ikke det harry men heller ikke fint.

Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg synes det er kjempefint! Ser for meg ei viljesterk, søøøøt jente med svart hår som gjerne lager litt trøbbel for foreldrene ;)

• Liker 3
Skrevet

Jeg får ingen assosiasjoner til navnet Ronja som er i nærheten av å være harry.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes Ronja er kjempe søtt =)

• Liker 1
Gjest Diamant
Skrevet

Får assiasjoner til Ronja røvedatter, men synes egentlig det er et veldig fint navn :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde liknende assosiasjoner som TS helt til jeg ble kjent med en Ronja som ikke hadde så mye i topplokket. Så nå er det navnet ødelagt for meg.

Skrevet (endret)

Ronja er et nydelig navn, og jeg kunne godt brukt det på min egen datter.

Synes også det er en flott motsetning til alle de kvalme og doomed to become a bimbo navnene Linnéa Chanel, Isadora Melissa osv.

Har heller aldri assosiert Ronja med Ronny. Elsket Ronja Røverdatter som liten, og forbinder navnet Ronja med en modig, fri, sterk og kul jente!

Endret av Gaea
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger!

Jeg har ei jente på 5 år fra før som heter Luna. Folk forbinder jo dette med hundenavn, verktøy-merke, Luna-meny på Shell, et teppe på Bohus, en seng i Stompa-serien OSV OSV, så jeg er vant til at ikke alle synes at mitt navnevalg er optimalt.

Dette med harry/rånete er imidlertid en dealbreaker for meg, da jeg bor i en råne-hovedstad. Jeg identifiserer meg overhodet ikke med denne kulturen, og vil derfor ikke velge et navn som "hører hjemme" der.

Fengselsfugl håper jeg heller ikke at hun blir, ei heller gift som 18-åring med Kenneth/Roy/Frank/Jimmy/Ronny/Jonny.

(Disse holdningene er selvsagt satt litt på spissen her, og jeg forakter ikke enhver som heter Ronny. Men navn og assosiasjoner henger sterkt sammen, uansett hva enkeltpersoner måtte ha å invende mot det.)

Pøs gjerne på med flere synspunkt på navnet Ronja!

TS

Gjest CandyPanty
Skrevet

Katten min heter det, er et konge navn! :tommelsmil:

Skrevet

Synes det er kjempefint! Tenker jo først på Ronja Røverdatter, men jeg tror ikke de som vokser opp i dag har de samme assosiasjonene. Harry er det i alle fall ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen:

Jeg ser også for meg Ronja som veldig tøff/modig/guttejente. Datteren min på 5 hadde kledd det navnet godt, hun er tøff og rampete, bruker mye humor, og er søt og fregnete med hvitt bustehår.

Samtidig er det jo ikke garantert at lillejenta i magen blir av samme kaliber. Både jeg og pappan er tøffe, utadvendte, sporty og ujålete folk, så sjansen for at vi får en sjenert ballerina er kanskje ikke så stor.

Men samtidig kan jo en lillesøster som vokser opp med tøffe foreldre og tøffe søsken bli litt anti-konform, og søke mot det sukkersøte, stille og rolige.

Hvordan vil i såfall "Ronja" passe til ei sånn jente? De fleste navn er jo relativt nøytrale, som Mari, Emma, Anne, Linnea osv. Både rockejenter og puslespill-jenter kler disse navna. Men på samme måte som at Zoe Chanel kanskje ikke vil bli tatt helt på alvor som gjeng-leder, vil heller ikke sjenerte ballerina-Ronja like navnet sitt så godt?

Eller former et navn seg ALLTID etter eieren?

TS

Skrevet

Tror ikke det gjør noe om Ronja blir en sjenert ballerina. :) Navnet vil bli forbundet med henne for den hun er!

• Liker 2
Skrevet

Ronja er et av 2 navn vi vurderer selv, så jeg synes selvsagt det er fantastisk ;) når det er sagt så har jeg også tro på at hvordan barnet ser ut / er som person er uavhengig av navnet det får, navnet BLIR henne da, og alle rundt henne vil forbinde det navnet med henne istedet for en viss røverdatter :fnise:

Skrevet

Liker det ikke spesielt godt.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Katten til mamma heter Ronja, det var det jeg som fant på. Men på den annen side heter hundene mine Siggur og Hugo, og kattene Yngve og Otto, så som du skjønner bruker jeg de om hverandre :P

Jeg liker navnet Ronja.

Skrevet (endret)

Har ei på fb som har en unge som heter Ronja. Hun snakker om ungen sin i hver eneste status så jeg har fått dårlig asisasjoner til navnet.

Men jeg får dyre følelse over navnet.

Endret av mirandaa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...