Auroressa Skrevet 5. april 2011 #1 Skrevet 5. april 2011 Hei, jeg har de siste 5-6 årene slitt med og ikke kunne fast føde, pågrunn av angst. Nå som jeg endelig har begynt igjen, ( like før jul ) så har jeg spist alt jeg har kommet over for og si det slik, noe som har ført til en vektoppgang på kanskje 20 kilo. Ingenting i klesskapet mitt passer lengre, og magen og lårene er fæle og store. Alt bare henger,og er fælt på meg. Jeg hater virkelig meg selv nå for at jeg har latt dette skje Nå på lørdag var jeg og kjøpte meg joggesko og trenings klær, så skal prøve og begynne og jogge, har ikke jogget før noe særlig. Så dette blir tungt, men skal prøve og jogge annenhver dag, men noe langt blir det ikke på starten, jeg merket etter noen få meter at jeg ikke klarte og trekke pusten og at jeg hadde hold. Så kondisen er elendig. Hadde egentlig tenkt til og prøve meg på lavkarbo kost, men merker at sukker er noe jeg ikke klarer og kutte ned på helt enda. Før har det gått i godt over en halvliter brus daglig, masse is og godterier. Nå skal jeg prøve og holde meg til noe frukt, og en liten cola om dagen. Kanskje unne meg litt godt i ny og ne. Men vil gjerne høre noen råd fra noen der, som har klart og gått ned noen kilo ved og forandre noe på kosten osv. Hadde vært så mye lettere vist noen handlet for meg, eller lagde mat, hehe. Men siden jeg gjør alt selv så blir det litt verre igjen. Blir snart samboer så da blir det kanskje litt lettere for han er litt mer glad i og spise noe sunt og han trener selv daglig, så jeg føler meg veldig stygg i forhold til den kjekke veltrente kjæresten min , går veldig mye utover selvtilliten min hvordan jeg er blitt seendes ut.. Vet ikke om det har noe og si men jeg er ca 174 høy, og ca 85 kilo. Tar imot alt av råd
Glynis Skrevet 5. april 2011 #2 Skrevet 5. april 2011 Du er kanskje ikke vant til å bevege deg noe særlig, siden du sliter så med joggingen? Gå. Gå masse. Gå lenge. Gå fort. Gå oppover. Gå nedover. Gå bortover. Gå frem. Gå tilbake. For en person som er i dårlig form og har litt ekstra er hyppig gange en veldig god start, i stedet for ti minutter pesejogging etterfulgt av en følelse av at man holder på å dø.
sunnyside Skrevet 5. april 2011 #3 Skrevet 5. april 2011 Er enig med Glynis. Begynn med å gå turer i stedet for å jogge. Gå raske turer, så vil du se at det også hjelper. Etterhvert som formen din blir bedre kan du gradvis begynne å jogge litt. Det er selvfølgelig svært viktig at du legger om kosten din. Jeg vet hvor vanskelig dette er, for jeg har vært i samme situasjon som deg. Det er vanskelig å begynne å tenke annerledes når det gjelder å lage mat. Vanskelig å komme på nye ting, som er enkelt å lage. Men prøv så godt du kan. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å kutte ut alt av sukker og sånn med en gang, men kutt det du greier. Det er den største kilden til å legge på seg, og greier du å kutte ut det vil du se en fremgang. Prøv å ha grønnsaker tilgjengelig. Grønnsaker er mye bedre å spise enn frukt. Kutt opp gulrøtter og ha stående i vann, og andre grønnsaker du synes er godt. Lykke til!
Auroressa Skrevet 5. april 2011 Forfatter #4 Skrevet 5. april 2011 Har gått tur daglig fram til nå, har to hunder. Og spiser ikke grønnsaker ,det blir litt for hardt for meg med tanke på min angst.
sunnyside Skrevet 5. april 2011 #5 Skrevet 5. april 2011 Nei, da blir det verre med grønnsaker ja..men kjør på med frukt i stedet for godteri hvertfall:) Og som du sier, kanskje alt blir litt lettere når du blir samboer:)
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #6 Skrevet 6. april 2011 Du kommer deg ikke videre uten å utfordre deg selv mtp mat.
Gjest Nanne70 Skrevet 6. april 2011 #7 Skrevet 6. april 2011 Har gått tur daglig fram til nå, har to hunder. Og spiser ikke grønnsaker ,det blir litt for hardt for meg med tanke på min angst. Men du kan jo lage mos og purèer av de fleste grønnsaker, da! Kok grønnsakene møre i lettsaltet vann og mos dem med stavmikser, tilsett krydder etter smak. Bland gjerne litt kaldpresset olivenolje eller kesam for smakens og konsistensens skyld.
Gjest *Maja* Skrevet 6. april 2011 #8 Skrevet 6. april 2011 Hei, jeg har de siste 5-6 årene slitt med og ikke kunne fast føde, pågrunn av angst. Nå som jeg endelig har begynt igjen, ( like før jul ) så har jeg spist alt jeg har kommet over for og si det slik, noe som har ført til en vektoppgang på kanskje 20 kilo. Ingenting i klesskapet mitt passer lengre, og magen og lårene er fæle og store. Alt bare henger,og er fælt på meg. Jeg hater virkelig meg selv nå for at jeg har latt dette skje Nå på lørdag var jeg og kjøpte meg joggesko og trenings klær, så skal prøve og begynne og jogge, har ikke jogget før noe særlig. Så dette blir tungt, men skal prøve og jogge annenhver dag, men noe langt blir det ikke på starten, jeg merket etter noen få meter at jeg ikke klarte og trekke pusten og at jeg hadde hold. Så kondisen er elendig. Hadde egentlig tenkt til og prøve meg på lavkarbo kost, men merker at sukker er noe jeg ikke klarer og kutte ned på helt enda. Før har det gått i godt over en halvliter brus daglig, masse is og godterier. Nå skal jeg prøve og holde meg til noe frukt, og en liten cola om dagen. Kanskje unne meg litt godt i ny og ne. Men vil gjerne høre noen råd fra noen der, som har klart og gått ned noen kilo ved og forandre noe på kosten osv. Hadde vært så mye lettere vist noen handlet for meg, eller lagde mat, hehe. Men siden jeg gjør alt selv så blir det litt verre igjen. Blir snart samboer så da blir det kanskje litt lettere for han er litt mer glad i og spise noe sunt og han trener selv daglig, så jeg føler meg veldig stygg i forhold til den kjekke veltrente kjæresten min , går veldig mye utover selvtilliten min hvordan jeg er blitt seendes ut.. Vet ikke om det har noe og si men jeg er ca 174 høy, og ca 85 kilo. Tar imot alt av råd Mange gode tips...jeg synes også at du burde starte med å powerwalke, og da skal du gå det forteste du makter...merker det på lungene og melkesyren da...etterhvert som du har powerwalket en stund vil det bli mer og mer naturlig å begynne å småjogge litt innimelleom...så er det bare til å gradvis starte med å jogge... Spis små jevne måltider så slipper du å bli ursulten, og ta gjerne en frukt eller en søt te etter hvert måltid...det demper søtsuget og hever metthetsfølelesen.... Lykke til
dobby Skrevet 6. april 2011 #9 Skrevet 6. april 2011 For det første: Så bra at du er på veg ut i frå angsten! All ros for det. Jogging er veldig tungt når ein ikkje er vand med det, så du er ikkje åleine der. Eg ville starta med å gå turar i høgt tempo. Etter kvart kan du legge inn litt jogging i turane. Når kondisjonen blir betre, kan du auke andelen jogging. Om du får til litt styrketrening, er det supert. Det kan enkelt gjerast heime i stova, det er ikkje nødvendig å gå på treningssenter dersom det triggar angsten din. Når det gjeld frukt og grønt, kan det kanskje fungere å starte med noko som er ganske "mjukt". Grønsaksmos som Nanne70 seier, er eit bra tips. Dersom flytande er betre for deg, kan du også prøve supper og smoothies. Godt moden avocado er også mjukt og kan etast med skei. Eg synest ofte at avocado er enklare å få ned dersom magen ikkje er heilt klar for andre rå grønsaker. Det verkar som sambuaren din har god kontroll på sitt eige liv, så det er nok lurt å involvere han. Be om hjelp, dei skjønnar ikkje alltid slikt av seg sjølv... Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå