AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #1 Skrevet 5. april 2011 Dette er sikkert et teit spørsmål, men: Jeg har trappet opp treningen min de siste månedene, og trent mer styrke uten at jeg har fokusert på kostholdet. Jeg har lagt på meg en del kilo i muskler, mer enn jeg har gått ned i fettprosent (dette er målt på ordentlig måte, ikke bare noe jeg innbiller meg). Det er gøy å opp i muskelvekt, men jeg skulle helst ha unngått å gå opp i totalvekt, på grunn av en del helseting. Er det sånn at styrketrening bare øker muskelmasse og at fettprosenten endres ved hjelp av strengere kosthold? Eller kan styrketrening også gjøre noe for fettprosent over tid? Hvor kommer kondisjonstrening inn i bildet?
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #2 Skrevet 5. april 2011 WOW, virkelig imponerende hvis du har klart å gå opp flere kilo i muskelmasse på bare på et par måneder... Er du mann eller kvinne? Å gå opp i vekt pga. muskelmasse er ikke skadelig for helsen. Økt muskelmasse gir høyere forbrenning og dermed nedgang i fettprosent, men vil man virkelig ned i fettprosent må man ofte gjøre noen endringer i kosten. Trening, styrke og kondisjon, i seg selv brenner også kalorier, selvfølgelig.
Gjest Emily25 Skrevet 5. april 2011 #3 Skrevet 5. april 2011 Jeg er ikke så ekspert på det. Og jeg venter ennå på å kjøpe målebånd ettersom jeg ikke stoler på vekten. (uansett, så bryr jeg meg ikke om kg. Syns det er sunnere å se resultater via målebånd, det viser mer riktig) Og siden jeg har et mål om å gå ned i fett og opp i muskler, prøver jeg å løpe lange og rolige turer og trene styrke minst 2 dager i uka. (tilsammen 4 dager) i tillegg en eller to intervalløkter. Blir mellom 4-6 dager i uka med trening. Problemet er bare det at jeg har problemer med det ene kneet mitt når jeg løper!! Må liksom vente minst 3 dager før jeg kan klare å løpe langtur uten å få vondt. IRRITERENDE... lurer på om ejg må bytte joggesko.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #4 Skrevet 5. april 2011 WOW, virkelig imponerende hvis du har klart å gå opp flere kilo i muskelmasse på bare på et par måneder... Er du mann eller kvinne? Å gå opp i vekt pga. muskelmasse er ikke skadelig for helsen. Økt muskelmasse gir høyere forbrenning og dermed nedgang i fettprosent, men vil man virkelig ned i fettprosent må man ofte gjøre noen endringer i kosten. Trening, styrke og kondisjon, i seg selv brenner også kalorier, selvfølgelig. Kvinne, og jeg synes det er rart selv også. Men tallene sier jo sitt. Men da er det maten jeg må se på, da.
Leifr Skrevet 5. april 2011 #5 Skrevet 5. april 2011 Kortversjonen: Du kan styre om du skal gå opp eller ned (eller ikke) i vekt ved å justere forholdet mellom matinntaket og hvor mye du forbrenner. Du går ned hvis du ligger i kaloriunderskudd og opp hvis du ligger i overskudd. Noe annet er en fysisk umulighet. Du kan manipulere kroppssammensetningen ved trening, og ved å justere HVA du spiser. Trener du ordentlig styrke og får i deg nok proteiner mens du samtidig ligger i underskudd vil du beholde relativt mer muskelmasse og dermed miste relativt mer fett enn hvis du bare trener kondisjon (eller ingenting) på det samme kaloriunderskuddet. Hvis du ønsker å ca. holde vekta, eller gå litt ned, samtidig som du gradvis bytter ut litt fett med mer muskelmasse, skal du trene primært styrke mens du spiser på ca. vedlikeholdsnivå, eller litegrann under. (Etter hvert som fettreservene krymper vil prosessen gå langsommere og på et eller annet punkt vil det stoppe opp.)
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #6 Skrevet 5. april 2011 Ikke sjans at du har gått opp flere kilo i muskelmasse uten å ha trent hardere enn de fleste gutter og i tillegg spist 4-5000kcal dagen.
-Fisken- Skrevet 5. april 2011 #7 Skrevet 5. april 2011 Men hvis du har økt din muskelmasse, samtidig som fettprosenten ikke har gått ned, vil det si at du faktisk har lagt på deg fett også. Da må du se på dietten din, for å gå ned i vekt må inntaket være mindre enn forbruket.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #8 Skrevet 6. april 2011 Ikke sjans at du har gått opp flere kilo i muskelmasse uten å ha trent hardere enn de fleste gutter og i tillegg spist 4-5000kcal dagen. Mulig det ikke hadde gått for deg, men det har altså skjedd med meg. (Og seriøst, hvem gidder å spise 5000 kalorier? Jeg er ikke bodybuilder heller.) Jeg tipper at min personlige trener med all sin utdannelse innen faget og alle sine målemetoder sikkert har litt mer peiling på hva som har skjedd enn deg. Og så kan det være greit å huske at utgangspunktet nok også har noe å si - jeg har trent veldig lite styrke før og hadde sikkert relativt lite muskelmasse da jeg startet.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #9 Skrevet 6. april 2011 Men hvis du har økt din muskelmasse, samtidig som fettprosenten ikke har gått ned, vil det si at du faktisk har lagt på deg fett også. Da må du se på dietten din, for å gå ned i vekt må inntaket være mindre enn forbruket. Uff, jeg er ikke stø på alle uttrykkene, så jeg bomma litt. Jeg mente ikke fettprosent, jeg mente fettmasse eller hva det nå heter. Den er også redusert, men jeg går altså som jeg sa mer opp i muskelmasse enn jeg går ned i fettmasse, slik at totalt går jeg opp i vekt. Det går altså mye raskere å gå opp i muskel enn ned i fett. Så det jeg lurer på er altså om styrketrening kun vil øke muskelmassen eller om det også vil kunne påvirke fettmassen? Jeg vet at styrketrening øker forbrenningen over tid, men den effekten er vel ikke spesielt stor? Så for å redusere antall kilo fett på kroppen, bør jeg altså fokusere på kostholdet (og sikkert trene mer kondisjon?) i tillegg til styrketrening?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå