Gå til innhold

Hjelp meg å velge riktig valp!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg skal kjøpe meg valp igjen, og det står da mellom to kull. Det første kullet er mor blanding av engstaff/rottweiler, far er alska husky. Det andre kullet er blanding mellom labrador og engstaff. Det første kullet er det tre tisper det evnt står imellom, mens det andre er det av begge kjønn. Noen som har erfaring med de forskjellige kjønnenec eller er har det lite å si?

Jeg har eid en hund tidligere, men vet jeg gjorde en bra jobb. Dette var en chihuahua hann.

Det første kullet bor over 15 timers kjøring eller en flytur fra meg. Det andre kullet er i sverige, men kunne leveres i norge mot bensinpenger.

Tips, råd, tanker:-)?

Redigerer for å legge til et spm. Hva er fordeler å ulemper med en forsiktig valp, en "midt i mellom" eller en veldig tøff og frampå valp? Hva ville dere valgt, eller jeg burde velge?

Endret av xenasixx
Videoannonse
Annonse
Gjest Marenn
Skrevet

Jeg har 2 hunder nå, en av hvert kjønn. Den eldste er 8 år, og hun minste er 6 måneder idag faktisk :) Jeg tror dette med å velge kjønn er hva du selv liker. Tisper er ofte mer kosete og har veldig fokus på eieren. Hannene er litt mer lekne og bryr seg kanskje litt mer om lek enn kos. Det er iallefall slik jeg har opplevd det :) Hvis jeg skal kjøpe hund igjen velger jeg helt klart en tispe! Dette er kanskje fordi jeg liker at hunden heller velger å ligge på siden av meg å kose enn å leke hele tiden. Selvfølgelig er det ikke slik med alle. Noen hanner kan være veldig kosete av seg de også. Jeg ville anbefalt å spurt litt om personligheten til alle foreldre til valpene, og velge ut det kullet der du liker personlighetene på foreldrene best. Dette fordi valpene ofte blir som foreldrene med tanke på hvordan de oppfører seg :)

Lykke til! :D

Gjest Mauna Lee
Skrevet

Jeg er veldig skeptisk til å sende hunder med fly. Samboeren min som jobber med flyfrakt opplever flere vettskremte hunder som sitter i sin egen dritt og ikke har det bra. Det er også noen regler om at hunden blir avlivet om eieren ikke melder seg... og tenk om hunden blir sendt feil? det skjer med bagasje støtt og stadig, og de som håndterer bagasjen tar ikke alltid i den med silkehansker heller...

Det var litt på kanten av det du spurte om, men jeg ville tatt en hund som ikke måtte flyves =) eller så hadde jeg kjørt 15 timer for å hente den!

Skrevet

Takk for svar:-)

Det med fly har jeg sjekket ut. På canis.no hadde vel alle (om jeg husker rett ikke hatt noen problemer med valp og fly. Flere fikk ha valpen i reisebagen ved føttene eller under stolen.

Dette var med SAS bla. Og jeg kommer selv til å være med å hente valpen, jeg heller mot den om det blir valpene i Norge. Flyet tar vel også kun en times tid.

Gjest Mauna Lee
Skrevet

ah, ja hvis man får ha med hunden inn på flyet er det ikke like stort problem :) sånn sett er det jo greit at det er en liten fersk valp, men tviler på at jeg hadde fått tatt med min 30kilos malamutevalp inn på et fly.

Gjest Marenn
Skrevet

Jeg hentet også min valp med fly i Ålesund, gikk veldig fint! Bare til å spør hvis det er noe du lurer på med det å hente valp med fly, for det gjorde jeg for et par måneder siden :)

Skrevet

Nå har jeg lest litt, men lurer på det her med penger. Hvor mye koster det å ha med valp?

Skrevet (endret)

Jeg ville vært veldig forsiktig/skeptisk med staffe-blandinger hadde jeg vært deg!! Da du risikerer å miste hunden din! Begge disse kullene vil minne veldig om Amstaff eller PitBull blandinger, og da er det ikke mer enn en bekymringsmelding fra en nabo, eller en vrien politimann du møter på gata, som skal til før politiet krever hunden avlivet..

Hvis du likevel har bestemt deg for en av disse kullene, så synes jeg kanskje det hadde vært lurt å gått for det som allerede er i norge, så du ikke risikerer livet til en valp som kunne ha levd trygt og godt i Sverige!!

....samtidig er det ikke så veldig lurt å blande "vakt" og "kamp" raser, og i tilleg til det igjen blande inn Husky(!!)... Du skal ikke se bort ifra at det blir er STOOOR utfordring!!! Ville satt meg godt inn i disse forskjellige egenskapene før du velger en blanding som dette hadde jeg vært deg :)

Men hva med en renraset Staff da? Det er en fantastisk rase, men litt skummel å blande!!

Til slutt vil jeg anbefale deg er å gå inn på http://sbtforum.no/phpBB3/index.php?sid=980570d99ff5d3c1ec9964babd7266cd, og så kan du lese hva de som kjenner godt til Staffordshire Bull Terrieren synes om slike blandinger :)

Endret av lykkeliten 2010
Skrevet

Til kun å ha erfaring med å eie og oppdra en chihuahua synes jeg det er tøffe blandinger du har siktet deg inn mot?

Skal du absolutt ha en av disse ville jeg helt klart valgt tispe, da de er lettere å oppdra enn de mer egenrådige hannhundene (i hvert fall av disse rasene), og jeg ville hverken tatt den mest tilbakeholdne eller den som var mest frampå.

Gjest Marenn
Skrevet

Nå har jeg lest litt, men lurer på det her med penger. Hvor mye koster det å ha med valp?

Vi betalte rundt 200 kr for å ha henne med. Men det du gjør når du bestiller fly, er at du først bestiller til deg selv. Etterpå ringer du opp å sier at du vil ha med deg en hund i kabinen, fordi dette må de skjekke opp. Du får beskjed om du kan ha henne med max. et par timer etterpå :) Husk på at den kan ikke være mer enn 8 kg, og at du må kjøpe et spesielt bur på dyrebutikken til å ha i kabinen :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken rase er Engstaff? Har ikke hørt om den før.. (og jeg vet ganske mye om hunderaser).. Ble nyskjerrig jeg nå!

• Liker 1
Skrevet

engelsk staffordshire bullterrier = engstaff=)

herlig rase, ville nok heller ikke valgt en blandigsrase av den typen men det er nå så.. ville nok valg den i norge jeg også.. jeg valgte den valpen som var mest frempå av to kull, men han er en skikkelig pingle:p veldig gira og hyper men en skikkelig pingle. har engstaff selv=) men jeg ble råda til å velge av de rolige valpene.. er ikke missfornøyd med mitt valg men tror også foreldrene har mye å si om hvordan valpen blir, samme som at hvordan du oppdrar den har masse å si=) lykke til!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken rase er Engstaff? Har ikke hørt om den før.. (og jeg vet ganske mye om hunderaser).. Ble nyskjerrig jeg nå!

Det eksisterer ingen rase som heter engstaff!

Hvis noen sier at de har en engstaff så blir de sett på som temmelige useriøse i hundemiljøet, i hvertfall i rasemiljøet.

Jeg regner med at rasen det siktes til er Staffordshire bull terrier:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

engelsk staffordshire bullterrier = engstaff=)

herlig rase, ville nok heller ikke valgt en blandigsrase av den typen men det er nå så.. ville nok valg den i norge jeg også.. jeg valgte den valpen som var mest frempå av to kull, men han er en skikkelig pingle:p veldig gira og hyper men en skikkelig pingle. har engstaff selv=) men jeg ble råda til å velge av de rolige valpene.. er ikke missfornøyd med mitt valg men tror også foreldrene har mye å si om hvordan valpen blir, samme som at hvordan du oppdrar den har masse å si=) lykke til!

(ps: Ingen rase som heter engelsk staffordshire bull terrier heller:))

Er helt enig i at det er en herlig rase!! Jeg har en veldig rolig frøken, og er veldig glad for det!! Spesielt når jeg ser hvor mye andre strir med sine staffer i valpe- og pubertetstiden.. Jeg ville ha anbefalt å gå for en rolig valp, så lenge den ikke er usikker og redd av seg..

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Det eksisterer ingen rase som heter engstaff!

Hvis noen sier at de har en engstaff så blir de sett på som temmelige useriøse i hundemiljøet, i hvertfall i rasemiljøet.

Jeg regner med at rasen det siktes til er Staffordshire bull terrier:)

Det er jo bare en forkortelse. Akkurat som at man kaller en New Foundlender for Nuffe, en Nova Scotia Duck Tolling Retriever for Toller, Labrador Retriever for Labbe osv osv.

Saffe, bulle, engstaffe ol, sier seg selv om man bare tenker litt utenfor boksen.

Men jeg også ville heller satset på en renraset hund. Spesielt siden det er et stykke å hente hund uansett. Men har du bestemt deg, så ville jeg helt klart valgt kull nr 2. Synes det er viktig at blandingshunder har en viss likhet fysisk og gjerne ganske like bruksegenskaper også. Blir det for mye kluss med gener, så vet du aldri hva du får.

Jeg hadde en elghund/BC-miks. Og begge rasene har veldig sterke instinkter. Tro meg - du vil ikke ha en hund, som gjeter elgen dagen lang :gjeiper:

Skrevet (endret)

For det første heter det Staffordshire Bullterrier, evt staffe, ikke engelsk staffe....

Over til noe helt annet. Jeg elsker alle de aktuelle rasene dine, men jeg hadde ikke turt en sånn blanding. En staffe blandet med rottis, kan bli seende ut som en amstaff eller pitbull, og politiet KAN faktisk avlive hunden din om de tror den er blanding av de rasene dersom du ikke kan dokumentere at det ikke er am.staff eller pitbull i hunden.

Endret av NovaFlare
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare en forkortelse. Akkurat som at man kaller en New Foundlender for Nuffe, en Nova Scotia Duck Tolling Retriever for Toller, Labrador Retriever for Labbe osv osv.

Saffe, bulle, engstaffe ol, sier seg selv om man bare tenker litt utenfor boksen.

Men hva er det du mener det er forkortelse for? ENGstaff liksom!! Det er jo så utrolig stygt navn på en nydelig rase!!

Staffordshire ligger i england!!

Smør på flesk!!

Den norske oslofjorden? En norsk bergenser? Hva med engelsk engelsk setter?

Skrevet

Staffordshire bull terrier ja, vet det jo egentlig :-).

Jeg revburderer det nå, dette med blandingsrase av den typen. Staffen ja, har vurdert å ha den fordi det er herlige hunder.

Og selvom jeg kun har hatt en hund før, og da av typen chi så tror jeg selv at jeg får til en hund av annen type. Hvis ikke hadde jeg ikke tenkt på det. Jeg har bla annet drevet med hestc og selvom det er to helt forskjellige dyr - ja, så skal man med begge vise hvem som er sjefen.

Skrevet

Jeg har bla annet drevet med hestc og selvom det er to helt forskjellige dyr - ja, så skal man med begge vise hvem som er sjefen.

Ja, men på veldig forskjellige måter. Med en hest må du irettesette fysisk, det skal man ikke gjøre med en hund.

Lurt av deg å revurdere en staffeblanding. Få deg heller en renraset staffe, og helst ei tispe dersom det er din første store hund. De kan være enklere å ha med å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men på veldig forskjellige måter. Med en hest må du irettesette fysisk, det skal man ikke gjøre med en hund.

Lurt av deg å revurdere en staffeblanding. Få deg heller en renraset staffe, og helst ei tispe dersom det er din første store hund. De kan være enklere å ha med å gjøre.

Hva mener du med det? Man trenger ikke røre en hest fysisk hvis man vet hva man driver med. Stikkord: samarbeid og positiv forsterkning. ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...