AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #1 Skrevet 5. april 2011 Jeg er nokså ny utdannet med en jobb hvor jeg har jobbet i over et halvt år. Arbeidsgiveren min er fornöyd med arbeidet mitt, og har sjekket attester. Hvordan vil de reagere når de ser karakterene min? De förste årene av mine studier har jeg dårlig karaktere, mens de siste året har jeg gode (A, B og C). Gjenomsnittet mitt er D. Hvordan vil en arbeidsgiver reagere på det?
Gjest Spinell Skrevet 5. april 2011 #2 Skrevet 5. april 2011 (endret) Vet ikke helt om jeg forsto: du er allerede ansatt, og så lurer du på hvordan de vil reagere? Siden de har ansatt deg mener de vel du er best egnet til denne stillingen, da... Eller mener du framtidige jobbsøknader? Etter at en har jobbet en stund, teller ikke karakterene fra studiet så mye lenger. (Kjente unntak er juriststillinger, som i mye større grad ser på karaktersnittet også ved senere jobber.) Enkelte store og attraktive firmaer er harde til å sile nyutdannede kandidater gjennom karakterer, og ansetter bare de som har over et visst snitt, mens andre ikke har denne praksisen. Det at du viser en positiv utvikling er viktig å vektlegge hvis du blir møtt med motforestillinger mot karakterene dine fra begynnelsen av studiet. Fortell at forståelsen økte da du lærte mer om hvordan "grunnlagsfagene" skulle brukes, hvis det passer for deg. Snakker av erfaring om det siste, og er slett ikke alene om å ha hatt en litt bratt start på studiene Endret 5. april 2011 av Spinell
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #3 Skrevet 5. april 2011 Takk for svar! Jeg regner med at jeg må vise karakterene mine èn dag, tror det er bare en glemsel at de ikke har spurt etter det för. Jeg har masse bra arbeidserfaring og vise til, gjennom studiene.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2011 #4 Skrevet 5. april 2011 Takk for svar! Jeg regner med at jeg må vise karakterene mine èn dag, tror det er bare en glemsel at de ikke har spurt etter det för. Jeg har masse bra arbeidserfaring og vise til, gjennom studiene. Når du allerede har jobbet der i et halvt år tror jeg neppe de sjekker karakterene dine i fremtiden. De har jo ikke noe behov for det, du er allerede ansatt, og de er fornøyde med arbeidet ditt. Og uansett om de en dag skulle be om vitnemålene dine kommer det ikke til å skje noenting på grunn av karakterene dine: du vil ikke miste jobben eller noe sånt, og du vil neppe bli bedt om å forklare noenting heller, for de kjenner deg jo allerede. Som Spinell sier er karakterer mest et element man bruker for å sile kandidater man ikke kjenner, og det er jo ikke deg
Gjest Rampunge Skrevet 5. april 2011 #5 Skrevet 5. april 2011 Erfaring er det viktigste. I de fleste yrkene i Norge (med få unntak) spiller ikke karakterer noen særlig rolle. Jeg skjønner derimot ikke hvordan du kunne fått en jobb uten å vise et vitnemål eller karakterutsrkfift? Hvordan kunne du feks bevise antall stp?
Spiralis Skrevet 5. april 2011 #6 Skrevet 5. april 2011 Jeg er nokså ny utdannet med en jobb hvor jeg har jobbet i over et halvt år. Arbeidsgiveren min er fornöyd med arbeidet mitt, og har sjekket attester. Hvordan vil de reagere når de ser karakterene min? De förste årene av mine studier har jeg dårlig karaktere, mens de siste året har jeg gode (A, B og C). Gjenomsnittet mitt er D. Hvordan vil en arbeidsgiver reagere på det? Til den første jobben din teller hvilken skolegang du har samt karrakterene dine. At karrakterene dine stiger utover i studiet er positivt. Har du fått foten innenfor så ses det på hva du gjør. Dersom arbeidsgiveren så på pappirene dine så betyr det at de var interessert i å gi deg en sjanse til å vise hva du var god for. Bare konsentrer deg om å fortsette å gjøre en god jobb. Fra nå av er det hvor flink du er i jobben som tells. Spesielt dersom du kommer til å fortsette i samme bransje, så teller referansen fra jobben du har nå mye mer for neste jobb enn karrakterene fra skolegangen. For senere jobber så vil det ha betydning hvilken skolegang du har, men mindre hva karrakterene dine ble.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #7 Skrevet 6. april 2011 Jeg har aldri måtte vise noen papierer etter endt høyskoleutdannelse, men alltid fått jobb for det:) etter prøvetid: fast jobb.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #8 Skrevet 6. april 2011 Det aller viktigste er at arbeidsgiver er fornøyd med jobben du gjør. Hvis du har tenkt å bli i samme jobb, er det jo ingen fare, og de kommer ikke til å kunne si deg opp om de plutselig kikker på vitnemålet ditt. Det at karakterene dine har forbedret seg er også bra, det kan tyde på at du har blitt mer moden i løpet av studiet og/eller har lært bedre studieteknikker. Neste arbeidsgiver vil nok også se mer på jobberfaring og referanser derfra, enn på vitnemålet. En ting er hvis man har gjennomgående D/E i snitt, da kan en vel lure på fagligheten, men ettersom du såvidt jeg skjønner også har en relevant jobb hvor de er fornøyd med deg, tror jeg nok det skal gå bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå