Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

hva synes dere om å ta master med en annen fagprofil og annen grad en bachelor-graden jeg har? Jeg har bachelor i akkurat det jeg liker, men synes ikke det funker så bra med master i akkurat det samme, så mastergraden handler om noe litt annet. Samtidig så vil jeg jobbe med det bachelorgraden min handler om.

Jeg har lest og vet om andre personer som kan ha to bachelorgrader og en mastergrad, da gjerne en først bachelor, men så kan de velge å gå en annen vei med ny bachelor og master, for å jobbe med det siste.

På en måte at det kan være kjekt med en ekstra grad, og forhåpentlig sees på som et pluss. Vet med meg selv at jeg lærer endel nyttig iallefall, men vet ikke helt hvordan det blir sett på yrkes og karrieremessig.

Det kan sammenlignes med å ha bachelor i fysioterapi, og en master som er nyttig i sammenheng med det å drive fysioterapi, tenker jeg.

Vil ikke skrive akkurat hvilke fag det dreier seg om, men det kan vel både sees på som et pluss, ikke nødvendig, eller unødvendig, da en annen master vil gjøre bachelorgraden min mindre tydelig.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt vanskelig å gi råd når du ikke sier hvilket fagområde det er snakk om, men generelt vil jeg mene at det er litt underlig at du ikke velger å spesialisere deg i det du faktisk har lyst til å arbeide med, hvis jeg har forstått deg riktig. Hvis du skal søke på stillinger hvor mastergrad er påkrevet, vil du sannsynligvis konkurrere med folk som har mastergrad i faget du bare har bachelorgrad i, og da kan du få problemer, med mindre du er god til å argumentere for hvorfor din kombinasjon er bedre enn deres. De vil jo ha mer fordypning i fagfeltet enn du vil ha. Jeg har en bachelor i fag A og bachelor + master i fag B, og det har aldri vært noe problem for meg, men jeg søkte jobb i fag B, ikke i fag A. Om jeg hadde villet jobbe med fag A, hadde jeg ikke hoppet over til fag B. Jeg passet på å argumentere for hvorfor det også var en fordel for meg å ha studert fag A, men det var en biting, ikke hovedfokuset i søknadene mine.

Men det kommer jo an på så mye; hvor nært ligger de to fagområdene dine hverandre? Hva slags jobb har du tenkt å søke på? Hvis du vet at du skal søke på ting som bare krever bachelorgrad, kan du jo ende i motsatt situasjon, at du slår andre søkere fordi du har ekstra kompetanse (og så løper man selvsagt risikoen for å være overkvalifisert, det er alltid noe som går galt...).

I alle tilfeller gjelder det at når du har en fagkombinasjon som er litt uvanlig, må du være flink til å argumentere for hvordan det styrker kandidaturet ditt når du søker jobb.

AnonymBruker
Skrevet

De to fagområdene ligger veldig nært, eller de overlapper hverandre på en ganske bra måte. Det er helt klart bacheloren som kan være mest nyttig i en vanlig jobbsituasjon, men masteren som har med samme fagområde gjør at det er større bredde enn jeg selv har med bare bachelorgraden. Det er altså ikke snakk om noen spesialisering med bacheloren og masteren, men de fungerer fint sammen for å få kompetanse med bra bredde i samme fagfelt.

Tror ikke jeg vil oppfattes som hverken under eller overkvalifisert, men jeg liker selv tanken på å ha master iallefall, da det gjør det lettere for meg å forstå fagfeltet.

Det at fagkombinasjonen er litt uvanlig er et resultat av at jeg har vært i utlandet, men jeg vil gjerne jobbe sammen med andre. Jeg tenker det kan være greit at også andre noen andre har vært i utlandet på samme kontor.

De er vel også slik at det er flere nå enn før som har vært i utlandet, og det er også endel utenlands arbeidskraft i norge i samme fagfelt.

Synes jeg merker at enkelte seniorer skal gjøre seg tøffe til meg, som er ung og har vært i utlandet, og det er dumt, men noe jeg synes har gått over da jeg ikke er helt fersk. Har ikke lyst til å si hvilke fag det er ,da jeg tenker at noen i klassen kan lese og tenke at det er meg.

AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange har 5 årig studieforløp, men det finnes andre med bachelor og egen master også på samme type kontor, og det finnes endel som først har tatt grunnfag, eller en annen bachelor, for så å ta femårig master med det helt klart relevante fagfeltet, samt så er det folk med phd også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...